huf Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Hei, Sitter nå med en kompis som har adsl, og tenkte at jeg skulle benytte meg av den muligheten til å laste ned en ny linux distro. Har rh 9 akkurat for øyeblikket, men den er så fucket nå att den må fjernest i nærmeste framtid. Då kommer jeg til spørsmålet om hviken distro jeg skla prøve nå. Jeg har prøvd rh 9, mandrake 9 og en suse. Føler trangen til å begynne på en ny akkurat i dag. Jeg trenger en distro som ikke er vansklig å legge inn(noe ala mandrake og rh) og ikke så _veldig_ vansklig å bruke, men jeg må ha noen nye utfordringer. Så da er det bare å kaste seg på og si hva jeg skal laste ned! ps. det må være mulig å laste ned distroen på vanlig måte i iso fil, ikke noe ftp-greier. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Som du sikkert har merket er SuSE og Mandrake mine favoritter SuSE installasjonsguide finner du her :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 Som du sikkert har merket er SuSE og Mandrake mine favoritter SuSE installasjonsguide finner du her :wink: MarcelSB Men du, vet du om det er noen store forskjeller mellom madrake 9.0 og mandrake 9.1? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Ja det er relativt vikitge oppgraderinger som X 4.3, kjerne 2.4.20, KDE 3.1 osv... Dessuten har 9.1 bedre autodetection av hardware etter det jeg har erfart... MarcelSB Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 ok, men det er ikke noe "dumt" å legge inn mandrake 9.0 nå, synst du det? Fordi det er det jeg har på cd, og mandrake 9.1 er litt for mange mb å laste ned i forhold til den linjatida jeg har. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Kjør i gang 9.0 du, den er fin den :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 Ok, takk for svar og ha en ellers god dag! Lenke til kommentar
gspr Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Hvis du føler deg modig, så LFS. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Kjøp månedens PCpro, der er Mandrake 9.1 iso-ene inkludert Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Kjøp månedens PCpro, der er Mandrake 9.1 iso-ene inkludert Ja, det skal jeg jammen gjøre..takk for tipset! Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Hei, ... [/list ]1 . Jeg trenger en distro som ikke er vansklig å legge inn(noe ala mandrake og rh) 2. og ikke så _veldig_ vansklig å bruke, men jeg må ha noen nye utfordringer. 3. ps. det må være mulig å laste ned distroen på vanlig måte i iso fil, ikke noe ftp-greier. 1. Slackware, lett å legge inn og lett og forstå for de fleste selv om dette også er en disto som på flere områder er mye kraftfull enn RH og Mandrake. ;-) 2. Den er ikke så vanskelig å bruke som de fleste skal ha det til. Kan du "startx" er du alt godt på vei om det er det grafiske du er mest interesert i å lære. 3. Kun 1 stk iso fil. Ikke x antall isoer slik enkelte andre distroer har. Lykke til med valg av din nye distro!!! - PS. Slackware vil idet minste gi deg utfordringer RH og Mandrake ikke har gitt deg fra før. Lenke til kommentar
godal Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Hva med Gentoo eller Debian?helt klart best hvis du er interresert i å forstå hvordan ting virker osv. Dersom du er litt ekstra interresert kan du prøve NetBSD, FreeBSD eller OpenBSD. JEg switchet for 4 år siden (til OpenBSD), og har aldri sett meg tilbake. Lykke til http://www.openbsd.org/ Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Hei, ... [/list ]1 . Jeg trenger en distro som ikke er vansklig å legge inn(noe ala mandrake og rh) 2. og ikke så _veldig_ vansklig å bruke, men jeg må ha noen nye utfordringer. 3. ps. det må være mulig å laste ned distroen på vanlig måte i iso fil, ikke noe ftp-greier. 1. Slackware, lett å legge inn og lett og forstå for de fleste selv om dette også er en disto som på flere områder er mye kraftfull enn RH og Mandrake. ;-) 2. Den er ikke så vanskelig å bruke som de fleste skal ha det til. Kan du "startx" er du alt godt på vei om det er det grafiske du er mest interesert i å lære. 3. Kun 1 stk iso fil. Ikke x antall isoer slik enkelte andre distroer har. Lykke til med valg av din nye distro!!! - PS. Slackware vil idet minste gi deg utfordringer RH og Mandrake ikke har gitt deg fra før. Takk for svar, men vet du om en god ftp hvor jeg kan laste ned den nyeste versjonen av Slackware? Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Takk for svar, men vet du om en god ftp hvor jeg kan laste ned den nyeste versjonen av Slackware? Fant denne FTP linken; ftp://ftp.rtfm.no/pub/slackware/slackware-9.0-iso/ Burde få maks ut av linja der... Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Takk for svar, men vet du om en god ftp hvor jeg kan laste ned den nyeste versjonen av Slackware? Fant denne FTP linken; ftp://ftp.rtfm.no/pub/slackware/slackware-9.0-iso/ Burde få maks ut av linja der... Ok, takk skal du ha! Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Men du, hva er denne filen for noe, og hva trenger jeg den til? File: slackware-9.0-install.iso.asc 1 KB 19-03-2003 23:19:00 Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Hallo folkens! Hert sitter vi med en komplett nybegynner i linux også anbefaler dedre han LFS, Slackware, Gentoo og Debian? Tenk dere litt om da! Disse distroene er lagt for erfarene linuxbrukere, ikke for nybegynnere. Prøver han disse kommer han sannsynligvis til å syns ting er så vanskelig og tungvint at han skremmes bort fra linux. Nei bruk mandrake du! Så kan du heller skifte til en vanskeligere (og bedre) distribusjon seinere MarcelSB Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Hvorfor skal alle som kaller seg uerfarne ha en teskje-installasjon? Finnes jo haugevis av tutorials som beskriver innstallasjonene til bl.a slackware og freebsd. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 lfs boka er så fullstendig at hvis man bare følger den ender man sannsynligvis opp med en fullt fungerende LFS innstallasjon... problemet er bare at da det ikke står at det er mer å gjøre vet de ikke hva de skal gjøre med den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå