Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splitte en nettverkskabel?

Anbefalte innlegg

Samme system som meg da. 1x data 2x tv og 2x tlf. Så vidt jeg husker var det snakk om at man kunne ha 3 TVer på hver port da signalet trengte noe over 30mbit, men anbefalingen var å holde seg til 2 for å være på den sikre siden.

Men, har huseier en helt annen sentral så er jo mine råd meningsløse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være at du brukte 100Mb/s switch men at det kreves at du bruker gigabit switch?

Nei, det er en gigabit switch eg har. :)

Samme system som meg da. 1x data 2x tv og 2x tlf. Så vidt jeg husker var det snakk om at man kunne ha 3 TVer på hver port da signalet trengte noe over 30mbit, men anbefalingen var å holde seg til 2 for å være på den sikre siden.

Men, har huseier en helt annen sentral så er jo mine råd meningsløse :)

30 mbit ja.. Her er det vel ikke mer enn 10 mbit så kanskje det er for lite. Uansett er det jo litt rart at det kun hakker når eg kobler tv via switchen og ikke ellers.

Lenke til kommentar

På den sentralen jeg hadde var nettet satt til det jeg betalte for (30 mbit), men tv og tlf hadde så mye båndbredde som utstyret kunne gi. dvs 100mbit til TV og 30mit til inet.

Hvis alt går via samme kabel hos deg, så antar jeg at boksen gir deg 10mbit til nett og resten av de 100mbit til TV/tlf.

Lenke til kommentar

Du kan fint splitte en kabel ja. Du får ikke tv og nett via en port, kan hende det funker hos deg, men Altibox har ingen verken gammel eller ny sentral som i utgangspunkte støtter det. Vet du hvilken CPL sentral det er ? En svart en uten antenner ?

Endret av grOnN*
Lenke til kommentar

Du kan fint splitte en kabel ja. Du får ikke tv og nett via en port, kan hende det funker hos deg, men Altibox har ingen verken gammel eller ny sentral som i utgangspunkte støtter det. Vet du hvilken CPL sentral det er ? En svart en uten antenner ?

Jo de helt første sentralene støttet dette. Er bare noen få kunder hos Lyse som har denne hjemmesentralen.

Lenke til kommentar

Jo de helt første sentralene støttet dette. Er bare noen få kunder hos Lyse som har denne hjemmesentralen.

Det var jeg ikke klar over. Hva heter i tilfelle denne sentralen ?

Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over. Hva heter i tilfelle denne sentralen ?

Husker ikke, tror det var cpl2. Det er kun for kunder som er koblet opp på den gamle måten og har skikkelig gammel hjemmesentral som kan bruke samme kontakt. (pcer får også 10.x.x adresse så blir alle natet ut på fellesadresser.)

Lenke til kommentar

Kjøp en sånn som dette hos Klas-Ohlsen.

Klas-Ohlsen

Jeg har brukt slik kabeldeler fra Clas Olhson,og de fungerer fint.

Har du teknisk innsikt og utstyret, kan du sette på to RJ45 plugger i begge ender, men da må parene koples RIKTIG, kabeldeler er enklere.

Hvis du googler finnes det koplingsskjema.

Endret av reiras
Lenke til kommentar

Men må eg bruke 2 sånne eller holder det med en? Viss eg må bruke en i hver ende er poenget borte siden han bare har en port eg kan bruke.

Svarer på Splitte en nettverkskabel?

Jeg svarte på å splitte en nettverkskabel, som er mulig, kanskje jeg ikke leste innlegget godt nok og ble villedet av overskriften :-)

Er det bare en ledig utgang til TV/PC må du nok prøve med en ruter eller switch.

Altibox leverandører er begynt å låse dekoder for TV med MAC, slik at det kan bli et problem med tanke på å sette en "boks" i mellom, da den jo har sin egen MAC.

ALternativt kan jo du få huseier til å settte opp en trådløs ruter som du kan kople PC'en opp mot.

I en leilighet jeg har med Altibox (Lyse) med Telsey hjemmesentral (ikke trådløs) bruker jeg en billig D-link for å få flere utganger, til ATA IPtelefon og en trådløs Linksys ruter til PC.

Endret av reiras
Lenke til kommentar

Men må eg bruke 2 sånne eller holder det med en? Viss eg må bruke en i hver ende er poenget borte siden han bare har en port eg kan bruke.

Du er nødt til å splitte kabelen i begge ender. Et nettverksuttak på en router eller modem er kun beregnet for å bli koblet til en klient i den andre enden. Det er godt mulig det finnes unntak, men det er særdeles tvilsomt at det er tilfelle hos deg.

Du må derfor først koble den ledige porten til en switch, og deretter ha en splitter-boks i hver ende. Da vil du ha to uttak som du kan koble to kabler til, som så blir kombinert i en kabel og så splittet til to igjen på mottakersiden.

Lenke til kommentar

Anbefaler å bruke en ruter i kjellerleiligheten da behøver du ikke å gjøre noe med kabelen ned, den må bare plugges inn i boksen du velger. Problemet er om det vil virke, rette ruteren burde gi nok datatrafikk slik at du kan se TV.

Som sagt noen Altibox leverandører filterer på MAC adresse, den kan kanskje "fakes", mulig det kan ungås med å bruke en LAN utgang istedet for WAN for å plugge inn innkommende kabel, eller sette routeren i brigde modus, det forutsetter at utstyret forann (hjemmesentralen) kan dele ut flere IP adresser, har ikke sjekket på om switch kan settes i brigde, tror ikke det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å øke kunnskapen om systemet til Altibox/Andre levrandører. Vil jeg anbefale og lese denne tråden. Jeg har selv prøvd dette og kan bekrefte at det fungerete fint 3 Tv-decodere og 4 pcer er det maksimale jeg har hatt til å se tv på. Altså på pcene via VLC. Dette var i et nettverk med 10/100 svitsjer. Vil dog anbefale og ha en router som takler mye trafikk, en Belkin router hos en kammerat tok kvelden når vi prøvde dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...