Bjerknez Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg har i det siste fått ryddet litt i kjelleren og har planer om å kjøpe meg en verktøyvogn med skuffer som inneholder verktøy. Jeg er i utgangspunktet ute etter råd fra bilmekanikere og eller folk med lang erfaring når det gjelder bruk av håndverktøy hva valg av merke etc. angår. Jeg har ingen argumenter for å utelukke Biltema sitt verktøy, men når jeg først skal gi noen tusen for skikkelig verktøy, så vil jeg helst styre unna Biltema. (Jada.. er litt opptatt av at det skal se bra ut, og grunnen til at jeg ikke vil ha biltema er forde jeg rett og slett synes det er harry) Jeg er heller ikke på utkikk etter det dyreste som finnes ala Snap On. Dette blir litt overkill. Steder jeg har "kikket" er som følger: www.fosen-tools.no www.tengtools.com www.frimann.no (Kamasa) www.wurth.no Jeg sitter igjen med følgende inntrykk, etter å ha saumfart disse nettstedene: Sannheten er at jeg liksom hele tiden enner opp med foosen-tools.no. Kamasa ser jo også snasent ut, og Wurth er jeg usikker på. Når det kommer til Teng Tools hørte jeg fra en bekjent som har jobbet som mekaniker at dette er ett verktøymerke som ikke faller i smak hos mange.... Selv har jeg fint lite erfaring med verktøy, så derfor så håper jeg noen hobbymekanikere og entusiaster kan komme med noen innspill... Jeg tenker da på en typisk verktøyvogn (HDFI) med 5-7 skuffer med kvalitetsverktøy og jeg ser jo at man får dette for rundt 20.000,- avhengig av hvilket merke etc. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Har du sett på Stahlwille det er min favoritt. Flere steder du kan kjøpe f.eks. Verktøybutikken eller i butikk som Tools. Tror du kan få bestilt direkte også. Jeg syntes Stahlwille er det som føles best og holde i samt det mest holdbare jeg har vært borti. Teng har veldig bra kvalitet men du kjenner forskjell når du holder i det (høres kansje rart ut, men sant) Når jeg er ute å jobber så forsvinner alltid Bahco og Stahlwille fastnøklene jeg har og blir erstattet med kinaprodukter. Teng Tools settet mitt tror jeg fortsatt er komplett selv etter 15 år i kofferten. Nå kjøper jeg bare Biltema for reisejobbing og har Stalwille og andre kremmerker hjemme. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Har du sett på Stahlwille det er min favoritt. Flere steder du kan kjøpe f.eks. Verktøybutikken eller i butikk som Tools. Tror du kan få bestilt direkte også. Jeg syntes Stahlwille er det som føles best og holde i samt det mest holdbare jeg har vært borti. Teng har veldig bra kvalitet men du kjenner forskjell når du holder i det (høres kansje rart ut, men sant) Når jeg er ute å jobber så forsvinner alltid Bahco og Stahlwille fastnøklene jeg har og blir erstattet med kinaprodukter. Teng Tools settet mitt tror jeg fortsatt er komplett selv etter 15 år i kofferten. Nå kjøper jeg bare Biltema for reisejobbing og har Stalwille og andre kremmerker hjemme. Stahlwill har jeg faktisk aldri hørt om (før nå) men skal ta en titt på dette... Noen fler som har innspill her som ikke har med dremel å gjøre? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Selv er jeg litt fan av å sette sammen verktøysamlingen ut fra hvilke produsenter som produserer hva best. Noen er best på skrujern, andre på tenger osv. Ville sterkt vurdert om "kulhet" på verktøyet er verdt så mye at du eksluderer Biltema fullstendig. Enig med deg i at deler av sortimentet deres er for dårlig, men de har også mye bra. For penger du sparer kan du heller gå opp i kvalitet der det virkelig betyr noe. I tillegg kan du gjerne få råd til å utvide den elektriske verktøyparken Når det gjelder fastnøklene og pipesettene til Biltema er disse faktisk av veldig OK kvalitet. Kjenner til flere profesjonelle aktører og bilverksteder som kjører Biltema på deler av verktøyparken. Som en tekniker hos Helikopter Service på Sola sier; grunnen er enkel, Biltema tilbyr 10 års garanti, OK design og ergonomi (i alle fall de polerte fastnøklene, de upolerte ser billige ut) og grei pris. Du får mye for pengene, enkelt og greit. Utseendemessig kan jeg være enig med deg om deler av sortimentet, men for eksempel skrallene som følger med de fleste pipesettene er lisensprodusert av Wurth og har da samme utseende som de gamle Wurth-skrallene. De fører også andre skraller med flere tenner. Gjennom årene har også mye av verktøyet deres blitt mer og mer gjennomtenkt konstruert og tåler godt hard bruk. Biltema kunne ikke gitt 10 års garanti hvis verktøyet deres bare var noe dritt. Biltemas tenger, skrujern, skiftenøkler og lignende er av mer varierende kvalitet og ergonomi (selv med supergarantien deres), men slikt går det an å få tak i andre steder. Kan jo liste opp det jeg kommer på av min verktøysamling som eksempel. Den består av forskjellige verktøymerker, har plukket ut det jeg mener er best mulig kvalitet (proffkvalitet beregnet for daglig og hard bruk) og brukervennlighet, men har i noen tilfeller også tatt hensyn prisen i forhold til hva man får. Med bakgrunn fra flere år som trebåtbygger har jeg også hentet erfaringer fra den mekaniske delen av faget og fra kolleger med mekanisk utdannelse og erfaring. Er også ivrig hobbymekaniker og har kjøpt inn en del verktøy oppigjennom etter hva jeg har trengt til de og de operasjonene. En slik sammensetning passer såklart ikke for alle, men dekker mine behov og er bare som forslag. Verktøyparken består av treverktøy og mekanisk verktøy, men tar for meg det mekaniske verktøyet her. Med denne verktøysamlingen vil man kunne holde på med stort sett det meste mekaniske innen bil/båt/sykkel/motor som ikke krever maskinering. Biltema pipesett (diverse størrelser, både mm- og tomme-sett), Biltema polerte fastnøkler korte og lange (mm og tommer), startmotornøkler, Wera skrujern (fantastisk gode håndtak og proffkvalitet på stålet), Wera bits (phillips, pozidrive, flattjern og torx), Bacho skiftenøkler i forskjellige størrelser, Knipex tenger (har valgt de "klassiske" tengene uten disse overdimmensjonerte gummihåndtakene som hindrer at tanga kommer til på trange plasser), Biltema sveisetenger, Olfa-kniver, kulehammere, pennhammere og smihammer i alle størrelsene fra Hultafors/Tors (som det faktisk går an å klinke med p.gr.av ballanse og form på skaftet, andre produsenter har mislykkes til de grader der etter min mening), dorer, meisler og drivere fra Sandvik-Bacho, diverse elektisk verktøy hovedsaklig fra DeWalt og Hitachi (vinkelslipere, batteridrill, elektrisk driller, bajonettsag, Dremelfres, Fein-kutter) og en del spesialverktøy fra forskjellige produsenter (fjærspennerklemmer, oljefiltertenger, gjengesnittere, diverse bremseverktøy, forgasserverktøy, loddebolter, foringsverktøy, måleverktøy, momentnøkler, inspeksjonsspeil m/teleskopstang og fleksibel arm, magneter, gripeslanger, m.m). Av spesialverktøy har Biltema forholdsvis godt utvalg, men klart, terser, avdragere og slikt som er i støpt jern er ikke av beste kvalitet og kan med fordel være av andre og bedre merker. Men f.eks. de beste momentnøklene til Biltema er av helt OK kvalitet og godt nok de få gangene en hobbymekaniker skifter hjul, trekker til topper på motorer og lignende. Siste anskaffelsen er et Biltema Mig/Mag-sveiseapparat m/tilbehør. Greit nok, skulle gjerne hatt et bedre Kempii-apparat eller lignende, men sveiser ikke så mye at jeg kan forsvare den økte prisen. Neste på planen blir luftverktøy, det er effektivt og greit å jobbe med. Verktøyet listet opp her er godt nok til proffbruk og burde derfor være mer enn godt nok til hobbybruk. Noe av det er dyrt, annet forholdsvis rimelig. Så klart finnes det bedre og mer spesialisert verktøy innen deler av verktøyparken, men selv har jeg valgt å ikke spise med gullskje til hverdags (du tok sammenligningen). Verktøy er DYRT og en mann "trenger" stadig mer etter som nye finurlige verktøy kommer på markedet . Så hadde jeg vært deg ville jeg tenkt grundig gjennom behov og pris i forhold til hva du tenker å bruke det til. Det er alltid en ballanse mellom pris/kvalitet/mengde verktøy å ta hensyn til. Endret 25. januar 2011 av hakkannen 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Takk for noen dundrande flotte svar her! Kommer nettopp fra Fossum Jernvare i Fredrikstad hvor dem hadde KC Auto vognen til Fosen Tools utstillt og jeg må si jeg ble litt "forelsket" i dette. Det ser virkelig meget flott ut og det danker ut Teng Tools så det holder når det gjelder "partyfaktor" Nå har jeg ikke sett Kamasa Live, men jeg tror nok det blir Fosen Tools vognen som heter KC Auto og den har 8 skuffer hvorav 7 av dem er med verktøy. Prisen på denne vognen med verktøy var 20.000,- blank. Blir ikke noe kjøp før nærmere sommeren uansett, men må si jeg ble mektig imponert over dette settet! Jeg synes egentlig ikke 20.000,- for verktøy som til mitt bruk sannsynlighvis vil vare livet ut. Dessuten så liker jeg å ha en forhandler og gå til som ikke er så langt unna. Kan jo sje mye på noen mnd. men så langt er det helt klart Fosen Tools som "leder" Men faktisk kvalitet på dette vet jeg dog ikke, men jeg tviler ikke på at dette er bra saker... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Vil bare få skyte inn noen førstehåndserfaringer jeg har bygget meg opp de siste dagene, da jeg har vært en del steder og sett på verktøyvogner med innhold til en OK pris. Snapon blir rett og slett for dyrt til mitt bruk, og det kan hende jeg kommer til å kjøpe ting som skraller/digital momentnøkkler etc. Jeg har sendt mange mailer, og snakket med mang forhandlere (jada... jeg går ganske grundig til verks før jeg bruker penger på noe) og har vel kommet frem til følgende konklusjon om de forskjellige settetene. Det understrekes at jeg IKKE vet noe om selve kvaliteten på verktøyet, men gir kun mitt førsteinntrykk etter mye glaning/riving i skuffer/plukking på verktøy etc. Fosen Tools (KCAuto): Pris: Ca. 20.000,- Dette er den vognen jeg har tittet på som inneholder minst verktøy, men verktøyet det inneholder mener jeg er veldig godt utvalgt. Her er det ikke lagt ved kabelsko og skruer for og "jukse" opp antallet på delene vognen inneholder. Vognen inneholder flere merker og Knipex/KC Tools/Wera er navnet på det meste av verktøyet vognen inneholder. Verktøyet er høyglanspolert og dermed lett og holde rent. Ser også utvilsomt best ut rent visuelt av alle vognene jeg har sett så langt. Livstidsgaranti! Teng Tools 1001: Pris: Ca. 28.000,- Har fått inntrykk av at det er mange som har settene fra Teng Tools og første øyekast på 1001-vognen gir deg litt bakoversveis. Digert skap med masse verktøy. (1001 deler) Alt ser bra ut helt til man åpner skuffene. Her ligger bare verktøyet stablet inn på såkalte plastbrett. Verktøyet i seg selv ser OK ut, men når man ser nærmere etter så ser man fort hvorfor settet består av 1001 deler. Selv så mener jeg dette settet er voldsom overkill. Slike store verktøysett inneholder tommeverktøy og dette er noe de fleste av oss aldri får bruk for. (så sant man ikke skrur på gamle amrikanere eller traktorer) Det er også mye "småtteri" i skapet som virker litt ymse, som feks. kabelsko etc. Dette i seg selv er også med på og dra opp antall deler i skapet og personlig ville jeg vel ikke kaldt kabelsko for verktøy i den sammenhengen. Men man får mye verktøy for pengene, men for min del så ble jeg ikke spesielt imponert over denne vognen desverre. Mye verktøy til forholdsvis lav pris men jeg synes ikke den opplevde kvaliteten og troverdigheten var helt på topp. Polar 1091: Pris: Ca 20.000,- Dette er en vogn som overasket meg! Skikkelig store skuffer med skugummi innlegg til verktøyet. Vognen inneholder 470-deler og fremstår som ett mye bedre valg enn Teng Tools rent kvalitetsmessig. Det er livstidsgaranti på alt verktøy untatt bits. Alt av verktøy i vognen står det "Polar" på. Om dette er bra verktøy vet jeg ikke, men fikk en litt småblandet følelse. Noe virket bra, mens annet virket litt "billig" Han i butikken satt seg på på den øverste skuffen for å illustrere soliditeten og det så ut til at skapet tålte dette fint. Skapet har en låsemekanisme som gjør at man må løfte opp listen fremme på skuffene før man drar dem ut. Denne løsningen ser jeg for meg ikke holder veldig lenge i ett verksted... Jeg er som sagt veldig usikker på om innholdet i vognen har god kvalitet, og siden jeg aldri har hørt om Polar så blir det bare ren synsing. Hvis dette verktøyet er "top of the line" så mener jeg man får ett kanonbra vogn med verktøy her til en skikkelig god pris. KCL 100 Verktøyvogn: Pris: Ca. 19.000,- Denne vognen har jeg ikke sett "live" men jeg har sett mange dømmer dette verktøyet nedenom og hjem. Er vist veldig mykt stål i verktøyet... Har derfor intet mer å tilføye enn dette... I forhold til pris og antatt kvalitet synes jeg dette er litt dyrt. Wurth Verktøyvogn WE8: Pris: Ca. 21.000,- +MVA Var en tur i Oslo i dag og tok en titt på verktøyvognen fra Wurth. (8 skuffer m/verktøy) Jeg synes 21.000,- + MVA er veldig dyrt for dette settet og jeg fikk overhodet ingen wow opplevelse. Her brukes det også plast/skumgummi i skuffene og verktøyet i seg selv var ikke høyglanspolert eller ga meg noen eksklusiv følelse. Selve vognen i seg selv var OK. Nå er jo Wurth ett annerkjent merke og jeg vil jo da annta at det er kvalitet. Håper kvaliteten overgår andre her, for jeg synes det var litt dyrt... Er vel stort sett så langt jeg har kommet så langt og jeg skal til slutt prøve og rangere settene kronologisk etter hva jeg ville kjøpt: 1. Fosen Tools (KC Auto) 2. Polar 3. Teng Tools 4. Wurth 5. KCL EDIT: Kan til slutt legge til hva vognen fra Fosen Tools inneholder som ikke dem andre har (så vidt meg bekjent så langt): 1. Skraller med både 45 tenner og 72 tenner. 2. Skuffene er merket i forkant av hva dem inneholder av verktøy. 3. Alle skuffene har skuminnlegg MED 2-lags plastbelegg som er spesialtillpasset verktøyet. 4. Hvert eneste rom i skuffen gravert merking med hva det skal inneholde. 5. man har mulighet for å endre fargekombinasjoner på vognen, samt få tilpasset og tilskjært innholdet i skuffene til verktøyet man ønsker. 6. Fosen Tools har også en nettbutikk med ett rikelig utvalg av verktøy og spesielverktøy. 7. Fosen Tools ligger i Trondheimstraktene og tilpassing av skuffer ets. skjer nettopp der. EDIT 2: Sende forespørsel til Fosen Tools angående kvalitet etc. og fikk dette svaret i retur: Når det gjelder kvaliteten på vårt verktøy kan jeg nevne at KC Tools har vært etablert siden 1979, og er den tredje største verktøyleverandøren i Australia. Rundt 1500 forhandlere selger KC Tools der nede! Vi gir livstidsgaranti på vårt håndverktøy ( untatt er artikler som regnes som forbruksmateriell bl.a. bits ). Vi har rettigheten på KC Tools i Europa. Vårt verktøy er i bruk på flere etablerte bilverksted, skoler, forsvaret og offshore for å nevne noen, altså av industribrukere som gjerne stiller høye krav til verktøy. Dette mener vi borger for kvalitet. KCAuto er faktisk satt sammen i samarbeid med Bertel O Steen med tanke på innhold. Som du sikkert skjønner vil jeg helst ikke ta standpunkt til kvaliteten til andre aktører, men vi matcher det meste i kvalitet og pris. Det vi ikke har i våre verktøysett er billigverktøy fra Kina, noe det er mer og mer av på markedet. Har fått tillatelse til å legge ut dette sitatet av forfatter. Endret 1. februar 2011 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Ville sterkt vurdert om "kulhet" på verktøyet er verdt så mye at du eksluderer Biltema fullstendig. (snip) For å oppsummere et veldig langt innlegg om Biltema veldig kort: Det med 10 års garanti er bra, selv til yrkesbruk, særlig i forhold til prisen. Det meste håndverktøyet som ikke har 10 års garanti er derimot ganske elendig. Elektroverktøy har jeg ikke prøvd særlig av- luftverktøyet er "greit nok" i forhold til pris. Og å avskrive Biltema bare pga "kulhetsfaktor" fordi du ikke liker merkenavnet blir for dumt. Endret 1. februar 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Ville sterkt vurdert om "kulhet" på verktøyet er verdt så mye at du eksluderer Biltema fullstendig. (snip) For å oppsummere et veldig langt innlegg om Biltema veldig kort: Det med 10 års garanti er bra, selv til yrkesbruk, særlig i forhold til prisen. Det meste håndverktøyet som ikke har 10 års garanti er derimot ganske elendig. Elektroverktøy har jeg ikke prøvd særlig av- luftverktøyet er "greit nok" i forhold til pris. Og å avskrive Biltema bare pga "kulhetsfaktor" fordi du ikke liker merkenavnet blir for dumt. Det det blir for dumt å avskrive Biltema grunnet "kulhetsfaktor" er nok dumt for dem som ikke liker at det skal se bra ut i kjelleren ja... Men når jeg først kommer til å bruke litt penger på og oppgradere kjelleren vedrørende oppussing etc. så synes jeg det er greit å bruke litt ekstra penger på verktøy som ter seg bra ut og som er kategorisert på en flott måte. Det blir vel nesten det samme som om man skulle kjøpt nye setetrekk til BMW'en på Biltema siden dette er langt billigere enn å faktisk trekke om setene hos BMW. (forutsatt at dette var nødvendig) Jeg sier ikke at kjelleren min er så veldig fantastisk... men jeg synes ikke 20.000,- for den KCAuto vognen er så veldig galt, sett ut fra hva man faktisk får for prisen. Når alt jeg trenger er med der, så ser jeg ikke noen grunn til å bruke kanskje halvparten av summen ved å kjøpe noenlunde samme mengde på Biltema. Jeg sier ikke at Biltema er direkte dårlig saker, for det har jeg ikke noen grunnlag for å mene noe om. Skulle man fulgt fornuften og ikke bestandig gleden så hadde jo alle kjørt rundt i Hyundai. Ikke noen dårlig bil overhodet, men spennende er det vel kanskje ikke. Hva som er dumt/unødvendig/uøkonomisk er jo veldig individuelt og det er vel opp til hver enkelt person og den økonomiske prioriteringen den enkelte har. Selv så kan jeg si at de som kjøper seg Ferarri til 2-3mill er helt gale i hodet. Men så lenge dem har råd til det og ikke får noen økonomiske uførheter grunnet dette, så forstår jeg dem godt. hadde jeg hatt en utømmelig lommebok så skulle jeg så gjerne ha dundret til med en vogn fra Snapon m/innhold. Men utfra min økonomiske situasjon så føler jeg at KC Auto vognen fremfor verktøy fra Biltema er ett bedre valg ut fra mine kriterier. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Men når jeg først kommer til å bruke litt penger på og oppgradere kjelleren vedrørende oppussing etc. så synes jeg det er greit å bruke litt ekstra penger på verktøy som ter seg bra ut og som er kategorisert på en flott måte. Du har rett; jeg driter i at det "ser fint ut i kjelleren" i den betydning at verktøyet som henger systematisert på veggen har "riktig" navn. Akkurat det kommer laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagt ned på min prioriteringsliste; økonomien er mye viktigere, så lenge kvaliteten bare er god nok. Og det er den, selv til yrkesbruk på tunge landbruks- og anleggsmaskiner. Derimot er jeg helt enig i at det må organiseres på en "flott" (dvs godt organisert, ryddig) måte, og om man ikke har noe særlig med håndverktøy fra før av (noe jeg imidlertid har mengder av, både Biltema og andre merker -og derfor nok aldri kommer til å kjøpe en slik komplett vogn med alt verktøy i som du tenker på; jeg er den sorten som i stedet kjøper en vogn for å oppbevare alt det jeg har samlet opp allerede) er det selvsagt greit å kjøpe en ferdiginnredet vogn med "alt på sin plass og en plass for alt" i stedet for å måtte gjøre den jobben selv. Og når det kommer til vogner med ferdig innredning, så mangler antakelig Biltema noe akkurat der, selv om det vel nylig har kommet ut noen "innlegg" med verktøy som passer skuffene i verktøyvogna 19-3722. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Men når jeg først kommer til å bruke litt penger på og oppgradere kjelleren vedrørende oppussing etc. så synes jeg det er greit å bruke litt ekstra penger på verktøy som ter seg bra ut og som er kategorisert på en flott måte. Du har rett; jeg driter i at det "ser fint ut i kjelleren" i den betydning at verktøyet som henger systematisert på veggen har "riktig" navn. Akkurat det kommer laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagt ned på min prioriteringsliste; økonomien er mye viktigere, så lenge kvaliteten bare er god nok. Og det er den, selv til yrkesbruk på tunge landbruks- og anleggsmaskiner. Derimot er jeg helt enig i at det må organiseres på en "flott" (dvs godt organisert, ryddig) måte, og om man ikke har noe særlig med håndverktøy fra før av (noe jeg imidlertid har mengder av, både Biltema og andre merker -og derfor nok aldri kommer til å kjøpe en slik komplett vogn med alt verktøy i som du tenker på; jeg er den sorten som i stedet kjøper en vogn for å oppbevare alt det jeg har samlet opp allerede) er det selvsagt greit å kjøpe en ferdiginnredet vogn med "alt på sin plass og en plass for alt" i stedet for å måtte gjøre den jobben selv. Og når det kommer til vogner med ferdig innredning, så mangler antakelig Biltema noe akkurat der, selv om det vel nylig har kommet ut noen "innlegg" med verktøy som passer skuffene i verktøyvogna 19-3722. Hehe... men da er vi jo ganske så enige da Liker å ha det litt ryddig og fint rundt meg seru... selv om det er i en kjeller Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hehe... men da er vi jo ganske så enige da Jepp; spørsmålet er bare om man skal kjøpe "ferdigorganisert" verktøy (i form av en komplett vogn med alt innhold, noe Biltema faktisk ikke har) eller organisere det man har (av forskjellige merker; Hazet, Kamasa, Bahco, Sandvik, Kongsberg, Biltema m.fl.) selv. Og det igjen er jo et spørsmål om hvor mye man allerede har fra før... Personlig foretrekker jeg egentlig vogner av denne typen (evt veggmonterte tavler) til håndverktøyet (fastnøkler, pipenøkler, tenger osv), og vogner/seksjoner med skuffer og innlegg heller til det spesialverktøyet som brukes litt sjeldnere. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Hehe... men da er vi jo ganske så enige da Jepp; spørsmålet er bare om man skal kjøpe "ferdigorganisert" verktøy (i form av en komplett vogn med alt innhold, noe Biltema faktisk ikke har) eller organisere det man har (av forskjellige merker; Hazet, Kamasa, Bahco, Sandvik, Kongsberg, Biltema m.fl.) selv. Og det igjen er jo et spørsmål om hvor mye man allerede har fra før... Personlig foretrekker jeg egentlig vogner av denne typen (evt veggmonterte tavler) til håndverktøyet (fastnøkler, pipenøkler, tenger osv), og vogner/seksjoner med skuffer og innlegg heller til det spesialverktøyet som brukes litt sjeldnere. Siden jeg ikka har all verdens verktøy fra før (bortsett fra ett 92-delers pipesett fra Bahco) så velger jeg å kjøpe noe skikkelig som er organisert. KC Auto kan jo også bygges på hvis dette er ønskelig ved å sette mindre skap opp hovedvognen. Men tviler på at dette blir nødvendig i første omgang Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Skapet fra KC Tools virker som en OK samling. Kjenner ikke til KC Tools som merke, men at settet inneholder Knipex og Wera er bra, det er top of the line. Når vogna inneholder flere merker tolker jeg det som at de har prøvd å velge ut det beste fra hvert merke til sitt bruk. Det er ikke til å stikke under en krakk at noen merker er best på visse typer arbeid, andre merker er best på andre ting. Men. Reagerer litt på (var inne og kikket på KC Auto-skapet) at skrujernene ikke er fra Wera. De som er avbildet i skapet på nettsiden til Fosen Tools ser klumpete ut og ikke gode å holde i. Minner veldig om skrujernene til Biltema den typen håndtak, og de ligger ikke godt i hånda. Er selfølgelig bedre stålkvalitet hos KC Tools enn Biltema, men prøv nå å holde et skrujern fra Wera før du bestemmer deg, de setter alle andre skrujernshåndtak i skyggen spør du meg. Mulig du kan sy sammen en pakke selv hos Fosen Tools? Synes god ergonomi er en meget viktig faktor for trivselen ved bruk av verktøyet. Dårlige håndtak fører bare til irritasjon senere. Godt mulig du har andre krav enn meg når det gjelder håndtak, men Wera er i alle fall kjente for at de legger mye vekt på god ergonomi. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Skapet fra KC Tools virker som en OK samling. Kjenner ikke til KC Tools som merke, men at settet inneholder Knipex og Wera er bra, det er top of the line. Når vogna inneholder flere merker tolker jeg det som at de har prøvd å velge ut det beste fra hvert merke til sitt bruk. Det er ikke til å stikke under en krakk at noen merker er best på visse typer arbeid, andre merker er best på andre ting. Men. Reagerer litt på (var inne og kikket på KC Auto-skapet) at skrujernene ikke er fra Wera. De som er avbildet i skapet på nettsiden til Fosen Tools ser klumpete ut og ikke gode å holde i. Minner veldig om skrujernene til Biltema den typen håndtak, og de ligger ikke godt i hånda. Er selfølgelig bedre stålkvalitet hos KC Tools enn Biltema, men prøv nå å holde et skrujern fra Wera før du bestemmer deg, de setter alle andre skrujernshåndtak i skyggen spør du meg. Mulig du kan sy sammen en pakke selv hos Fosen Tools? Synes god ergonomi er en meget viktig faktor for trivselen ved bruk av verktøyet. Dårlige håndtak fører bare til irritasjon senere. Godt mulig du har andre krav enn meg når det gjelder håndtak, men Wera er i alle fall kjente for at de legger mye vekt på god ergonomi. Slike verktøyvogner til kampanjepriser kan man ikke sjonglere så mye med desverre før prisen øker betraktelig. Hele poenget er at KC Tools vognen har den smarteste verktøyløsningen, samt at det ser ut til at alt av innhold holder god kvalitet. Det med skrujern håndtakene får jeg evt. ta senere. Er jo lett å kjøpe egne skrujern og fylle lommene med når jeg skulle bli lei de som allerede er der. Må si jeg blir litt skeptisk når store produsenter som Teng Tools fyller skapene sine til de bugner over til en forholdsvis latterlig sum. jeg klarer rett og slett ikke å ta dette for god fisk og anntar derfor at det kan ha blitt spart inn på noe. Spesielt gjelder dette selve innmaten som verktøyet ligger i. Ser ikke spesielt bra ut spør du meg. Jeg kikker liksom rundt hele tiden på forskjellige skap og vogner med faller hele tiden tilbake på vognen fra KC tools. Er liksom ikke noe annet som overbeviser meg i samme grad. Det som evt. skulle mangle i skapet kjøper jeg fra Snapon/Bahco. Har surfet litt rundt og ser at det finnes mye snacks fra dem Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Da må jeg bare komme med en aldri så liten oppdatering i denne tråden. Jeg har bare en ting å si... å det er at jeg har bestemt meg for hvilken vogn jeg skal gå for når tiden er inne rent økonomisk. Det blir garantert den vognen fra Fosen Tools som heter KC Auto. Der har man det aller meste til hverdagslig mekking av alt som har med gressklippere/bil/sykler etc. å gjøre. (såkalt vanlig kjellermekking) I dette skapet så er den nederste skuffen tom. Jeg står på trappene til å kjøpe meg en proffdrill også fra Bosch/Makita/Hitachi og dette kommer jeg evt. på sikt til å få Fosen Tols til å lage rom for i den nederste skuffen (HDFI) Det verktøyet jeg evt. kommer til å mangle er slike ting som elektroverktøy. Jeg kommer da på sikt til å kjøpe meg ett av overskapene som passer til denne KCAuto vognen med 3-4 skuffer. Jeg ser for meg at jeg bla. trenger elektrotenger/små bitstrekkere etc. De skuffene jeg ikke får fyllt opp i overskapet kan jeg legge inn det lille verktøyet jeg allerede har. Har i skrivende stund bestillt meg disse: Jeg har også noen tenger og diverse fra Cocraft (Clas Ohlson). Dette er noe jeg kjøpte før jeg hadde bestemt meg for en verktøyvogn, så dette verktøyet kommer nok til å "forsvinne" fort vil jeg tro Lenke til kommentar
KapteinFredrik Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Jeg har mekket en del på motorer og Stahlwille settene er en drøm å jobbe med. De gamle gode skralle og pipesettene altså Sikkert fra 80-tallet. Og ikke glem momentnøkkelen! Den kan kjøpes fra Biltema. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Min far har også en del fastnøkler i kjelleren og disse er merket med "Kongsberg" Dette er verktøy han har fra den tiden han jobbet som mekaniker i millitæret i sin tid. Altså ca. 50 år siden(!) Nå har jo ikke dette verktøyet blitt brukt veldig mye de siste 40 årene ifg. han, men dem henger nå der ennå. All cred til gammer'n for å ha klart og ta vare på disse nøklene uten å rote dem bort! Han har også ett pipesett med rundt 90 deler fra Kamasa i kjelleren. Mener å huske ar skrallene derfra har røket ett par ganger, men ellers så er også dette settet inntakt. Jeg har surfet litt rundt hva stålkvalitet anngår og har vel ikke funnet mye informasjon om dette som er forståelig for oss vanlig dødelige... Men MIN konklusjon så langt er at det kanskje er umulig å lage det perfekte verktøy ala fastnøkler. Jeg har for meg at seigt/mykere stål har høyere bruddstyrke og disse er kanskje ikke like lett å "knekke" eller slå i stykker. Baksiden er at dem glipper fort siden stålet er litt mykere...? Hvis metallet er hardere så kan man kanskje få problemer med at det kan knekke/sprekke til tider, men at verktøy med hardere stål kanskje aldri "gir etter" eller "runder" seg. Kunsten er vel å finne en balansegang? Når det kommer til produksjonen av verktøy som feks. fastnøkler så har jeg følgende teori på hvorfor noen merker er dyrerer enn andre: Enkelt forklart: La oss si Stahlwille ringer til sin "stålprodusent" og gir dem føringer på hvordan egenskapene til sitt verktøy skal være og kanskje også bestemmer dem litt av "blandingen" og herdingen selv. Dette er en prosess som kanskje koster mye penger, siden dem da får sine egne specs på verktøyet. Når alt er i boks og maskinene er stillt inn, så er det jo bare å kjøre på. MEN! ... Så ringer stålprodusenten til Biltema (eller omvendt) og sier "Stahlwille" eller en "annerkjent kunde" har satt sammen en "mikstur" som skal være veldig bra og lurer på om vi skal lage noen til dere også? Siden oppstartskostnader og planlegging allerede er ferdig så slipper jo sikkert Biltema disse utgiftene og siden Biltema mest sannsynlig bestiller større antall så får dem i tillegg en meget god pris. Eneste forskjellen er etterarbeidet med trykking av selve logoen. Dette kan vel nærmest graveres inn i etterkant? Konklusjonen er at jeg tror merkeverktøy koster fordi annerkjente produsenter bruker penger på og forske på dette og disse pengene må jo inn i kassa igjen på ett vis. Biltema eller andre billigkjeder bruker nok lite eller null penger på slik forsking og utprøving og velger derfor å stole på at andre får det til. Dette ved siden av at kanskje også Biltema kjøper inn desto større partier pr.gang samt at det finnes omtrent null ekspertise hva dette anngår i butikkene så kan Biltema selge verktøy og annet for en mye billigere penge. Er nok kvantiteten Biltema tjener på vil jeg tro. Jeg leste ett stykke for noen dager siden (finner det ikke igjen nå) hvor daglig leder for en Biltemasjappe sa at: "noen ganger må vi sette opp prisene for at folk skal kjøpe dem. Dette for at kunde da får en større følelse av kvalitet" Kan tenke meg at det kan være noe av dette som er sant... ? Nå er jeg nok veldig selvmotsigende i forhold til det jeg har skrevet i diverse tråder anngående verktøy og hva jeg kommer til å kjøpe etc. Jeg er nok av den typen som ikke lar meg friste av lave priser. Jeg vil gjerne betale for at ting skal se skikkelig ut. Kall meg gjerne enkel/grunn, men jeg er av den typen som synes Biltema er ett skikkelig harry sted og jeg liker ikke konseptet i det hele tatt. Jeg regelrett hater og handle verktøy på steder hvor husmødre triller rundt med barnevogner og "Robba'n" kjøper sin første Wounderbaum. Det hender jeg går inn på Biltema for å kikke noen ganger, men jeg klarer liksom aldri og dra med meg noe derfra. Er liksom ikke noe som jeg får lyst på. Biltema gir meg kanskje ideer over hva jeg bør ha i kjelleren, men selve kjøpet gjør jeg nok andre steder. Kan godt hende kvaliteten på mye av det dem selger er veldig bra, men jeg liker rett å slett ikke Biltemakonseptet. rett og slett fordi jeg synes det er fryktelig harry... Endret 6. februar 2011 av BjerkneZ Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 ...Kan godt hende kvaliteten på mye av det dem selger er veldig bra, men jeg liker rett å slett ikke Biltemakonseptet. rett og slett fordi jeg synes det er fryktelig harry... Takk! Godt folk er forskjellige Selv er jeg i et bilmiljø som synes overstyla Audier/BMW'er med viftereimer rundt felgene er det mest harry som finnes Men for all del, jeg respekterer dem for bilinteressens skyld. Selv om bilene er forskjellige, pene, rå eller harry, er det såpass mange likheter at man kan dra nytte av hverandres kunnskaper til hjelp og inspirasjon. Bilhobbyen er meget altomfattende både når det gjelder valg av bil og miljø, men det gjør det også mer interessant å diskutere. I dette tilfellet verktøy så er det jo revnende likegyldig hvilke merker folk velger å kjøpe seg sålenge folk trives med verktøyet sitt, det er av OK kvalitet og man derfor bruker det med glede og får skrudd litt Gammelt Kongsberg-verktøy er skikkelig kvalitet, det kan jeg skrive under på! På båtbyggeriet jeg jobbet tidligere hadde vi Kongsberg-verktøy som har vært i daglig bruk siden 70-tallet. Men er verdt å merke seg at det som i dag blir produsert av merket "Kongsberg" ikke er av norsk kvalitet dessverre. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 ...Kan godt hende kvaliteten på mye av det dem selger er veldig bra, men jeg liker rett å slett ikke Biltemakonseptet. rett og slett fordi jeg synes det er fryktelig harry... Takk! Godt folk er forskjellige Selv er jeg i et bilmiljø som synes overstyla Audier/BMW'er med viftereimer rundt felgene er det mest harry som finnes Men for all del, jeg respekterer dem for bilinteressens skyld. Selv om bilene er forskjellige, pene, rå eller harry, er det såpass mange likheter at man kan dra nytte av hverandres kunnskaper til hjelp og inspirasjon. Bilhobbyen er meget altomfattende både når det gjelder valg av bil og miljø, men det gjør det også mer interessant å diskutere. I dette tilfellet verktøy så er det jo revnende likegyldig hvilke merker folk velger å kjøpe seg sålenge folk trives med verktøyet sitt, det er av OK kvalitet og man derfor bruker det med glede og får skrudd litt Gammelt Kongsberg-verktøy er skikkelig kvalitet, det kan jeg skrive under på! På båtbyggeriet jeg jobbet tidligere hadde vi Kongsberg-verktøy som har vært i daglig bruk siden 70-tallet. Men er verdt å merke seg at det som i dag blir produsert av merket "Kongsberg" ikke er av norsk kvalitet dessverre. Overstyla biler er og blir harry det også, det er jeg helt enig i Hva man opplever som harry er dog individuelt, men hvis du skulle sikte til min bil, så er denne KUN orginalt stylet. Det eneste som er gjort med denne utover standard er montering av Høen pærer i grøftelyktene forran i stede for de orginale. Thats it! Men hva man ser på som harry styling er jo også veldig individuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå