CardinalOnVideo Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Hei! I Mars legges hjemmeoppgavene til Arkitekthøgskolen ut - og da skal jeg være klar og forberedt! Jeg lurte først og fremst på om det er noen med erfaring som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å forberede meg Hjemmeoppgavene ligger ute på nett, jeg har sett over alle som har vært tidligere, og denne er ikke den som skremmer meg mest - der er det derimot skoleoppgavene som gjør. På skoleoppgavene er det en del logikkoppgaver, hvor de ofte lurer inn en del praktiske mattespørsmål - eksempler på disse er at man skal regne ut hvor mange liter betong det er plass i et rom som er AxBxCxD stort, og Z høyt - eller hvor mange sirkler med radius på 5mm det vil være plass til på et A4-ark uten at noen går utenfor, og hvor lang en strek ville være om man tok alt blekket som ble brukt til å lage disse sirklene. Jeg hadde praktisk mattematikk på videregående, men etter et år på HiO har mye av dette blitt glemt - er det noen som har noen tips til litteratur, evt resursnettsider hvor jeg kan finne formler/oppgaver av lignende art? Andre tips og triks tas imot med enorm glede! På forhånd takk! Feliks. Endret 24. januar 2011 av CardinalOnVideo Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Dette hørtes ut som ganske standard matte, hva med å kjøpe regelhefte? Lenke til kommentar
CardinalOnVideo Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Takk for tipset Har tenkt på det, ja Hvis noen vet om noen spesifike bøker/Nettsteder som også har oppgaver - føler at dette vil hjelpe i større grad enn å pugge formler Men igjen, takk! Lenke til kommentar
Anseth Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Jeg søkte dit i fjor. Matteoppgavene er ganske basic og ligger rundt ungdomsskolenivå. Jeg øvet kun på tidligere opptaksprøver og pugget noen formler, det gikk helt fint. Det er selvfølgelig opp til deg hvor mye øving du vil legge i det, men logikkoppgavene teller lite av den totale summen, det gjorde de i fjor hvertfall. De legger mye mer vekt på det kreative, og det er det vanskelig å forberede seg på. En god ting, når du er på opptaksprøven, er å være sikker på at du har forstått oppgaven riktig før du begynner, det feilet jeg på og kom ikke inn på AHO. Kom inn i Århus derimot Vet ikke om det var svar på dine spørsmål, følte bare at jeg ville dele mine inntrykk om opptaksprøven. Om du har andre spørsmål, skal jeg prøve å svare på de! Endret 27. januar 2011 av Anseth Lenke til kommentar
piacathrin Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hei! Jeg skal søke aho til høsten, og har sett hjemmeoppgavene de nå har lagt ut. hva synest du om de? synest de va spennende.. Lenke til kommentar
mr-nilsen Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hei! Jeg skal søke aho til høsten, og har sett hjemmeoppgavene de nå har lagt ut. hva synest du om de? synest de va spennende.. Hei! Jeg skal også søke til AHO nå til høsten. Jeg synes oppgavene var merkelige, men veldig åpne for kreativitet. Har du kommet langt? Har du valgt oppgaver? -Nilsen Lenke til kommentar
piacathrin Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ja det var mange forskjellige oppgaver, og åpne som du sier. jeg har ikke komt så langt nei, jeg skriver bachelor-oppgave i tillegg til andre fag. så opptaksprøven tar jeg litt nå og da. jeg søkte i fjor, og kom videre til skoleoppgaven men der dreit jeg meg skikkelig ut så jeg kom ikke inn. så prøver igjen i år jeg har tenkt på oppgave 1,2,3,9 og 5. blir tre av de. det var de oppgavene jeg fikk motivasjon av. hva tenker du? Lenke til kommentar
mr-nilsen Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Skjønner at det blir hektisk hvis du skal skrive bachelor-oppgave samtidig, ja Hva gikk dårlig i fjor på skoleoppgaven? Hvordan var den? Jeg har tenkt på 2, 4, 5, 7 og 9 av samme grunn som deg -Nilsen Lenke til kommentar
piacathrin Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ja! hehe jeg har sendt hjemmeoppgave til danmark også, så jeg har og styre med det jeg føler gikk galt på skoleoppgaven var at det var en veldig ny og ukjent situasjon for meg. vi fikk utdelt materiale, og skulle lage gjenstander med dette. det var en svært presset situasjon der en måtte tenke fort! det var ikke mye tid til idemyldring. oppgavene var grei, men jeg klarte ikke og stenge ute alle andre rundt meg og konsentrere meg selv hehe. litt vanskelig og forklare! pluss at jeg ikke hadde klokke på meg, noe som gjor det veldig stressende. de sa bare når det var igjen et kvarter av tiden, ingen klokke på veggen. så litt ulike grunner til at det ikke gikk så bra for meg! men jeg vet litt mer hva jeg går til denne gangen, så kanskje det går bedre i oppgave 2! jeg synest det er vanskelig og vere orginal her. det blir lett en klisje, hehe. hva har du tenkt i denne oppg? Lenke til kommentar
mr-nilsen Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ja, akkurat. Kan tenke meg det er en veldig stressende situasjon. Er nok en fordel å ha vært der tidligere, så man vet hvordan man skal forberede seg Jeg har egentlig ikke tenkt noe særlig på oppgaven, men jeg tror du har et veldig godt poeng! Alle løsningene jeg kommer på er heller ikke særlig kreative. Jeg velger nok bort den hvis jeg ikke kommer på en knakende god idé Tror du de ser positivt på at man bruker flere teknikker (f. eks. Tradisjonell tegning, fotografi osv.)? Eller har det ingenting å si? -nilsen Lenke til kommentar
piacathrin Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ja samme her jeg tror absolutt det er en fordel å vise seg fra flere sider, om jeg kan si det på den måten, I fjor da jeg kom videre, valgte jeg å tegne på en oppgave, lage modell i den andre og fotografi i den tredje. dermed viste jeg at jeg behersket alle tre teknikkene noe som jeg tror ej bra men jeg vet ikke om det har noe å si eller om de bare er meg som tror det Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) hva med å kjøpe regelhefte? i tilfelle det ikke står noe sted... formelhefte og kalkulator er ikke tillat på runde 2 av opptaksprøven som foregår på skolen.. så du vil ha lite bruk for sånt annet enn til å pugge på forhånd.. men anbefaler heller å prøve å løse evt. matteoppgaver på en praktisk måte -er da du skiller deg ut. jeg gjorde det i fjor, og var eneste av de 30 i det rommet jeg satt i som gjorde noe annet enn å regne i hodet for harde livet. og jeg kom jo inn, så... spør gjerne om dere lurer på noe. beste tipset jeg kan gi er at man må tenke konsept, og det må være løst på en helhetlig måte, det må henge på greip. klarer man det er det egentlig ikke så nøye med selve innholdet (sånn ifht. stil, tema osv..), det mer måten du tar tak i innholdet på som er interessant. forøvrig, har jeg lagt ut mine hjemmeoppgaver fra i fjor på flickr, ta gjerne en titt hvis det kan være interessant.. Oppg.1 Oppg.5 Oppg.7 del 1 Oppg.7 del 2 Endret 24. april 2011 av Joaaso Lenke til kommentar
piacathrin Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Takk Joaaso for gode tips. Hvordan løste du matte-oppgavene praktisk? uten bruk av formler? Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 det var vel tre oppgaver, der to av dem involverte sirkler/kule/kjegle? jeg valgte da den første som bare var volum av en enkel grunnmur.. den tok jeg i hodet/på papiret.. av de to som krevde formelkunnskap tok jeg den som handlet om kjegler.. overflateareal av kjegle -hvor mange av den lille kjegla kunne man lage av en stor en. så jeg tok rett og slett bare og klippet ut kjeglene i papir, i skala 1:10 eller noe, og sammenliknet -bretta dem ut selvsagt slik at de formet en kvart sirkel eller noe. fikk plass til 3 hele små i den store, og så fikk jeg plass til en fjerde hvis jeg klippet den opp og fylte ut mellomrommene.. regnet ut med formelene når jeg kom hjem, for å sjekke, og svaret var nøyaktig 4:) Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Ja samme her jeg tror absolutt det er en fordel å vise seg fra flere sider, om jeg kan si det på den måten, I fjor da jeg kom videre, valgte jeg å tegne på en oppgave, lage modell i den andre og fotografi i den tredje. dermed viste jeg at jeg behersket alle tre teknikkene noe som jeg tror ej bra men jeg vet ikke om det har noe å si eller om de bare er meg som tror det jeg tror det er ganske fornuftig å gjøre det sånn ja, jeg tenkte også det samme i fjor, og kom videre akkurat som deg, så det er ihvertfall ikke feil å gjøre det sånn.. Lenke til kommentar
piacathrin Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 det var vel tre oppgaver, der to av dem involverte sirkler/kule/kjegle? jeg valgte da den første som bare var volum av en enkel grunnmur.. den tok jeg i hodet/på papiret.. av de to som krevde formelkunnskap tok jeg den som handlet om kjegler.. overflateareal av kjegle -hvor mange av den lille kjegla kunne man lage av en stor en. så jeg tok rett og slett bare og klippet ut kjeglene i papir, i skala 1:10 eller noe, og sammenliknet -bretta dem ut selvsagt slik at de formet en kvart sirkel eller noe. fikk plass til 3 hele små i den store, og så fikk jeg plass til en fjerde hvis jeg klippet den opp og fylte ut mellomrommene.. regnet ut med formelene når jeg kom hjem, for å sjekke, og svaret var nøyaktig 4:) Aha! Ikkje dumt. Jeg satt stressa og regnet ut oppgavene i hode, og me formler blir det ikkje snille tall Jeg kan forstå at en skiller seg ut ved å gjøre det slik, viser at du tenker logisk. oppgavene het jo - logikk. Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) hehe, for å være helt ærlig hadde jeg ikke noe annet valg -jeg hadde ikke forberedt meg overhodet, og sånne formler er ikke noe jeg kan i hodet uansett, tror faktisk jeg aldri har vært borti akkurat de formlene der før heller -har bakgrunn fra byggfag vett så jeg håpet bare de ikke skulle skjønne at jeg valgte å løse oppgaven praktisk fordi jeg ikke var i stand til å løse den "teoretisk" Endret 25. april 2011 av Joaaso Lenke til kommentar
piacathrin Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 hehe, for å være helt ærlig hadde jeg ikke noe annet valg -jeg hadde ikke forberedt meg overhodet, og sånne formler er ikke noe jeg kan i hodet uansett, tror faktisk jeg aldri har vært borti akkurat de formlene der før heller -har bakgrunn fra byggfag vett så jeg håpet bare de ikke skulle skjønne at jeg valgte å løse oppgaven praktisk fordi jeg ikke var i stand til å løse den "teoretisk" men det stod jo i oppgaveteksten at alle oppgavene var mulig å løse uten formler, og at begge måter veide like høyt! men slik som denne oppgaven, jeg løste denne og den grunnmur oppgaven. hørte det var mange som ganget 32 gram med tre, fordi kula var tre ganger så stor. tror du det var rett? jeg husker faktsik ikke hva jeg gjorde. disse mattematikkoppgavene er absolutt ikke min sterkeste side, hehe. men her er oppgaven vertfall. En stålkule har en radius på 10 millimeter. Kula veier 32 gram. Vi ønsker å lage en stålkule med radius 30 millimeter, hvor mye vil en slik kule veie? Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 men det stod jo i oppgaveteksten at alle oppgavene var mulig å løse uten formler, og at begge måter veide like høyt! jepp, men det visste ikke jeg på forhånd, hehe:p men slik som denne oppgaven, jeg løste denne og den grunnmur oppgaven. hørte det var mange som ganget 32 gram med tre, fordi kula var tre ganger så stor. tror du det var rett? jeg husker faktsik ikke hva jeg gjorde. disse mattematikkoppgavene er absolutt ikke min sterkeste side, hehe. men her er oppgaven vertfall. En stålkule har en radius på 10 millimeter. Kula veier 32 gram. Vi ønsker å lage en stålkule med radius 30 millimeter, hvor mye vil en slik kule veie? jeg vet ikke, jeg kan ikke formlene og klarte ikke se for meg en måte å løse det praktisk på, med de materialene vi hadde tilgjenglig. men jeg kan se for meg at det er mer enn 3 ganger så mye vekt. jeg vet (av erfaring innen foto) at en dobling av diameteren på en sirkel gir 4-dobbelt areal. da ser jeg for meg at forskjellen kan bli enda større når det er snakk om volum, men.. tja, jeg aner ikke Lenke til kommentar
piacathrin Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Jeg kom videre på skoleoppgavene da i år også, så jeg må nok sette meg ned me matte, hehe. Noen tips til andre forberedelser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå