Gå til innhold

Prosjekt "Sat finner"..Trenger Lader til 18650 Lithium batterier..


Anbefalte innlegg

Er i gang å lage meg en "satelitt finner" primært for å finjustere parabolen,bruker en billig sat. finner i dag men den er ikke nøyaktig nok så det blir til at en står ved tven og en ute med telefon kontakt og finjusterer signalet.Målet er å lage dette veldig portabelt.

 

 

Jeg tenkte på 8 stk. 18650 Lithium celler (koblet 4 og 4 i serie) så jeg havner på ca. 14,8v@5000mAh.

Dette skal drive en 6" skjerm og en dreambox 500S @12V

Max strømtrekk totalt er 1,6A@12V

 

Tingen er at batteriene skal bygges inn så jeg trenger en lader til å lade batteripakken uten å ta den ut.

 

Skal koble inn en spennings regulator(12v 1,5A.Max 36V inn) på dreamboxen og en på skjermen så jeg kan gå opp med spenningen på batteripakken om det er nødvendig.

 

Så til spørsmålet.

Vil det holde med 2x4 celler eller vil spenningen bli for lav når batteriene tappes?

Trenger også en lader som kan lade denne batteri pakken og som ikke koster alt for mye,event . kunne lade 2x5 celler.(18,5v)

 

Som batteriholder så tenkte jeg å bruke 2 av denne:

http://cgi.ebay.com/Battery-Holder-Case-LiIon-LiFe-18650-cell-4S1P-PCM-/320634137053?pt=Other_MP3_Player_Accessories&hash=item4aa748a9dd

 

post-16269-0-85196900-1295885064_thumb.jpg

 

post-16269-0-54455900-1295885067_thumb.jpg

 

post-16269-0-15590500-1295885070_thumb.jpg

 

post-16269-0-32205400-1295885072_thumb.jpg

 

post-16269-0-21538900-1295885077_thumb.jpg

Endret av taz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Et av problemene som du kanskje kjenner til ved seriekobling av Lithium batterier, er at de kan lades ulikt over tid.

Dette øker muligheten for at et batteri blir ødelagt, og muligheten for overlading er til stede.

 

Er jo helt klart billigste måte å lage dette på selv ved å kjøpe løse batteri fra f.eks. Dealextreme, og så koble de sammen med den holderen du linket til.

Den virket forøvrig unødvendig dyr, med mindre du absolutt vil ha den beskyttelsen den så ut til å ha innebygget.

Den beskyttelsen kan du få i hvert enkelt batteri også om du kjøper riktig type.

 

Et bedre alternativ kan nok være å kjøpe en ferdig batteripakke, med passende lader til.

Da kan man få muligheten til balansering av celler, slik at alle lades mest mulig likt.

 

De har en del greie pakker for RC utstyr som ikke koster alt for mye.

 

Kan f.eks. se på denne batteripakken, og en slik lader.

Merk at en del kommentarer sier du må koble til kablene selv til denne laderen, jeg har personlig ikke testet den.

Du finner en god del lignende batteri pakker og ladere i samme prisområdet både på den siden og hos andre om du leter litt.

 

Når det gjelder spenningsregulator, pass på å velg en Low Dropout type om du bruker en lineær type, slik at du får minst mulig spenningsfall.

Her er et eksempel på en slik regulatorkrets.

 

Lykke til!

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Har batterier liggende,uten beskyttelse derfor den batteri holdere.

Kan tenke meg at jeg kommer til å lade denne 10-20 ganger på et år så er ikke så redd for det med ulik lading av batteriene..

 

Alt på bildene har jeg fått div. plasser så jeg vil bruke det til noe fornuftig uten å måtte bruke alt for mye penger på det som jeg trenger i tillegg.

Endret av taz
Lenke til kommentar

OK, da er det jo greit så lenge du har masse av delene.

 

Fant forresten den batteri holderen andre plasser også, som f.eks. her.

 

Du kan jo da sikkert bruke en enkel batterilader som f.eks. denne laderen. Ønsker du kortere ladetid, må du ha en kraftigere.

 

Er også mulig å bygge opp batteripakken ved hjelp av ferdige små kretskort som beskytter og balanserer cellene. Litt mere styr enn ferdig batteriholder da, men vil nok gi en bedre batteripakke totalt sett. Finner eksempel på et slikt kort her.

Lenke til kommentar

80$ i frakt på den batteri holderen.

Går for denne ladere http://www.all-battery.com/universalfastsmarttlp3000chargerforli-ionli-polymerbatterypack148v4cells.aspx. Fant den på ebay til ca samme pris og grei pris på frakt..

 

Så ikke dumt ut det kretskortet for beskyttelse av batteriene..men alt for dyr frakt der og.(80$)

Ligger på ebay til 10$ ink. frakt..

Men av det jeg leser om den batteri holderen så har den samme type beskyttelse innebygget som det kortet vist jeg ikke tar helt feil..

EDIT: Spurte selgeren og den batteri holdere har beskyttelse på samme måte om kretskortet over her.så da er ikke prisen så galen egentlig..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...