Gå til innhold

Hva heter det når man innstalerer windows på nytt?

PoNdUs

Anbefalte innlegg

Hei har en artig diskusjon med norsklæreren om hva det heter på norsk. Dette er fordi it-sjefen her kaller det "tanke om" pc'en.... Er i så fall første gang jeg har hørt at det kalles det... Men hva er et annet bedre egnet ord for det?

Endret av PoNdUs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Tanke om" var jo ufattelig lite beskrivende. Om han hadde snakket til meg om å "tanke om" maskinen så hadde jeg bare i mitt stille sinn håpt han hadde idiotforsikring.

Jeg pleier å kalle det "reinstallasjon".

edit: "Formatere" er et videre begrep. Du formatterer nødvendigvis disken når du reinstallerer Windows, men det å formatere en disk innebærer ikke nødvendigvis en reinstallasjon.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Litt på samme måte som man sier "å google" når man mener å bruke en søkemotor, er det etter min erfaring veldig mange innen IT miljøet som bruker "å ghoste" når man snakker om å reinstallere windows.

Bakgrunnen er Norton Ghost, som er rimelig uovertruffen når det kommer til backup for middels/store bedrifter.

Ellers er det nok mest riktig å bruke reinstallere windows iom at ghost ikke er et norsk ord (med det er vel heller ikke google..)

Lenke til kommentar

"Tanke om" var jo ufattelig lite beskrivende. Om han hadde snakket til meg om å "tanke om" maskinen så hadde jeg bare i mitt stille sinn håpt han hadde idiotforsikring.

Jeg pleier å kalle det "reinstallasjon".

edit: "Formatere" er et videre begrep. Du formatterer nødvendigvis disken når du reinstallerer Windows, men det å formatere en disk innebærer ikke nødvendigvis en reinstallasjon.

Ikke nødvendigvis ubeskrivende. Kommer ann på sammenhengen.

At en IT-sjef kaller det det, er ikke rart. Da de trolig gjør det ofte, med å dytte inn en TP-kabel og trykke på noen knapper. Så blir PC'n som den var i starten. Tanken tømt, og fylt på igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...