murrik Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 vurderer å kjøpe en brukt Sigma 70-300 mm f:4-5,6 APO Macro. objektivet er 12 år gammelt og jeg lurer på om det passer til Canons 7d. Er det noen måte å finne det ut på (uten å faktisk prøve) ? Sider på nett hvor man kan sjekke hva som er kompatibelt med hva etc.? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Etter min erfaring har du ingen garantier med så gammel Sigma-optikk, uansett hva som står på nettet. Sigma har et litt frynsete rykte når det gjelder kompatibilitet mellom eldre optikk og nyere kamerahus, ikke uvanlig at de må sendes inn til service og chippes om (hvor mulig). I så fall neppe verdt bryet med noe så gammelt og lite eksotisk som det du beskriver. Vil uansett si at man aldri må kjøpe brukte objektiver uprøvet. Du bør også visuelt inspisere linse-elementene grundig både foran og bak. En enkel metode for å gjøre dette er å puste dugg på elementene og se nøye etter i godt lys fra forskjellige vinkler. Eventuelle riper og sår blir da som regel synlige. Om objektivet er verdt bryet i det hele tatt på en 7D, se det er en annen diskusjon... Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Vil tro at det passer har vel EF fatning? Ellers så kan du få Canon EF 75-300mm f/4-5,6 III til 999kr hos Japanphoto.no Har selv objektivet og det fungerer godt til prisen hvis du bruker det i dagslys. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Murrik: Det enkleste er nok bare å prøve. Det vil uansett ikke skade kameraet. Hvis det skulle være noen problemer så er det som DavidR sier bare programvaremessige problemer. F.eks at autofokusen ikke fungerer eller at objektivet rapporterer feil exif-data. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) vurderer å kjøpe en brukt Sigma 70-300 mm f:4-5,6 APO Macro. objektivet er 12 år gammelt og jeg lurer på om det passer til Canons 7d. Er det noen måte å finne det ut på (uten å faktisk prøve) ? Sider på nett hvor man kan sjekke hva som er kompatibelt med hva etc.? Om den passer til Canon generelt og 7D spesielt er ikke godt og si,alle kameraprodusenter har forskjellige montering/tilkoblinger på kameraet.Det første du må finne ut er og Sigma-objektivet er tilpasset/laget for Canon EOS og ikke til en av de andre kameraprodusenter.Når det gjelder kompatibilitet er det verre spesielt når objektivet er eldre enn kamerahuset,har selv opplevd på eldre sigma-objektiver at blender kun fungerer med en f/verdi på mitt 7D men fungerer overhode ikke på et 1000D og objektivene kan oppføre seg forskjellige på de forskjellige Canon modellene. Et annet problem med et såpass gammelt objektiv som var relativt rimelig kan hende ikke yter 7D optimalt,når du har 18 MP er du avhengig av gode objektiver pga. av detaljnivået. Jeg hadde ikke betalt mer en at jeg har råd til og anse beløpet som tapt,jeg ga 300.- for et objektiv med tilsvarende problematikk. Endret 24. januar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Det er noe som skurrer alvorlig her. Hvorfor sette et elendig objektiv på et flott kamera? Jeg ville heller solgt kameraet og kjøpt et gammelt brukt kamera med bedre objektiv hvis pengene er et problem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Kristallo: Jeg har vært i samme situasjon selv og brukt en gammel telezoom en stund mens jeg sparte og leste meg opp på nye og bedre objektiver, samt ventet på det riktige tilbudet. Det hadde vært surt å være begrenset til maks 55 mm før jeg kjøpte tele. Endret 24. januar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Gamle objektiver kan være greie å begynne med, men en 12 år gammle Sigma til en av de nyeste Canon modellene er dømt til å mislykkes. Jeg er rimelig sikker på at det ikke vil virke, og da blir det bare masse grining. Hadde det vært til Nikon, så hadde det sikkert virket. Men jeg hade ikke gitt mange pengene for det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Hvorfor grining? Vi har jo forberedt han på at AF og Exif sannsynligvis ikke vil oppføre seg normalt. Endret 24. januar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hvorfor grining? Vi har jo forberedt han på at AF og Exif sannsynligvis ikke vil oppføre seg normalt. Hadde det vært så enkelt, så hadde det noe drøyt å starte med grininga. Det blir nok heller Err 01 eller Err 99 og ingenting virker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Så tar man av objektivet og setter på et annet og alt fungerer igjen? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Så tar man av objektivet og setter på et annet og alt fungerer igjen? Det er ikke så enkelt. Sannsynligvis vil det ikke fungere i det hele tatt. Uansett hvor mange ganger en prøver. Det gjelder særlig de veldig gamle objektivene. Så har du de som kun virker pip åpent. Blender du ned, så får du Err 99. Også har du de som feiler innimellom; veldig ofte. Jeg mistenker at hvis et 12 år gammelt Sigma objektiv virker på Canon, så har firmware vært oppdatert en gang i tiden. F.eks. får en 5-6 år siden. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Så tar man av objektivet og setter på et annet og alt fungerer igjen? Det er ikke så enkelt. Sannsynligvis vil det ikke fungere i det hele tatt. Uansett hvor mange ganger en prøver. Det gjelder særlig de veldig gamle objektivene. Så har du de som kun virker pip åpent. Blender du ned, så får du Err 99. Også har du de som feiler innimellom; veldig ofte. Jeg mistenker at hvis et 12 år gammelt Sigma objektiv virker på Canon, så har firmware vært oppdatert en gang i tiden. F.eks. får en 5-6 år siden. Dette blir bare kverulering,hvis TS gir et par tre hundrelapper for objektivet så kan han kaste det hvis det kødder for mye "noe det gjør",er prisen på oldtimeren nærmer seg 1K kommer TS bedre ut av dette med å kjøpe et av de billige 70-300 objektivene som er nevnt lengere oppe i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå