Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp for å få internettet mitt til å funke bra

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg trenger litt hjelp for å få fibernettet mitt fra telenor til å funke bra (25/25mbit). Jeg bor i egen leilighet, kjøpte meg splitter ny Jensen Router til 1000 kr (den med 3 antenner) Jeg er den eneste som sitter på nettet hos meg. Som regel er hastigheten veldig bra. Men altfor ofte detter jeg nesten ut av nettet helt eller delvis, og hastighetene tilsier 1/10 av hva jeg skal ha. Det er sinnsykt irriterende for å si det mildt. Jeg har full tilkobling frem til routeren ifølge pcn (som er en relativt ny HP)

Så da er spørsmålet mitt, er det telenor som ikke klarer å levere et produkt? Eller er det noen innstillinger jeg kan sette opp på routeren for å nettet til å være mer stabilt? Kan problemet ligge i pcn?

Jeg ser også at når jeg tar speedometer testen så står det at det er flere tilsvarende produkter som er levert til samme adresse? Jeg bor riktignok i en 4 mannsbolig og vet at en av naboene har samme fiberlinje fra telenor. Men vi deler vel ikke nett sammen? Tanken har streifa meg når jeg har vært oppe i 8-9 mb/s under noen nedlastninger. Hva mener dere?

mvh

Preben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går utifra at du kan skille på Mbit/s og MB/s?

Om du ikke har gjort det fra før ville jeg prøvd og koblet bærbaren til med kabel rett i veggen (altså uten at den går innom Jensen routeren om telenor boksen er satt til DHCP.) Deretter ville jeg prøvd å måle med speedtest.net

Har selv Canal Digital 25 / 5 og får litt mer en det dem lover :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kan jo skaffe meg en lang lan kabel å prøve det først ja. :) (så jeg kan sitte over tid i stua med kabeltilkobling)

Men skulle jo ikke tro at det var noe feil med den nye routeren heller.. kanskje det er pcn, noe feil med den trådløse enheten.

Lenke til kommentar

Med kabel rett fra telenor boksen virker alt tilsynelatende raskt og stabilt.

Så jeg mistenker da noe galt med trådløse enheten på pcn min. Er det noen måte å sjekke/rette opp i dette?

Er det noen innstillinger på routeren som kan settes opp for å få et mer stabilt nettverk?

Lenke til kommentar

Står AP'et i "switch" mode? Eller deler den ut ip-adresser og lever sitt eget liv? Du er 100% sikker på at du er eneste bruker? Prøv og disable DHCP om det står på og la telenor boksen stå for DHCP.

Hmm, kommer egentlig ikke på så mye mer, prøv med en Softreset.

Lenke til kommentar

Foreslår du tester trådløsforbindelsen din.

1. Slå av og på Jensen

2. Test hastigheten http://nettfart.no

Er trådløsforbindelsen kryptert?

Han sier jo at han har testet hastigheten ved bruk av Jensen modemet og synes det er ustabilt og at det leverer lavere hastighet. Problemstillingen i første post antyder jo at han er misfornøyd med stabilitet / fart og ønsker og finne ut av problemet.

Ved bruk av kablet tilkobling direkte mot telenor boksen opplever han at problemene forsvinner. Derfor er det tydeligvis et problem med den trådløse boksen. Videre skriver han også at han er sikker på at ingen andre har adgang til nettverket. Så jeg tror egentlig forslagene dine er prøvd ut. :ph34r:

Lenke til kommentar

OK, du har selvsagt rett til å mene det du ønsker. :-)

Poenget med å slå den av og på, var å fjerne evt heng-problemer i routeren.

Hvis den har vært overbelastet med f.eks torrent, så vil selve routerdelen kunne bli ustabil.

Dessuten så vil andre kunne bruke av kapasiteten hans, dersom router er ukryptert.

Jeg har planer om noen oppfølgingsspørsmål, men greit å få svar på dette dette først.

Lenke til kommentar

Hadde du spurt her på forumet før du kjøpte trådløsrouter, hadde du neppe fått en eneste anbefaling av Jensen. Jeg har til gode å ha vært borti et Jensen-produkt som fungerte 100%.

For å få en slik boks som skal henge med på 25/25 Mbit, så må man også kanskje enda høyere opp i pris. Jeg har dessverre ikke sett noen tester i det siste som tester routere på høyhastighets fiberlinjer, så jeg har ikke noe spesifik router å anbefale.

Lenke til kommentar

Hadde du spurt her på forumet før du kjøpte trådløsrouter, hadde du neppe fått en eneste anbefaling av Jensen. Jeg har til gode å ha vært borti et Jensen-produkt som fungerte 100%.

Helt enig i at Jensen ofte er problemprodukter. Nå er vel ikke hastigheten primærproblemet, men heller ustabiliteten.

Jensen har vel nesten de eneste routerne i verden, som kan knele bare man slår på iTunes...

Lenke til kommentar

OK, du har selvsagt rett til å mene det du ønsker. :-)

Poenget med å slå den av og på, var å fjerne evt heng-problemer i routeren.

Hvis den har vært overbelastet med f.eks torrent, så vil selve routerdelen kunne bli ustabil.

Dessuten så vil andre kunne bruke av kapasiteten hans, dersom router er ukryptert.

Jeg har planer om noen oppfølgingsspørsmål, men greit å få svar på dette dette først.

Ahh, da beklager jeg, men mente dette kom fram i introduksjons posten. Har selv ingen erfaringer med Jensen, så da overlater jeg diskusjonen til dere. Men utifra deres erfaringer virker det rimelig at det er Jensen routeren som kveler. Ville prøvd og satt den i "dum modus" for "smarte" hjemme routere er som oftest bare problemer.

Lenke til kommentar

D-link har ok produkter de - hvis du ikke regner med strømforsyningene de legger ved. Jeg mistenker dem for å levere underdimensjonerte strømforsyninger for at man skal kjøpe produktene dems oftere. Selve produktet har gjerne 11 års garanti, også står det med liten skrift "gjelder ikke strømforsyningen". Sylfrekt.

Selv sverger jeg til Linksys, som er forbrukerdelen til Cisco, som ikke akkurat er små i bransjen. Netgear har jeg lest en del positivt om, men jeg vet ikke åssen dem er i lengden.

Edit: Dvs, til router synes jeg ingen er bra nok, så jeg har en egen datamaskin som jeg har satt opp som router. Modemet fra nettleverandøren min står bare i bridge-modus. Men jeg bruker altså Linksys til trådløs-delen her hjemme.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...