Kleivis Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Heisann, Eg bor nå i en kjellerleilighet der det er strekt en nettverskabel fra etasjen over og ned til oss. Denne kabelen brukes nå til tv dekoderen, men eg ønsker også å bruke den til PCen. Er det mulig å splitte denne kabelen så eg får brukt den på begge deler? Huseiger har desverre ingen flere ledige porter i routeren sin, så å strekke ned en ekstra kabel går ikke. Ellers har eg prøvd med en switch og det funket forsåvidt, men bildet på tven hakket med en gang det måtte gå via switchen, uansett om PCen var tilkoblet eller ikke. Noen tips til hvordan vi kan løse dette? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hva skal tv dekoderen med ethernet kabel? Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 TV signal. Er AltiBox det er snakk om. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Vår gamle dekoder trengte også det. Det var en som gikk på kabel-tv fra Canal Digital. On-topic: Ser ut som om du trenger en hub. Virker som det er vanskelig om ikke umulig å splitte kabelen. Hva med å investere i wifi? ^^ Endret 24. januar 2011 av vetle666 Lenke til kommentar
lain Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Prøvd med en annen switch? Så lenge det ikke er flere ledige porter i router, er det kun switch som hjelper. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Ja det er WiFi her men det er alt for ustabilt pga en murvegg mellom stue og pc-rommet. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Tv signal gjennom en ethernet kabel. Nå har jeg hørt det og. Du kan skaffe en router med Qos og sette dekoderen som øverste pakkeprioritet, uansett hva port/protokoll. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) TV via internett er da ikke unormalt? Har ikke prøvd en annen switch nei. Har ikke så lyst å kjøpe enda en og så fungerer det ikke. Litt vanskelig å få lånt en også siden eg ikke har bodd her så lenge og kjenner ca ingen. Endret 24. januar 2011 av Kleivis Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Det skal gå med en switch.. En venn av meg har 2 switcher hjemme, for å splitte tv signalet Men.. Er usikker på om det går å blande nettverk og tv.. Siden det er egne porter for nettverk og tv på hjemmesentral boksen.. Men det som burde gå, er å koble en switch inn på routern til huseier, da kan han fint legge en ekstra kabel ned, eller bare splitte den gamle. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 altibox ja. Hadde det der jeg bodde før. Fungerte ypperlig med switcher og slikt, men du trenger ett nett for TV og ett for data. Eller, jeg vet ikke om du trenger det men det var slik jeg hadde det og det funket bra. Uansett. Som J@9 sier så får du ikke både TV og data over samme kabel. Du er nødt til å ha en switch i nærheten av ruteren for så å trekke en ledning til ned. Jeg anbefaler å kjøre data over switchen og la TV være som før. Router ---------------------------------Tv Router -switch ------------------------PC switch ---PC til huseier (eller hva som var koblet på der switchen er nå) Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Men si at eg får både tv og data over samme kabel da? For det får eg jo. Huseiger har en gammel sentral eller noe slikt, og på de går det visst ann. Eg får hvertfall begge deler gjennom den. Endret 24. januar 2011 av Kleivis Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Hvorfor funker ikke router - tv router - pc router - pc sett at det var 3 eth porter på routeren. hvorfor er det utelukkende pcen som må switches? edit Endret 24. januar 2011 av Balthier842 Lenke til kommentar
covah Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Eventuelt kan du kjøpe deg 2 sånne og bruke 1 i hver ende. 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Det er også fullt mulig å splitte kabelen selv og sette på 2 kontakter. Husk at ved 100Mbit så brukes bare 4 ledere (av totalt 8). 1Gbit kan du glemme, men 100Mbit fungerer helt fint. http://www.cabling-design.com/references/pinouts/split.shtml Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Tv signal gjennom en ethernet kabel. Nå har jeg hørt det og. Du kan skaffe en router med Qos og sette dekoderen som øverste pakkeprioritet, uansett hva port/protokoll. Det kalles IPTV, og for de som har fiber, er ikke det like vanlig som å ha intenett gjennom ethernetkabel. Til trådstarter: Jeg vet ikke hvordan Altibox fungerer, men selv har jeg IPTV gjennom Eidsiva, og der har jeg egne porter på hjemmesentralen til IPTV og og Internett. Du sier huseier har en gammel sentral. Kanskje han da har samme port til TV og Internett, og da skal det kanskje være mulig. Hvis du får internett ved å koble ethernet-kabelen til PC'n, ville jeg prøvd en switch som det blir nevnt tidligere i tråden Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Det kalles IPTV, og for de som har fiber, er ikke det like vanlig som å ha intenett gjennom ethernetkabel. Nettop mitt poeng. Hvorfor ikke bare kjøre det gjennom kabel? Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Eventuelt kan du kjøpe deg 2 sånne og bruke 1 i hver ende. Har sett litt på de der, men siden de må brukes parvis som det står inbilleg eg meg at den bruker 2 porter i routeren og da er eg like langt. Det er også fullt mulig å splitte kabelen selv og sette på 2 kontakter. Husk at ved 100Mbit så brukes bare 4 ledere (av totalt 8). 1Gbit kan du glemme, men 100Mbit fungerer helt fint. http://www.cabling-design.com/references/pinouts/split.shtml Samme her. Tv signal gjennom en ethernet kabel. Nå har jeg hørt det og. Du kan skaffe en router med Qos og sette dekoderen som øverste pakkeprioritet, uansett hva port/protokoll. Det kalles IPTV, og for de som har fiber, er ikke det like vanlig som å ha intenett gjennom ethernetkabel. Til trådstarter: Jeg vet ikke hvordan Altibox fungerer, men selv har jeg IPTV gjennom Eidsiva, og der har jeg egne porter på hjemmesentralen til IPTV og og Internett. Du sier huseier har en gammel sentral. Kanskje han da har samme port til TV og Internett, og da skal det kanskje være mulig. Hvis du får internett ved å koble ethernet-kabelen til PC'n, ville jeg prøvd en switch som det blir nevnt tidligere i tråden Ja eg får som sagt internett også. Når eg prøvde med switchen fungerte nettet på PCen mens det hakket på TVen. Men, ja eg får vel prøve å få tak i en annen switch og se om resultatet blir annerledes. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Ellers har eg prøvd med en switch og det funket forsåvidt, men bildet på tven hakket med en gang det måtte gå via switchen, uansett om PCen var tilkoblet eller ikke. Kan det være at du brukte 100Mb/s switch men at det kreves at du bruker gigabit switch? Lenke til kommentar
xtrail2 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Kjøp en sånn som dette hos Klas-Ohlsen. Klas-Ohlsen Heisann, Eg bor nå i en kjellerleilighet der det er strekt en nettverskabel fra etasjen over og ned til oss. Denne kabelen brukes nå til tv dekoderen, men eg ønsker også å bruke den til PCen. Er det mulig å splitte denne kabelen så eg får brukt den på begge deler? Huseiger har desverre ingen flere ledige porter i routeren sin, så å strekke ned en ekstra kabel går ikke. Ellers har eg prøvd med en switch og det funket forsåvidt, men bildet på tven hakket med en gang det måtte gå via switchen, uansett om PCen var tilkoblet eller ikke. Noen tips til hvordan vi kan løse dette? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 han jeg kjenner har 2 switcher på 100mbit, og han får tv via begge Men som sagt, han har en sentral med 1x data port og 2 eller 3x tv porter. Trur han har hatt 4 tv'er tilkobla på det meste, og det har fungert fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå