fAight Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Etter å ha lekt litt med min nye Canon 60D og kitlinsa 17-85IS, har jeg funnet ut at jeg har lyst å prøve ut nye objektiv. Føler meg fortsatt veldig ny når det gjelder systemkamera og kunne sikkert ha greid meg med kitlinsa. Men det jeg savner er et mer lyssterk og evt. skarpere objektiv til innendørsbruk. Jeg kommer da til å bruke det mest på mennesker og portrettbilder. Får snart en liten datter, så da blir sikkert en del bilder av henne. Hva slags type linse er det generelt best å bruke her for en nybegynner? Fastopptikk? Har sett litt på Canon EF 50mm f/1.4 USM. Holder det kanskje med Canon EF 50mm f/1.8 II? Evt. Canon EF 50mm f/2.5 Macro? Budsjett: ca 3-4000 kr Til utendørs tror jeg også det blir mest bilder av mennesker, men liker også å finne/komponere diverse "naturmotiv", og noe makrobilder. Her kunne jeg tenkt meg en god, men relativ rimelig telelinse. Leser her på forumet at Canon EF 70-200mm f/4.0L USM er veldig populær og bra. Eller holder for meg med Canon EF 55-200mm f/4,5-5,6 USM II? Budsjett: 4-5000 kr Dere får beklage hvis jeg har gått surr i noen faguttrykk. Er som sagt ganske nybegynner på dette området. På forhånd takk for svar Endret 24. januar 2011 av fAight Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 jeg tror 50mm er litt trangt til å bruke innendørs. ~35mm eller midre er vel det beste. Lenke til kommentar
tomme86 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Etter å ha lekt litt med min nye Canon 60D og kitlinsa 17-85IS, har jeg funnet ut at jeg har lyst å prøve ut nye objektiv. Føler meg fortsatt veldig ny når det gjelder systemkamera og kunne sikkert ha greid meg med kitlinsa. Men det jeg savner er et mer lyssterk og evt. skarpere objektiv til innendørsbruk. Jeg kommer da til å bruke det mest på mennesker og portrettbilder. Får snart en liten datter, så da blir sikkert en del bilder av henne. Hva slags type linse er det generelt best å bruke her for en nybegynner? Fastopptikk? Har sett litt på Canon EF 50mm f/1.4 USM. Holder det kanskje med Canon EF 50mm f/1.8 II? Evt. Canon EF 50mm f/2.5 Macro? Budsjett: ca 3-4000 kr Til utendørs tror jeg også det blir mest bilder av mennesker, men liker også å finne/komponere diverse "naturmotiv", og noe makrobilder. Her kunne jeg tenkt meg en god, men relativ rimelig telelinse. Leser her på forumet at Canon EF 70-200mm f/4.0L USM er veldig populær og bra. Eller holder for meg med Canon EF 55-200mm f/4,5-5,6 USM II? Budsjett: 4-5000 kr Dere får beklage hvis jeg har gått surr i noen faguttrykk. Er som sagt ganske nybegynner på dette området. På forhånd takk for svar trur jeg ville valgt canon 30mm f2 eller sigma 30mm f1.4 for innendørs! sett linsen din på 30mm og se hvordan du liker det i forhold til 50mm inne. 70-200 er et meget bra valg hvis du skal gå for zoom, men sparer du litt til ville jeg ha valgt med IS. Lenke til kommentar
fAight Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Dere har nok rett. 50 mm virket litt smalt. Spesielt ved typiske bilder av mennesker i selskap o.l.. Tanken var å kanskje få brukt det til portrettbilder også. Kan jo evt da bruke kit-linsa kombinert med god blits. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Dere har nok rett. 50 mm virket litt smalt. Spesielt ved typiske bilder av mennesker i selskap o.l.. Tanken var å kanskje få brukt det til portrettbilder også. Kan jo evt da bruke kit-linsa kombinert med god blits. 50mm f/1.8 er såpass billig at man kan nesten karakterisere det som et bruk og kast objektiv Men det gir utrolig nok gode bilder i forhold til prisen og jeg bruker det endel innendørs til hodeportretter,ville ikke anbefale Sigma 30mm f/1.4 da det kronisk gir fokusfeil på Canon og spesielt da 60D ikke har microjustering av objektiver. En Canon 430EX II er uansett et godt kjøp,denne blitsen kan du bruke trådløs med 60D og det gir deg mer kreativ bruk. Edit:ved bruk av blender f/1.4 til f/4 krever mer av fotografen,det kan være vanskelig og få gode resultater på full auto. Endret 24. januar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
fAight Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 430 EXII skal kjøpes inn imorgen. Vet at en god blits hjelper veldig mye ved innendørsfotografering, og gir til og med kitlinsa en merkbar løft. Så håper da kanskje på at jeg kan drøye litt med fastobjektivet, og kun gå til innkjøp av en god zoomobjektiv i første omgang. Har lest litt mer om 50mm f/1.8. Virker som det er en ypperlig førstegangsobjektiv mtp. fastopptikk, som en kan "leke" litt med. Ifht til prisen så er det ikke så avskrekkende hvis man evt. angrer og ønsker seg noe bedre. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) 430 EXII skal kjøpes inn imorgen. Vet at en god blits hjelper veldig mye ved innendørsfotografering, og gir til og med kitlinsa en merkbar løft. Så håper da kanskje på at jeg kan drøye litt med fastobjektivet, og kun gå til innkjøp av en god zoomobjektiv i første omgang. Har lest litt mer om 50mm f/1.8. Virker som det er en ypperlig førstegangsobjektiv mtp. fastopptikk, som en kan "leke" litt med. Ifht til prisen så er det ikke så avskrekkende hvis man evt. angrer og ønsker seg noe bedre. Fornuftig tankegang Hvis du drar innom en av de stor el-kjedene så har dem den gamle utgaven av 430EX til samme pris,ville ikke kjøpt den da den nyere utgaven EX II er mye bedre på alle områder til samme pris.Vil heller ikke anbefale og kjøpe en tredjeparts blits da disse har lite innovative menyer og sikkert ikke fungerer trådløs på auto. Lær deg litt om blitsbruk så får du mye bedre resultater på bildene,men det kan vi ta i en egen tråd senere Endret 24. januar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 50mm var for meg det mest ubrukelige. Hva kan man bruke denne lengden til? For lite eller for mye uansett. enten 30 eller 85, sier jeg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 50mm er en glimrende, kort portrettele - samme bruksområder som en 85mm på fullframe. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg stortrives med Sigma 30mm F1.4 inne. Bruker den hele tiden. Noen har fått eksemplarer med fokusfeil, men da får man ny. Det er vel også slik at de som har feilen skriker ti ganger så mye som de som ikke har det, så mitt inntrykk er at det ikke er så utbredt. De gav også det inntrykket på fotovideo da jeg kjøpte denne i høst. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hvorfor er en 50mm for trang innendørs??? Det er jo egentlig kun avhengig av hva du skal fotografere det... Et objektiv er jo bare et verktøy som skal dekke et visst behov. Og har du behov for bildevinkelen en 50mm gir så spiller det mindre rolle om selve bildet tas innendørs eller utendørs. Trenger man en videre bildevinkel som for eksempel å få med et helt rom eller en gruppe mennesker, ja da må man ha en en videre vinkel, som da kanskje blir 30-35mm eller enda videre. For innendørs fotografering betyr det mye mer at objektivet slipper gjennom mye lys, så en så stor som mulig blenderåpning er å foretrekke. Og da koster det jo fort penger, hvert fall for zoom-objektiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå