Sk!ppy Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hei, Hørte rykter om at jeg fikk 5000 kr i stipend for at jeg var gutt om jeg kom inn på helse og sosial. Er det 5000 i mnd, 5000 en gang, eller 5000 i året? Lenke til kommentar
HesteHoven Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Tror ikke du får mer stipend fordi du er gutt. Stipendet ditt kommer helt ann på hvor mye foreldrene dine tjener, om du bor hjemme, om foreldrene dine er skilt osv. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 5000 kr i året. Det vil bli delt ut på 10 mnd. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Så 5000 fordelt på 10 mnd? 500 kr i mnd altså. Det er nok ikke verdt det for min del. Lenke til kommentar
magiQ Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) nvm Endret 24. januar 2011 av SNORLX Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hvis gutter hadde fått mer i støtte av Lånekassen enn jenter, så ville politiet vært nødt til å permanent røyklegge halve Oslo sentrum med tåregass for å stoppe kvinneaktivistenes forsøk på å myrde regjeringen. Hva mener du med at det ikke er verdt det? Man velger da ikke utdanning etter hvor mye man får i støtte. Det er stort sett det samme uansett linje, men siden noen krever en del mer utstyr enn andre så er det ulik størrelse på utstyrsstipendene. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Det har vært førsterett på gutter på helse og sosial leeeenge, for å få flere til å velge linjen, er ikke urimelig at lånekassen gir en ekstra slant til gutter som velger den linja. heller ikke urimelig for det er 97% damer i eldreomsorgen for eksempel. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Du velger vel ikke linje ut fra stipendet? Lenke til kommentar
Nickkk Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Det blir jo gitt kjønnspoeng på høyskolene Det gis 2 poeng til kvinnelige søkere til 2- og 3-årige ingeniørstudier (unntatt kjemi) - maritime høgskolestudier - landbruksstudier ved statlige høgskoler - siv.ing.-studiene (integrerte masterstudier) ved Norges teknisk-- - naturvitenskapelige universitet, unntatt industriell design og --industriell kjemi og bioteknologi Det gis 2 poeng til mannlige søkere til - veterinær- og dyrepleierstudiene ved Norges Veterinærhøgskole Det meste av kjønnspoengene er jo ganske forståelig, men at kvinnfolk får kjønnspoeng for en så høy utdanning som siv.ing er råttent Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Kjønnspoeng er jo noe helt annet enn stipend. Ser ikke noe galt med kjønnspoeng. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Du velger vel ikke linje ut fra stipendet? Nei, men når du er halveis usikker fra før av, så er det jo pluss? Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 hehe , det er ikke et pluss om du er usikker, det er et pluss om du er sikker og skal velge helse og sosial-linjen. du må velge en rettning iforhold til hva du ser for deg du vil gjøre senere i livet. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Om du er helt blåst for hva du skal velge, så er det at du får et bra stipend pluss jo. Men blir nok til elektro, noe jeg har lyst til om du lurte. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Er du lur, så velger du eektro... Lenke til kommentar
HesteHoven Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Kjør elektro du. Hadde ikke valgt noe jeg ikke vil om jeg så hadde fått 10,000 i måneden. Vel.. Kanskje.. Lenke til kommentar
nikkan Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Du får ikke mer stipend av å søke Helse og sosial. Og det er ingen som tenker på hva dem får i stipend før dem søker vgs.. Du må jo søke på noe du vet du vil ha interesse av og vil ha en utdannelse innenfor.. Den eneste forskjellen på stipendene kan være utstyrstipendet. Men hvis du absolutt trenger mer penger så kan du vel skaffe deg en jobb ved siden av skolen? Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Velg TIP! Mange flere muligheter! Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Velg TIP! Mange flere muligheter! Jeg har bestemt meg for dataingeniør. Er bare usikker på veien dit. Lenke til kommentar
CardinalOnVideo Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hvis du er interessert i å finne mer ut av stipender osv som går utenfor lånekassen er nok legathåndboken stedet å kikke (google det, eller kjøp boken) I lånekassen kan man som student få lån og stipend, stipendet gis i første omgang ut sammen med lånet, og deler av det lånet omgjøres til stipend når du består eksamen - dvs at lånet blir mindre når du har fullført utdanningen, hvis du stryker eller slutter før du har bestått eksamen må du betale tilbake det fulle lånet. Fult lån er per 2010 ca 89 000 i året, fordelt på 6.600 i mnd (med unntak av januar og august, hvor det er på ca 17.700 ) Mer info om stipender finner du på laanekassen.no eller i legathåndboken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå