Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva betyr diagnosen i sykmeldingen ?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akutt stress/sit betinget ubal - kode P02

Depresjon INA - kode P76

Akutt stress = det som det sier, nylig og brått innsatt belasting.

sit betinget ubal = situasjonsbetinget ubalanse, og dekker det samme, derfor '/'

Depresjon INA = er at legen mener du har en depresjon som ikke passer inn i noen av de andre depresjonsdiagnosene, og derfor er Ikke Nevnt Annet sted.

På vanlig norsk betyr diagnosen at du har kommet ut for en uventet påkjenning som har gjort at du har blitt nedfor.

Kodenummerene er for nav/helfo, der hver sykdom/skade har et eget tall. P-diagnosene = Psykiske tilstander.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Akutt stress/sit betinget ubal - kode P02

Depresjon INA - kode P76

Akutt stress = det som det sier, nylig og brått innsatt belasting.

sit betinget ubal = situasjonsbetinget ubalanse, og dekker det samme, derfor '/'

Depresjon INA = er at legen mener du har en depresjon som ikke passer inn i noen av de andre depresjonsdiagnosene, og derfor er Ikke Nevnt Annet sted.

På vanlig norsk betyr diagnosen at du har kommet ut for en uventet påkjenning som har gjort at du har blitt nedfor.

Kodenummerene er for nav/helfo, der hver sykdom/skade har et eget tall. P-diagnosene = Psykiske tilstander.

Hilsen

Dag

Hvilke depresjonsdiagnoser finnes da, og hvorfor er det satt INA ?

Lenke til kommentar

Hei igjen

Det finnes en rekke depresjonstyper og - diagnoser, de vanligste er etter hvor dypt deprimert en er og hvor mange ganger depresjoen vender tilbake, om det er med og uten psykosesymptom. Men det finnes en rekke aandre også.

Her kan du gå inn på den diagnoselisten som er bestemt av WHO og som brukes i Norge

http://finnkode.kith.no/2011/#|icd10|ICD10SysDel|-1|flow og lete.

Kodenummerene er andre en P-kodene til nav, i ICD-10 er de psykiske lidelsene gitt bokstaven F.

At legen har satt INA etter betyr at en del, men ikke alle kriteriene for å sette diagnosen er tilstede.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

jøss. nå ble jeg veldig usikker

tror ikke legen at jeg er syk da ?? ingen andre som tror det eller.

alt er for mye nå, alt... ingen løsninge finnes som jeg ser. er bare sliten, lei, deppa osv

Hei igjen

Det finnes en rekke depresjonstyper og - diagnoser, de vanligste er etter hvor dypt deprimert en er og hvor mange ganger depresjoen vender tilbake, om det er med og uten psykosesymptom. Men det finnes en rekke aandre også.

Her kan du gå inn på den diagnoselisten som er bestemt av WHO og som brukes i Norge

Kodenummerene er andre en P-kodene til nav, i ICD-10 er de psykiske lidelsene gitt bokstaven F.

At legen har satt INA etter betyr at en del, men ikke alle kriteriene for å sette diagnosen er tilstede.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

jøss. nå ble jeg veldig usikker

tror ikke legen at jeg er syk da ?? ingen andre som tror det eller.

alt er for mye nå, alt... ingen løsninge finnes som jeg ser. er bare sliten, lei, deppa osv

Hei igjen

Hilsen

Dag

Depresjon INA er en vanlig diagnose, ikke noe suspekt ved den. Hadde legen ment du ikke var syk, ville du ikke blitt sykemeldt. Ingen grunn til å fortvile av den grunn i alle fall.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...