Gå til innhold

Finn.no svar, er dette scam?

Anbefalte innlegg

Hallo. I hele går og idag har jeg vært på ebolamonkeyman-siden og sett på alle scammene der. Gøy å se alle de bli eid av han. :D

Men igår lå jeg ut en annonse om en Nintendo DSi jeg selger, og nå har jeg fått svar av en viss "[email protected]". Gjorde meg litt mistenksom når epostadressa er skrevet med store bokstaver. :p

Og dette skrev han/hun:

"hallo

behage utleie meg hvis du fortsatt har for salg, og hva du spør-priser."

Ja.. ÅPENBART norsk. -__-

Jeg prøvde å oversette i Google Translate, og det er helt åpenbart at denne personen har brukt Engelsk -> Norsk.

"hello please let me if you still have for sale, and what you are asking prices." ble det når jeg oversatte tilbake.

Det kan sikkert være litt tidlig å tro at dette er scam, men jeg tror det for å være på den sikre siden. :p

Kan hende jeg overreagerer, si meg hva dere syntes. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hysterisk liten sjans for at en som ikke snakker norsk sitter og leter etter DSi på finn.no.

Det er nok et bot-generert svar som er automatisk oversatt og sendt til deg i håp om at du skal svare, så kan scammen fortsette derfra.

Slike "trawlere" fins selvsagt på engelsktalende auksjonssteder som ebay. Det er vel bare en avart som scanner gjennom finn.no også.

Merk at han ikke nevner tingen du selger, altså kan han sende samme svaret til ALLE annonsene på finn.no potensiellt.

Av 10000 folk er det alltids 10 idioter som svarer, og da kan han følge opp med å ordne forhåndsbetaling og whatnot. Av 10 idioter er det gjerne 8 som syns forhåndsbetaling er HELT greit og stoler på alle som er på internett.

Så hyler de til VG og Dagbladet at de ble SVINDLET av FINN.NO SKANDALLLLEEEEE!!

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det du da har gjort er å konfirmere for scammeren at du faktisk fins. Så nå kan han skrive et mere personlig svar etterhvert der han sikkert presenterer seg som en kjekk, svart, rik handelsmann som for tiden har bosted i Nigeria, nærmere bestemt på presidentens palass, så du må bare stole på ham. Han vil kanskje bruke din bankkonto til å overføre hundre milliarder dollar til en annen konto, men da må du betale ham 50000 i "overgangsgebyr" så får du rentene på pengene som står på kontoen din i et par dager og blir millionær!!!!!

Evt vil han kjøpe DSi'n din og ber deg sende den straks, pengene er allerede satt inn men det er litt delay mellom banken i Nigeria og Norge.

Han sender kanskje et bilde av en fake kvittering også.

Lenke til kommentar

Fikk selv noen artige mailer da jeg skulle selge telefonen min for en tid tilbake

Hei, jeg er interessert i denne saken og jeg lage et bud på 1500 kr kan du kontakte meg via min virksomhet mail slik at vi kan gjøre handel. *******@gmail.com

Hilsen

hei

Litt krøkkete språk, men ærlig talt ikke mye verre enn en gjennomsnittlig tenåring. So far so good. Sendte følgende svar:

Hei, jeg tar gjerne imot budet på 1500. Jeg kan eventuelt nås på tlf ********.

Hvordan ønsker du at overlevering skal foregå?

Mvh *******

Svaret jeg da fikk tilbake satte meg litt ut:

Hei vennen, takk for rask respons, er jeg kjøpe dette som en gave til

meg datter og jeg trenger din hjelp i å sende gave til datteren min,

som for tiden er på en jordbruks-prosjekt i Nigeria med UNICEF i et

prosjekt for å hjelpe og mate nigerianske barn, var hun stasjonert i

landet siste uke. Jeg vil ha denne pakken for henne bursdag gave. Jeg

er en amerikansk (US) statsborger, men jeg er for øyeblikket i

Hviterussland på en forretningsreise. behage jeg vil betale via

bankoverføring, så jeg har informert banken og de sa at de trenger

følgende informasjon for å gjøre betalingen så snart mulig.

A. Bank Information.

2 Transport koster å sende min datter i Nigeria.

3 Sum kostnader ...

takk, venter jeg svaret.

MVH

Heh, godt forsøk. Ga meg med følgende beskjed:

This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents!
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg svar... fuck.

"Glad for å lese fra deg, er Stacy Tarbutton lege i Vest-Afrika, menn på grunn av min jobb jeg ble flyttet til Canada, og jeg tror disse ville være mer personable som en ga fordi sønnen min bursdag er for hånden, og jeg har til å kjøpe skinke noen presentere så jeg skal gi deg mengden av 1500kr for det og 600kr for frakt til Vest-Afrika så prøver å komme tilbake til meg med bankinformasjonen din eller din PayPal adresse for betaling. takk

Stacy.

Hilsen

Stace"

Jævla idiot... :p

EDIT: Svarer naturligvis ikke mer på han/hun/whatever.

EDIT2: Feel free til å spamme ned den epostadressa...

Endret av Geirimation
Lenke til kommentar

Man skal ikke kødde med Nigeria-svindlere. Enhver opplysning/kontaktinfo de får tak i vil bli videresolgt.

For det andre er bakmennene seriøse og ofte tungt kriminelle som har et stort nettverk i ryggen. Det høres kanskje uskyldig ut å kødde med en svindler i Nigeria, men sannsynligheten for at vedkommende har hjelpere i nærheten er overhengende stor, og de skyr ingen midler om de skulle mene du skylder dem noe.

Det er fire ting de ofte vil ha, i prioritert rekkefølge:

- identiteten din(kopi av pass osv)

- kortnummeret på Visa/Mastercard'et ditt

- e-postadressen din

- kontaktinfoen din

Lenke til kommentar

Jeg har vært veldig dumt og gådd på dette her. Pakken ble sendt i går og etter det har det vært veldig mye tull. Hun bruker US Bank of America og det har vært mye tull med de i forhold til betaling osv, og at jeg må "åpne" kontoen min for innkommende transaksjon siden det var noe feil. Dette gjorde at jeg ble mistenksom og nå er det på mange måter for seint, men er det noen som veit om det går ann å stoppe sendingen i posten når man har sporings nr på pakken osv? Også lurer jeg på om det i det hele tatt er noen banks om heter us bank of america eller om dette er noe de har laget?

Jeg har virkelig lært av min feil og skal aldri mer være godtroende overfor noe jeg selger på nettet. Håper noen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Tro meg, jeg har lært. Men når man ikke har noen erfaring med salg på nettet og ikke kan noe om detta lureriet så er det lett å bli lurt, men nå er pakka stoppa og kontoen sletta så tror ikke de skal få gjort meg så mye. Takk for hjelpa.

Lenke til kommentar

Dette bør ikke være begrenset til internett. Sunn fornuft må veie tyngst.

Alle medier skriver om hvor dyrt det er i Norge. Samme mediene skriver om hvor lett er er å bli lurt når man selger noe brukt. Bør det ikke da ringe noen bjeller når noen i fra utlandet skal kjøpe brukte ting i fra lille Norge? Ekstra arbeid med betaling, ekstra lang transport, fordyrende transport, gebyrer i forhold til pengeoverføringer and the list goes on.

Men, godt at du fikk ordnet opp. Dessverre kostet det noen kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...