Gå til innhold

Får ikke søke fallskjermjeger

pendelbom

Anbefalte innlegg

Det sto ingenting om noe iq krav på nettsiden til fallskjemjeger, så jeg tok ikke dette noe serriøst. Jeg konset heller 100% på trening og matte var noe jeg ikke hadde hat på ages. Så fikk jeg bare 3 på testen. Kunne lett greid meg en 5 -6er nå som jeg faktisk har øvd litt på sånn figurer og fått hode regningen på stell igjen. Men jeg får da altså ikke ta denne om igjen.

Så det jeg lurer på, er det noen andre steder jeg kan søke utenom fremmedlegionen. Jeg har ingen interesse av en vanlig førstegangs tjeneste i Norge. Jeg ville utdanne meg som fallskjermjeger/ eller kystjeger i det norske forsvaret men det får jeg nå ikke lov til, idiotisk system.

Ønsker ikke noen svar fra folk som ikke har noe med spørsmålet mitt. Å ja jeg vet godt at jeg dreit meg sikkelig ut med å ikke forberde meg på denne testen. Men er ikke forsvaret på utsikk etter folk som virkelig vil verve seg og har en topp motivasjon?, som sagt jeg kan lett greie en 5 -6 er nå, men de vil ikke gi meg en ny sjangse og sånn eg gamet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ringt VPV og spurt om du får ta den opp igjen? Jeg vet at i enkelte tilfeller kan man ta teoritesten opp igjen på enkelte opptak. Man blir bare sendt hjem igjen om man ikke klarer det. Usikker på hvordan dette gjøres på fallskjermjegeropptaket.

Når det gjelder fremmedlegionen så ville jeg ikke anbefalt det. Du kan risikere å ende opp med å være kokk i 5 år. Det er ingen garanti for at du får være ute i felt. Hadde en kompis som dro nedover for å prøve seg. Da han fant ut dette dro han kjapt hjem igjen.

Lenke til kommentar

Fordi at du ikke får lov å bli jeger betyr ikke at systemet er idiotisk. Det er uansett viktig at man har det lille ekstra oppi hodet, men frykt ikke, du ligger på gjennomsnittet.

Jeg mener å ha lest at forsvaret i statene har en tilsvarende ordning som fremmedlegionen. Du får søke litt på nettet.

Endret av Major Pettersen
Lenke til kommentar

Følgende formelle kriterier må være tilfredsstilt for å være kvalifisert til å søke opptak:

• Søkeren må være fylt 18 år før opptaket starter.

• Søkeren må ha godkjent vandel, dvs ikke være dømt for straffbare forhold (registrert i doms- og bøteregisteret).

• Søkeren må ha godkjent syn:

Ikke være fargeblind eller fargesvak (karakter 9 fra sesjon).

Bestå en normal synstest uten bruk av briller eller linser.

Laseroperasjon er OK, såfremt resultatet er godkjent synstest.

Medisinsk seleksjon vil bli gjennomført.

Søkeren må bestå legesjekk.

Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er:

• 5 hang ups (opptrekk)

• 35 situps (festede bein)

• 20 ryggups (ryggrulle)

• 30 armhevinger (pushups)

• 5000m landeveisløp - tidskrav: 26 minutter

• 7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler)

• Kunne svømme 200 meter

- Søkeren må bestå psykomotoriske prøver. Disse tar sikte på å måle kandidatenes simultankapasitet og evne til forskjellige typer problemløsning.

- Kandidaten må bestå og fullføre opptaket - samt bli godkjent av opptaksrådet ved FSK/HJK.

Søknadsfristen er 1.mars

Du kan søke fallskjermjeger selv om du har 3. Fikk du ikke plass til vanlig førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar

På sesjon blir man opplyst om at man skal kunne klare karkater 5 på AE-testen.. Denne testen er simpel og lett, noe man ikke trenger å pugge på.. Jeg fikk 8 uten å vite hva testen handlet om.. Det står også på forsvarets sider hva som gjøres på sesjon del 2, og hvis du var såpass interresert burde du sjekket dette på forhånd og forberedt deg godt på alle punkter.. kan sikkert sende en mail til VPV og søke om ni AE-test..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...