Gå til innhold

Hva slags strømforsyning bør jeg kjøpe til dette?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge opp en PC som kun skal brukes til hjemmestudiobruk på hobbybasis. Støyen fra selve pc-en har lite å si ettersom jeg skal bruke et eksternt usb-lydkort og usb keyboard, derfor er det ikke nødvendig med noe superstille som koster en tusenlapp ekstra. Det viktigste er vel at den er ganske stabil.

Jeg har en E5300 prosessor som skal brukes, og jeg har planer om å kjøpe et MSI G41M-P25 hovedkort, Kingston 8 GB ram - KVR1066D3N7K ut fra kompatibilitetslisten til MSI og en Seagate Barracuda 7200.12 1TB HDD. Jeg skal etterhvert sette inn en SSD-disk til programvare, men jeg venter til prisene har falt en del. Jeg har ikke mange tusen å blåse på dette nå.

Jeg regner med at jeg ikke trenger mengder med watt til dette oppsettet, men jeg trenger altså en stabil strømforsyning.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSU'er fra Corsair og Seasonic er å anbefale.

Men jeg skjønner ikke helt det du sier om støy. Hvis pc'en skal stå i samme rom som du spiller inn lydkilder har støy absolutt mye å si.

Jeg har hjemmestudio selv og har bygget en pc som støyer minimalt.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg hadde gått for en 1000 Watt strømforsyning fra Corsair eller et annet kjent merke med modulære kabler.

Noe av det viktigste er at du har en god stømforsyning, noe mange ikke tenker på.

Viktig også at du kjøper slik at du har kraftreserver til senere oppgraderinger, og at strømforsyningen ikke behøver å gå på maks hele tiden.

de fleste datasystemer trenger over 500 watt bare til grafikkort i dag ++ prosessor, vifter, HD, og så vidre.

Så du bør ikke spare på kvaliteten her. Du kan skjekke for eksempel på komplett.no som har likner til tester på de forskjellige komponentene, og hva kundene mener.

Har selv en MIST 1000 Watt modulær, og aldri hatt problemer.

For ikke å glemme hardware.no

Håper dette hvar til hjelp

Lenke til kommentar

Hei

Jeg hadde gått for en 1000 Watt strømforsyning fra Corsair eller et annet kjent merke med modulære kabler.

Noe av det viktigste er at du har en god stømforsyning, noe mange ikke tenker på.

Viktig også at du kjøper slik at du har kraftreserver til senere oppgraderinger, og at strømforsyningen ikke behøver å gå på maks hele tiden.

de fleste datasystemer trenger over 500 watt bare til grafikkort i dag ++ prosessor, vifter, HD, og så vidre.

Så du bør ikke spare på kvaliteten her. Du kan skjekke for eksempel på komplett.no som har likner til tester på de forskjellige komponentene, og hva kundene mener.

Har selv en MIST 1000 Watt modulær, og aldri hatt problemer.

For ikke å glemme hardware.no

Håper dette hvar til hjelp

Crap crap crap.

Den jevne pc vil aldri bruke over 200 watt. Det må man stort sett alltid over på hobbysystemer for å nærme seg, og det er stort sett bare entusiastsystemer som overgår 500 watt.

Pcen som er satt opp her vil slite med å bryte 150 watts grensen, selv med en ssd.

Av merker er seasonic, corsair, coolermaster, chieftec, fractal design, mist, fsp alle merker som er gode nok, med varierende fokus på støy.

Fractal Design, seasonic, og coolermaster er de merkene jeg har vært borti som _alltid_* er stille.

Fractal Design har laget ett godt inntrykk med alle sine produkter, som holder overaskende høy kvalitet for prisen, og anbefaler derfor denne: http://www.dustinhome.no/pd_5010400542.aspx

*Gjelder ikke oem-produktene til seasonic.

Lenke til kommentar

Støymessig har det sine fordeler, men ja nedstigning av effekten kan være å foretrekke for øket effektivitet.

Er i allefall greit å tenke på om man skal ha maskinen stående i Midt Norge og betaler strømregningen selv, da wattene fort kan bli svindyre!

Lenke til kommentar

Takk alle :-)

Jeg kommer ikke til å oppgradere på noen annen front enn kanskje et helt enkelt skjermkort dersom det interne ikke gjør jobben. Denne skal kun drive Cubase og midi plugins i tillegg til hardware, jeg har ikke noen som helst bruk for 3D-grafikk - den kommer sannsynligvis ikke engang å være på nettet. Alt det andre har jeg andre PC-er til...

Er det forresten noen som vet hvordan PSU-en som ligger i denne er? Det er kabinettet jeg har til den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...