mnm12 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Hei Bilen min sto i fjor vinter en lengre periode utendørs med flatt batteri. Fikk start på den med startkabler. Varte selvfølgelig ikke så lenge før det var flatt igjen da. Ladet så batteriet med en batterilader, og det fungerte deretter fint. Den sto også i år ute, ubrukt i flere uker over jul. Likevel startet bilen fint igjen. Så, etter omtrent en uke, døde den da jeg vred om tenningen. Fungerte å dytte den i gang. Kjørte 20 min. 4 timer senere startet den fint. Så sto den over natten, og batteriet (?) var flatt igjen. Ladet den noen timer med laderen, så fungerte det fint igjen noen dager. Så kjørte jeg en liten tur, og etter at bilen hadde stått en time, fikk jeg ikke start på den. Nå fungerte det ikke å dytte i gang, og heller ikke startkabler fungerte. Klokka og km-telleren kom opp når startkablene ble koblet på, men når jeg vred om tenningen forsvant de igjen, og det kom ikke en lyd når jeg vred om tenningen. Må sies at bilen stort sett brukes til kortere turer. Noen som har noe tips/formening om hva som er galt? Endret 24. januar 2011 av mnm12 Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Høres ut som batteriet ditt er rævkjørt for å si det mildt, så da er det vell ikke så vanskelig å tenke seg til hva som må byttes Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Bytt batteri, ja. Og sjekk at dynamoen lader som den skal Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Du burde innvestere i en elektronisk lader som kan stå på hele tiden under lagring. Den går over til vedlikeholdladning når batteriet er fult. Et tomt batteri fryser fort. Så det første du må fjerne nå er en garantert et tvers igjennom herpa batteri Endret 25. januar 2011 av L O G I M A N Lenke til kommentar
mnm12 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Du burde inivistere i en elektronisk lader som kan stå på hele tiden under lagring. Den går over til vedlikeholdladning når batteriet er fult. Et tomt batteri fryser fort. Så det første du må fjerne nå er en garantert et tvers igjennom herpa batteri Hvorfor skal plutselig batteriet være fullstendig ødelagt etter å ha fungert helt fint i 9-10 måneder? Håper selvfølgelig at det er såpass enkelt da... Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Som LOGIMAN skrev, et tomt batteri fryser fort. Hadde batteriet vært fulladet før frosta kom (og hadde vært i god form fra før) hadde det ikke tatt skade av frost, men nedtappede batterier ryker raskt med en gang gradestokken blir blå dessverre. Hver gang du starter bilen går det med store mengder strøm, så når turene blir korte rekker ikke dynamoen lade batteriet opp igjen. Så kommer frosta og knekker det helt og der står du uten å få start. Et nytt batteri og jevnlig opplading vinterstid vil sørge for at du sannsynligvis ikke trenger startkablene så ofte lengre. Lenke til kommentar
mnm12 Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Som LOGIMAN skrev, et tomt batteri fryser fort. Hadde batteriet vært fulladet før frosta kom (og hadde vært i god form fra før) hadde det ikke tatt skade av frost, men nedtappede batterier ryker raskt med en gang gradestokken blir blå dessverre. Hver gang du starter bilen går det med store mengder strøm, så når turene blir korte rekker ikke dynamoen lade batteriet opp igjen. Så kommer frosta og knekker det helt og der står du uten å få start. Et nytt batteri og jevnlig opplading vinterstid vil sørge for at du sannsynligvis ikke trenger startkablene så ofte lengre. Men det var plussgrader ute når det røyk nå siste gang... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 De aller fleste batterier tåler uansett ikke å tappes langt ned. Dersom du en dag, selv med helt nytt batteri, har så lite strøm at startmotoren så vidt drar rundt, da har du sannsynligvis skada batteriet såpass at det aldri blir helt bra igjen. Mens du er i gang med batteribytte kan du jo like godt bytte plugger, oljer og filtre i samme slengen om du ikke har gjort det i det siste. Dette er særs viktig om bilen for det meste blir brukt til småkjøring. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 En bil som står lenge, og bare brukes til småkjøring, leverer i grunn under tortur. En bil bør kjøres minst en lang tur i uka på vintern. Så du bør nok gå over olje, filter osv som over her sa, om du vil unngå andre mer alvorlige problemer også om det ikke er gjort nylig. Siste starten kan ha vært strøm igjen så det holdt akkurat, men batteriet har ikke tatt til seg ladning og har derfor dauet ut under. I grunn merkelig det holdt såpass lenge. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Som andre her har sagt så er det godt mulig det er batteriet som er gåent. På en annen side så sier du at bilen har stått over en lengre periode, for så å bli startet. Dette vil vel si at det var strøm nok på batteriet etter en lengre "så periode". Med tanke på dette så ville jeg heller tro at det er korrosjon på slepering og børster på dynamoen, noe som fører til dårlig lading og flatt batteri etter kjøretur. Det som kan vere lurt her er å bytte børster på dynamo og lade batteriet. Børster til dynamo koster ikke stort og er i de fleste tilfeller enkle å bytte, noe som vil lønne seg å prøve da dette er et mer vanlig problem enn dårlig batteri. Har du ett nyere batteri med "statuslampe" så prøv å lade batteriet og se til at det viser grønt i denne "statuslampa". Dette gjøres gjerne i godt sollys eller med en lommelykt. Er det et eldre batteri så se til at det er nok væske på batteriet. En indre kortslutning i batteriet kan føre til oppførsel som du viser til, og med tanke på at bilen har stått over lengre tid uten strøm så er det nok også stor fare for at batteriet er i dårlig forfatning. Vil som sagt anbefale å lade batteriet og bytte dynamobørster. Hjelper ikke dette så må du nok også bytte batteriet. Dynamobørster er også en helt vanlig slitedel på biler som bør byttes oftere enn mange tror. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå