Gå til innhold

[Løst] Lyst å bli psykolog, hva skal til?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

F.o.m. høsten 2011 faller ordingen med åpent grunnfag bort fra NTNU som var siste uni som benyttet denne ordningen. Dermed blir hele utdannelsen et seksårig integrert studieløp med opptak direkte fra videregående skole, med andre ord er det snittet fra VGS som teller.

Den 6-årige profesjonsutdannelsen er den mest direkte veien til psykologyrket, men også den som stiller høyest karakterkrav.

Det finnes også et par andre muligheter:

En kan studere i utlandet, da fortrinnsvis Sverige eller Danmark pga. avtalen om felles autorisering av helsepersonnell. Karakterkravene her er nok noe lavere enn i Norge ettersom det er flere plasser, men fortsatt høyt. Sist jeg sjekket krevde i tillegg utdannelsen i Sverige ett år med relevant arbeidserfaring. Utdannelsene er ett år kortere (i hvert fall den danske), men det kreves da at man jobber to år under midlertidig lisens før en blir endelig godkjent når en kommer tilbake til Norge, mao. en slags turnusordning.

Det er også mulig å ta bachelorgraden i psykologi i Norge og deretter bygge på med cand.psych-utdannelsen i Danmark (og kanskje også i Sverige). Dette er dog en dårlig løsning imo. siden det ikke er sikkert at de danske universitetene umiddelbart vil godkjenne bachelorutdannelsen din og kan kreve at du må ta noen ekstra fag i tillegg.

Lenke til kommentar

Nei, den er falt bort når du starter.

Det er kun karakterene som står på vitnemålet ditt de beregner ut fra, altså de du ender opp med når du har fullført VG3. Hvor mye eller lite man vektlegger karakterne fra 1. termin når man regner ut de endelige karakterene vet jeg ikke.

Hva karaktersnittet vil bli er vanskelig å si, men tatt i betraktning hvor populær psykologutdannelsen er, blir det nok høyt. Jeg vil tippe rundt 5. Det skader dog aldri å ta seg i nakken og søke uansett. Det verste som kan skje er at ikke kommer inn.

Anbefaler også å prøve å søke i utlandet. Selv tok jeg hele utdannelsen i Danmark og trivdes godt. Kom inn med et snitt på 4,7. Fint studieland, billig, lett å lære seg språket, kort vei hjem, og man kan ta praksisperiodene i Norge hvis man lengter hjem - man må bare finne praksisplass selv.

Lenke til kommentar

Heisann, jeg har sjekket litt og det ser ut til at Bergen fortsatt opererer med den gamle ordningen for psykologutdannelsen. Jeg tror ikke de har helt åpent førsteår, men allikevel flere plasser enn på de andre universtitetene. Aberet er at det blir et voldsomt karakterrace første året for å ha mulighet for å komme videre, men det er kanskje bedre enn å ikke komme inn i det hele tatt? ;)

Lenke til kommentar

Bergen har åpent første år og et umulig andre år. Dvs. du må ha (nesten) bare toppkarakterer for å komme inn andre året.

Usikkert på hvor gale det er nå, men tidligere var snittet gruelig høyt for å komme inn på andre året.

Det henger nok sammen med at mange tar 1 år psykologi når dem lurer på hva de skal bli. Får de gode karakterer, er det sikkert lett å gå videre på den utdannelsen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått sjekket det, men dette ble diskutert på forrige medlemsmøte jeg var på i Psykologforeningen, og slik jeg oppfattet det har både UiO og UiT, og nå til høsten NTNU, gjort om hele psykologutdannelsen til et integrert 6-årig studium - mao. at det kun er UiB og UiT som opererer med den gamle ordningen.

Men dette bør man som sagt undersøke hos hvert enkelt universitet da jeg kan ta feil :)

Edit: Se der ja, jeg tok feil. UiT opererer fortsatt med den gamle ordningen og ser ut til å fortsette med dette også i 2011.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...