Gå til innhold

Hvordan kartlegge hardware-problemer?

runeaf

Anbefalte innlegg

Hei!

Min Multicom, bærbar PC har havnet i hardt vær.

Etter at maskinen har startet opp og jeg starter opp prosesser på den vil den etter få minutter sende alle programmer inn i "not responding". Dermed kan jeg hverken åpne, lukke eller avslutte programmer eller slå av maskinen. Enste som er mulig er å røre på musepekeren.

Så kommer vi inn på Safe Mode...og der havner jeg oppi samme problem.

Altså, utøver jeg ikke så mye aktivitet på maskinen vil den holde seg oppe å gå mye lenger. Maskinen kan bli en del varm og viften går kontinuerlig på høy effekt. Etter håpet om at det "kun" var støv i og rundt viften forsvant...vet jeg ikke hvordan jeg skal gå fram for å kartlegge neste problem.

Har aldri hørt om at dette kunne være et software problem, så jeg lurer på om det kan være hardware. Noen som har forslag på videre framgangsmåte for å kunne kartlegge problemet?

Takk for alle eventuelle svar som skulle komme :)

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker på når jeg hører om laptoper som slutter å virke ordentlig eller går tregt etter noen tid under bruk, er varmeproblemer. Skaff deg noe software som leser av temperaturene på hovedkort, prosessor- og grafikkjerner, f.eks. HW Monitor. (google).

Loggfør om mulig, eller ha programmet oppe på skjermen så du selv kan lese av temperaturene kontinuerlig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...