Gå til innhold

Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Erfaringer, verdt penga?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge siklet på ettt macro objektiv, og nesten like lenge siklet på Canon EF 100mm f/2.8L USM Macro

Den eneste linsa jeg sitter med per idag er en Tamron 17-50mm som jeg forsåvidt er storfornøyd med, men jeg savner litt tele og ikke minst muligheten til å ta ordentlig macro.

Noen som har noen erfaringer med dette objektivet og evt. synspunkter på hva annet man kan blåse av 6-7000 på?

Jeg liker både å ta bilder av planter og andre finurlige ting jeg kommer over på min vei, og Tamronen fyller en del av mitt behov, men ikke når jeg ønsker å komme virkelig nærme.

Endret av egilrs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EF 100/2.8 Macro uten L-værtetting og IS er nesten halve prisen og stort sett like skarp. Det er snadder med bildestabilisering - men om det er verdt merprisen får du selv svare på. :)

Først og fremst, takk for svar.

Ikke L-versjonen koster ca 2200 mindre, men jeg har vel kommet dithen at hvis jeg først skal kjøpe mer optikk skal det være bra saker.

Som The Digital Picture sier: 'I called the Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro Lens Canon's "Most fun per dollar lens". While that lens is less expensive, I'm thinking the Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro Lens may be the new holder of this title. The improvements in this lens, especially the Hybrid IS, go a long way toward increasing the fun-ness.'

Jeg har på en måte sett ut listen over opptikk jeg ønsker meg fremover. 100mm Macro, 24-70mm L samt evt. 70-200mm 2.8IS L når den tiden kommer, men igjen, så blir jo spørsmålet om man kan gjøre noe annet med de pengene som blir til overs hvis jeg velger å ikke gå for L versjonen av macro objektivet :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har den gamle versjonen (altså ikke L)

Den er knivskarp og lyssterk og definitivt å anbefale. Den eneste forbedringen slik jeg ser det er IS og en rød ring.

Men så klart, det hele koker jo ned til hvor mye mer man er villig til å betale for det lille ekstra ;)

Versjonen uten IS går for rundt 3000 på bruktmarkedet, for den nye må du ut med det dobbelte.

Lenke til kommentar

Jeg eier selv "den gamle" 100mm'ern, men har også prøvd den nye med hybrid IS over en lengre periode. Mitt råd til deg er definitivt å gå for den gamle, som optisk er noe av det beste jeg eier og i tillegg er veldig godt priset på bruktmarkedet. At objektivet ikke har den røde ringen er det også flere som har undret over; den er nemlig mer en god nok til å bære L-betegnelsen i mine øyne! Hvi du absolutt skal bruke 6-7000kr og du forelsker deg i makro-fotografering, hadde jeg heller brukt de resterende kronasjene på en ringblits eller et godt stativ (med mindre du allerede har dette).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lenge siklet på ettt macro objektiv, og nesten like lenge siklet på Canon EF 100mm f/2.8L USM Macro

Den eneste linsa jeg sitter med per idag er en Tamron 17-50mm som jeg forsåvidt er storfornøyd med, men jeg savner litt tele og ikke minst muligheten til å ta ordentlig macro.

Noen som har noen erfaringer med dette objektivet og evt. synspunkter på hva annet man kan blåse av 6-7000 på?

Jeg liker både å ta bilder av planter og andre finurlige ting jeg kommer over på min vei, og Tamronen fyller en del av mitt behov, men ikke når jeg ønsker å komme virkelig nærme.

Krem , krem, krem, men som andre sier så finnes det rimeligere alternativer.

Lenke til kommentar

Den er knivskarp og lyssterk og definitivt å anbefale. Den eneste forbedringen slik jeg ser det er IS og en rød ring.

Men så klart, det hele koker jo ned til hvor mye mer man er villig til å betale for det lille ekstra ;)

Versjonen uten IS går for rundt 3000 på bruktmarkedet, for den nye må du ut med det dobbelte.

+ Værtetting, joda jeg har brukt gamleversjonen,men jeg angrer ikke på oppgraderingen.

Lenke til kommentar

+ Værtetting, joda jeg har brukt gamleversjonen,men jeg angrer ikke på oppgraderingen.

Jeg ser fordelen med både IS og værtetting, men samtidig har jeg fått ett greit tilbud på den gamle versjonen. Tror jeg skal ta ett par dager og tenke over hva jeg evt. velger å gå for. Ser potensiale i denne linsa utover kun makro som jeg må ta med i vurderingen ;)

Lenke til kommentar

Jeg eier selv "den gamle" 100mm'ern, men har også prøvd den nye med hybrid IS over en lengre periode. Mitt råd til deg er definitivt å gå for den gamle, som optisk er noe av det beste jeg eier og i tillegg er veldig godt priset på bruktmarkedet. At objektivet ikke har den røde ringen er det også flere som har undret over; den er nemlig mer en god nok til å bære L-betegnelsen i mine øyne! Hvi du absolutt skal bruke 6-7000kr og du forelsker deg i makro-fotografering, hadde jeg heller brukt de resterende kronasjene på en ringblits eller et godt stativ (med mindre du allerede har dette).

Ikke noe med at jeg absolutt skal bruke penger her, men ser definitivt poenget ditt.

Stativ har jeg fra før av, men jeg synes kanskje ringblitsene til Canon ikke er noe å hoppe i taket for. Litt stiv pris kontra hva man får.

Jeg har vurdert å kjøpe en kabel samt en liten softboks til blitsen jeg har per idag, noen erfaring med å skyte makro med dette?

Jeg ser dog fordelen med IS for andre typer motiver enn makro av blomster som jeg vurderer om er verdt prisen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Canon sin macro blits (den dyreste med 2 stk blits på skinne) Så koster den ca 4000 hos BH photo, mot over 8000 her i Norge.. :)

Jeg personlig skyter macro med 580EX2 med softbox og fleksibel kabel, men kunne tenkt meg en ringblits så jeg slipper å holde blitsen med en hånd, og kameraet med den andre :p

http://www.bhphotovideo.com/c/product/239656-USA/Canon_2357A002_MT_24EX_Macro_Twin_Lite.html

http://www.japanphoto.no/product/blits/canon/canon-macro-twin-lite-mt-24ex/

MYE å spare på å importere denne!

Lenke til kommentar

Det blir vel litt valgets kval her :p

Jeg har virkelig lyst på IS versjonen for håndholdt bruk i andre situasjoner.

Det blir nok uansett kabel og en softboks, selv om man sparte mye der ;) Skal brukes i en del andre situasjoner hvor kanskje ikke ringblitz er beste valget også ;)

Takker for alle svar, jeg ble ikke så mye sikrere på hva jeg skal velge, men feil kan jeg hvertfall ikke gå :)

Lenke til kommentar

Det blir vel litt valgets kval her :p

Jeg har virkelig lyst på IS versjonen for håndholdt bruk i andre situasjoner.

Det blir nok uansett kabel og en softboks, selv om man sparte mye der ;) Skal brukes i en del andre situasjoner hvor kanskje ikke ringblitz er beste valget også ;)

Takker for alle svar, jeg ble ikke så mye sikrere på hva jeg skal velge, men feil kan jeg hvertfall ikke gå :)

Jeg har nettopp kjøpt meg 100mm Makro L IS og jeg må bare spør meg selv hvorfor jeg ikke har gjort dette før. Det er jo helt rått. (mulig at det andre er like bra, men kvalitetsfølelsen med å ha dette her er helt konge.) Men jeg ser at jeg bruker det mest på manuell fokus, jeg synes at Autofokusen er for treg og unøyaktig på mitt 40D. (men dette kan være nybegynner brukerfeil)

Lenke til kommentar

Går ut fra at du ikke prøver deg på autofokus med liveview aktivert - det er dynge uansett objektiv.

Ellers er autofokus i makroområdet ofte treg - anbefaler der manuell fokus. Skal du ha maks forstørrelse er det beste ofte å sette objektivet i manuell fokus, fokusere helt på nærgrensen og heller bevege hele kameraet frem og tilbake.. :)

Lenke til kommentar

Går ut fra at du ikke prøver deg på autofokus med liveview aktivert - det er dynge uansett objektiv.

Ellers er autofokus i makroområdet ofte treg - anbefaler der manuell fokus. Skal du ha maks forstørrelse er det beste ofte å sette objektivet i manuell fokus, fokusere helt på nærgrensen og heller bevege hele kameraet frem og tilbake.. :)

Ja det jeg også fant ut. Har ikke prøvd liveview på macro og synes ikke den er noe god på 40D på generelt basis.

Lenke til kommentar

Jeg solgte nylig unna 100mm f/2.8L IS Macro USM for å finansiere innkjøp av et annet objektiv. Tror likevel jeg en gang i fremtiden kommer til å kjøpe det igjen.

Utover å være et knallgodt makroobjektiv, er det et særdeles fleksibelt medium teleobjektiv med f/2.8 og en blodeffektiv bildestabilisator.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt meg 100mm Makro L IS og jeg må bare spør meg selv hvorfor jeg ikke har gjort dette før. Det er jo helt rått. (mulig at det andre er like bra, men kvalitetsfølelsen med å ha dette her er helt konge.) Men jeg ser at jeg bruker det mest på manuell fokus, jeg synes at Autofokusen er for treg og unøyaktig på mitt 40D. (men dette kan være nybegynner brukerfeil)

Hvis du bruker alle fokuspunktene blir det mer knotete og få riktig fokus,jeg bruker et og re-komponerer funker nesten alle ganger :)

[OT] Hva vil det si? [/OT]

Det vil si at objektivet har en oring ved kamerainnfatningen og en relativ tett konstruksjon.

Lenke til kommentar

[OT] Hva vil det si? [/OT]

Værtettingen gir meg en helt annen frihet,spesielt på fuktige dager langs vann/elvekanten på jakt etter innsekter.

Kvalitetsfølelsen med det nye er en annen verden,mulighet for bruk av IS,spesielt når jeg bruker det til andre ting enn Macro. Husk dette er et ypperlig objektiv til feks portrettbilder .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...