cambridge1990 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hallo folkens! Dette er min situasjon. Startet 2009. Gikk på sesjon i 2009, motivert for militæret. Fikk dårlig utslag på kunnskapstest og synstest men ble ærklært tjenestedyktig. Fikk utsatt tjenesten til 2011 p.g.a utdanning. Fikk brev i posten at jeg var kalt inn mars 2011, skulle få mer info når det nærmet seg. Fikk meg ny jobb i denne tiden som deltidsansatt. Flyttet sammen med samboer etter sommeren. Store sannsynligheter for at jeg får butikksjefs stilling nå. Fikk nytt brev i posten før jul om tjenesten. Er nå ikke LITT motivert til å utføre militærtjeneste p.g.a situasjonen jeg er i nå. Søkte om utsettelse med hjelp ifra jobben, men fikk avslag. Grunnen til at jeg ikke vil er fordi jeg føler at ting endelig begynner å skje. Strevde lenge med å skaffe meg en jobb, og nå risikerer jeg å få butikksjefs stilling. Flyttet sammen med kjæresten etter en lang kamp for å skaffe "det perfekte" boredet. Økonomien begynner å gå skikkelig på skinner. Noen som vet hva som kan gjøres/sies for å slippe/dimme militæret? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Du er jo i samme situasjon som flere tusen andre hvert år. Min mening er at du stiller MYE sterkere etter å ha gjennomført førstegangstjenesten, men selvfølgelig skjønner jeg jo at det kan være litt skummelt å ikke ha jobb i ett år. ... men dette visste du jo kom til å skje allerede i 2009? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Så han burde satt livet på vent for militæret? Eller bør kanskje militæret vente? Jeg syntes du skal ringen VPV og snakke med noen om situasjonen din. Du er nær en svært god stilling, og det er vitalt at du får utsatt førstegangstjenesten, fordi du er i en kritisk periode i livet ditt. Du kommer bare så langt med å snakke med tilfeldige, ta saken dit den hører hjemme. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Ser hva du mener, i motsetning til "oslo". Millitæret blir en ekstrem tapssituasjon for deg. Slik jeg ser det har du fremdeles to sterke kort på hånd. Kort #1: Gå til legen, og prøv å få ham til å skrive "vondt i ryggen" eller lignende i boka. Det er mange leger som "bare skriver noe", spesielt hvis det er en fastlege man kjenner fra før. Kort #2: Militæret vil ikke ha deg hvis det koster for mye. De må blant annet betale diverse utgifter ved bolig etc,. Hvis du leverer inn papirer hvor du krever at de betaler boligen du har kjøpt (hvis du har kjøpt), kommer du til å koste "fienden" mer enn det smaker. Du stiller litt sterkere i arbeidslivet, avhengig av hvor du er. Hadde jeg kunne valgt om igjen, hadde jeg lett gitt faen i militæret. Jeg var i HMKG. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Ja, Norge trenger flere trygdesnyltere... det gir ham nok ekstra fart på butikksjef-karrieren også... Hvem er det som sier at en butikksjef-stilling er så veldig flott? Det kommer jo veldig an på hva det gjelder. Det som slo meg er at dette ikke burde ha kommet som noen bombe. Tidligere visste ALLE menn over 18 år at de skulle i militæret - og måtte forholde seg til det. Har man bedt om utsettelse til 2011 så burde det derfor være mulig å planlegge litt i forhold til dette. Å kjøpe nytt bosted rett i forkant av noe man vet kommer til å ha innvirkning økonomisk er jo ene og alene trådstarters eget valg. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Trydesnylter? Du syntes sikkert ikke at det er så flott å være butikksjef, men TS syntes dette virker veldig bra. Ærlig talt, forsvaret trenger ikke en umotivert, utrent butikkarbeider. Det er mange andre å velge i, som faktisk er motiverte. Når han i tilegg har svakt syn, kan han ikke være på fartøy i sjøforsvaret. Han kan heller ikke være oprativ, og han har ingen spesiell kompetanse. Noen ganger trenger man ikke å trekke inn absolutt alle, det er bare plass til så mange i velferden. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Skjønner det er slutt på tiden da gutta ØNSKET å bli menn... Var i militæret i 1993-94, og på den tiden gledet de aller fleste seg til å komme seg vekk fra mamma/damer for en periode. Ber man om å bli dimmitert på grunn av en falsk ryggskade så bør man vel heller ikke være i arbeid den perioden man blir sykemeldt... Jeg ansetter ikke gutter/menn som har "muddet" på grunn av ulike årsaker, og vet om MANGE andre som også luker ut "unnasluntrere". Mine meninger er personlige - men klarer fortsatt ikke å komme over at det virket som en overraskelse på trådstarter at han ble innkalt... Lenke til kommentar
cambridge1990 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg viste at jeg kom til å bli innkalt ja. Men på den tiden hadde var jeg ikke i noe arbeid, og fikk ikke støtte verken fra nav eller noen andre steder. Greide meg på egenhånd med de få midlene jeg hadde. Så vil ikke akkurat kalle meg en trygdsnylter siden jeg faktisk aldri søkte om å få det! Jeg er en sånn person som er veldig flink til å la ting gå i "glemme boken" ganske fort hvis det er ting som ikke interesser meg, som det da gjorde med militæret. Har hørt og lest mange unskyldninger for å slippe unna, alt ifra psykise problemer og til at man rett og slett ikke vil. Men har også hørt at hvis du sier du sliter med psykiske problemer eller sier at du kommer til å skyte av hodet på deg selv at den kommer på papirene dine når du skal søke jobb eller andre ting, så tror jeg ikke det er så lurt. Brakk kragebeinet for 1,5 år siden, og det står fortsatt i pissevinkel og som er fortsatt ganske ømt. Gjør vondt når det blir hardt anstrengt eller får noe hardt på seg. Ja jeg føler at militæret vil bli en stor tapsituasjon for meg. Og siden vi leier en leilighet så kan sannsynligheten bli stor for at vi mister den hvis ikke jeg får støtte ifra militæret. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Vil bare påpeke at jeg IKKE har kalt deg en trygdesnylter - det var en kommentar til forslaget fra FlinkeFreddy. Jeg skjønner at dette kan bli en belastning for deg/dere - men samtidig er det en veldig god erfaring å ta med seg videre. Er du ikke disponibel fysisk så er det jo selvfølgelig en annen sak, og da bør du jo komme deg til legen å få en ÆRLIG helsevurdering. Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg er en sånn person som er veldig flink til å la ting gå i "glemme boken" ganske fort hvis det er ting som ikke interesser meg, som det da gjorde med militæret.En god grunn til å ta militærtjenesten. Militæret er mye terping, av terping lærer man struktur og mentalt fokus. Det er på ingen måte uvanlig å glemme ting, alle har det slikt og det finnes bøker om emnet og teknikker for å bedre dette om du ser på det som en plage. Har hørt og lest mange unskyldninger for å slippe unna, alt ifra psykise problemer og til at man rett og slett ikke vil. Men har også hørt at hvis du sier du sliter med psykiske problemer eller sier at du kommer til å skyte av hodet på deg selv at den kommer på papirene dine når du skal søke jobb eller andre ting, så tror jeg ikke det er så lurt.Som du sier følger dimmegrunn deg livet ut og kan vektes ufordelaktig på et senere tidspunkt. Søker du deg deg feks til en offentlig stilling eller kommer i klammeri med naboen er det ikke fordelaktig å ha "dimmet av psykiske årsaker" i papirene. Merk deg her at omtrent halvparten av jobbene i Norge er offentlige. Brakk kragebeinet for 1,5 år siden, og det står fortsatt i pissevinkel og som er fortsatt ganske ømt. Gjør vondt når det blir hardt anstrengt eller får noe hardt på seg. Ved innrykk er det en medisinsk evaluering. Har man plager som forhindre aktiv tjeneste kan man bli dimittert. Ta gjerne med journal og legeattest. Denne kan også sendes inn på forhånd. Kontakt VPV og be om å snakke med en lege for mer info rundt dette. OT: Kragebein tar noen år å lege. Av min erfaring er det though love som råder. Ja jeg føler at militæret vil bli en stor tapsituasjon for meg. Og siden vi leier en leilighet så kan sannsynligheten bli stor for at vi mister den hvis ikke jeg får støtte ifra militæret. Staten dekker, eller dekker deler av, leieutgiftene gitt at du har bodd i boligen mer enn et visst antall måneder før innkalling. Sjekk med VPV hvordan regelverket fungerer. Din arbeidsgiver er lovpålagt å gi deg permisjon i tjenestetiden, du vil altså ikke miste jobben din. Det du derimot kan, er å argumentere med er at du vil lære ledelse, struktur og andre kvaliteter som vil øke din kompetanse og verdi for arbeidsplassen. Dette beror selvfølgelig på at du bruker tiden i militæret aktivt til noe konstruktivt. Har du lån kan du fryse renter og avdrag på disse. VPV kan hjelpe deg her også. Å bli kalt inn kan være både ubeleilig og tunge, spesielt når man har samboer, jobb, føler at man kan bruke tiden sin bedre og er umotivert. Men, livet handler om hvordan man spiller de kortene man blir delt. Gjør det beste av tiden om du ender i tjeneste. Bruk hode. Lær deg noe. Bli bedre på det som betyr noe for deg. Ingen tar skade av et år med frisk luft, aktiv trening og selvstudier. Lykke til. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Ja, Norge trenger flere trygdesnyltere... det gir ham nok ekstra fart på butikksjef-karrieren også... Har aldri vært et tema for meg å anbefale å bli trygdesnylter. Jeg aner ikke hvorfor du siterer meg og påstår dette. Da jeg var på sesjon fikk vi vite "om vi kom inn eller ikke" der og da. Jeg husker at ca halvparten ble tjenesteudyktige av diverse grunner. Under innrykket og under rekruttperioden forsvant det over halvparten. etter hvert falt det fra noen til, jeg tipper svæææært konservativt på ca 15 %. 50 % - 50 % - 15 % = 22 %. Med andre ord er det ca 22 % som gjennomførte. Jeg synes heller vi burde kjefte på de resterende 78 prosentene som ga faen underveis. Jeg VET at de aller fleste egentlig ville hjem å spille playstation. De hadde ikke gyllen sjanse som motivasjon for å dimme, slik som TS har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå