Gå til innhold

Hjelp til forberedelse til Arkitekthøgskolen.

Anbefalte innlegg

gratulerer! nei, er ikke godt å si.. selv om jeg ikke gjorde det selv, er det neppe dumt å titte på tidligere års oppgaver og prøve å løse dem... du vet jo hva slags type materialer du får utdelt sånn ca...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

hehe, for å være helt ærlig hadde jeg ikke noe annet valg -jeg hadde ikke forberedt meg overhodet, og sånne formler er ikke noe jeg kan i hodet uansett, tror faktisk jeg aldri har vært borti akkurat de formlene der før heller -har bakgrunn fra byggfag vett :p så jeg håpet bare de ikke skulle skjønne at jeg valgte å løse oppgaven praktisk fordi jeg ikke var i stand til å løse den "teoretisk" ;)

men det stod jo i oppgaveteksten at alle oppgavene var mulig å løse uten formler, og at begge måter veide like høyt! :)

men slik som denne oppgaven, jeg løste denne og den grunnmur oppgaven. hørte det var mange som ganget 32 gram med tre, fordi kula var tre ganger så stor. tror du det var rett? jeg husker faktsik ikke hva jeg gjorde. disse mattematikkoppgavene er absolutt ikke min sterkeste side, hehe. men her er oppgaven vertfall.

En stålkule har en radius på 10 millimeter. Kula veier 32 gram. Vi ønsker å lage en stålkule med radius 30 millimeter, hvor mye vil en slik kule veie?

(4/3)*pi*r^3

(4/3)*pi*(3*10mm)^3=27*(4/3)*pi*(10mm)^3

Volumet av den store kulen er 27 ganger større enn den lille kulen, og veier 27 ganger mer.

Hvis noen lurte … :p

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvordan gikk opptaksprøvene? vi var litt spent på hva all frukten skulle brukes til :p

Det gikk ok trir jeg. Kunne ha gått bedre! Venter i spenning. :) Haha, ja den frukten, eller appelsinen som jeg fikk. Det var interessant analysere så grundig så mulig osv. Hoho :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...