Gå til innhold

Autofokusytelse på Nikon AF-I 300mm 1:2.8

Anbefalte innlegg

Skal investere i en 300mm 1:2.8 som primært skal brukes til sport og action på Nikon. AF-ytelse vil naturligvis være ett meget sentralt kriterium, og jeg lurer da på om noen har erfaring med den noe eldre AF-I-varianten, sammenlignet med AF-S (ikke-VR)? Det er fort 4-5000 i prisforskjell mellom dem. Bilde- og byggekvalitet skal være mer enn tilfredsstillende på begge.

Jeg har googlet og lett, men ikke funnet noe særlig info om AF-I-varianten utover at Ken Rockwell mener den er for treg (basert på testing i fotobutikken), og at ett par brukere på Sportsshooter-forumet hevder den er mer enn rask nok, uten å utdype til hvilke idretter de har brukt den til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med disse, kun annenhånds informasjon. Den tyder på at AF-ytelsen er omtrent den samme. Det som ikke er det samme, er muligheten for å få byttet en utslitt fokusmotor. Nikon har ikke lenger reservedeler for AF-I, så går fokusmotoren til bloksberg har du kun mulighet for manuell fokus.

Lenke til kommentar

Den myten har jeg også lest, men det er ikke helt riktig - jeg har snakket med Camera & Videoteknikk, og det er mulig å skaffe deler til dette objektivet ut 2011, så da er det jo ett alternativ å kjøpe ut reservedeler (i hvertfall en fokusmotor) og spare til senere om man kjøper dette objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...