Kongeskipet Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg ønsker å synkronisere mail en gang til dagen med minst mulig databruk (dvs kun emnetitler). På min gamle telefon (SE k610i) fungerte det veldig fint bortsett fra at maks kontrollintervall var 12 timer, og jeg kunne ikke velge når på døgnet den sjekket mailen. Men med Android kommer det nye problemer. Med den medfølgende E-postleseren min LG P500 er maks kontrollintervall 3 timer, og jeg har ikke mulighet for å velge å bare laste ned emnetitler. Dette lar seg sikkert løse med en plugin eller en annen E-postleser, noen som har noe forslag til det? Det andre problemet mitt er at i android så er datatrafikk enten av eller på. Så om jeg vil synkronisere mailen så må jeg vel ha datatrafikk på? Og da er det jo mange andre app som bruker internett til diverse, noe jeg ikke ønsker. Finnes det noe mulighet for å kontrollere hvilke programmer som får tilgang til Internet uten at jeg må roote telefonen? Eventuellt slå på datatrafikk en kort stund for å sjekke mailen og slå den av etterpå automatisk. Mailtype er sannsynligvis gmail, eventuellt exchange om det ikke bruker så mye mer datatrafikk. Lenke til kommentar
iPaal Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Har ingen gode svar på dine spørsmål da jeg ikke har brukt Android. Men hvorfor er du livredd noen usle datamengder? Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Har du ikke tilgang til WLAN? Du kan sync'e mailen din "gratis" da. Hvis ikke koster det nok ikke veldig mye å bare laste ned mailen. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Så brukes det ikke så mye data på mailsynkronisering? Er den noen som har tall på hvor mye det bruker normalt? Har kontantkort med datapris på ca. 12,5 kr/MB. Men jeg liker ikke å ha datatrafikk på for alle programmer. Liker ikke tanken på at programmer kan sende data over internett uten at jeg vet hva de sender og når de bruker internett. Jeg har tilgang på WLAN hjemme, men jeg vil ikke at jeg må ha WLAN tilgjengelig for at det skal fungere. Tenker å bytte til Huawei U8800, en telefon med veldig ustabilt WLAN. Og da er det fint å ikke være avhengig av WLAN mens jeg venter på at det skal bli fikset. I tillegg så brukes det jo mindre batteri på å synkronisere en liten datamengde hver 24. time, enn det brukes for en større synkronisering hver 3. time. Endret 29. januar 2011 av Kongeskipet Lenke til kommentar
twb Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Det er mange muligheter. Selv har jeg slått av automatisk synkronisering for hver enkelt app, bortsett fra været, kontakter mot gmail-kontoen, og e-post. Dette gjør du under Innstillinger, kontoer og synkronisering. I tillegg kan du ha andre apps installert som du da må gå inn på for å stoppe automatisk synkronisering (se etter innstillinger under meny-knappen når du er i appen). For meg fungerer det sånn: Datatrafikk, både 3G og WiFi, er som oftest avslått. Når jeg vil synce, så slår jeg på datatrafikk, og alt synces i bakgrunnen umiddelbart (altså bare de som er satt opp for sync, naturligvis). Apps som har deaktivert automatisk sync kan jeg uansett synce manuelt ved behov (ofte finner du den muligheten under meny-knappen). Hvis mailklienten din ikke har valg for kun nedlasting av header (eller en viss størrelse av mailen), så kan du se på K-9 isteden. Det er den kraftigste mailklienten for Android. Du sier du betaler 12,5 kr/MB. Det er veldig mye og ikke lurt når du har en smarttelefon. OneCall Kontant koster f.eks. bare 1 kr/MB. Endret 29. januar 2011 av twb 1 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Det er et gammelt utgått kontant-kort abonement (djuice kontant). Har makspris for datatrafikk på 10 kr/dag, så det er ikke så veldig ille så lenge jeg holder den daglige databruken lav. Nå som jeg ikke lenger er med i noe Fri familie, og kontantkortet nærmer seg tomt så er det jo snart tid for å se etter andre alternativer. Blir vel til å velge mellom Djuice sin 30 gratis sms fra minesider og gratis sms til djuicekunder, eller Onecall sin 1kr/MB. Men tusen takk for bra svar! Skal se litt mer på K-9. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå