Nannari Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 "megTelefon" blir det vel etterhvert, om språkrådet får bestemme. Latterlig med oversetting av fremmedord. Lenke til kommentar
Lord Darkness Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hahahaha, all den kranglingen å nå er vi tilbake der vi startet... Javel, vi fikk som vi (mesteparten) ønsket! //LD Lenke til kommentar
Juke Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Endelig! Det er virkelig godt å høre at redaksjonen nå tar til fornuften og velger å følge Språkrådets anbefalinger, noe som også er i tråd med det et (tilsynelatende) stort flertall av leserne har foretrukket/ønsket hele tiden. Good stuff. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 To phone = å ringe. I will phone you in the morning... jegRinge gir mer mening og er mer riktig (Da meg = me og I = jeg) :-P Men jeg synes helt ærlig ikke det er så utrolig stor forskjell på Iphone og iPhone. Jeg ser den med Iad og iAd, men dette er jo svært sjelden fenomen, og ikke akkurat noe noen i Tek skriver så utrolig mye om at det gjør noe. At så mange folk irriterer seg over det, synes jeg er helt utrolig! :-) Jeg synes det ser mer "rent" og "profesjonelt" ut med Iphone enn med iPhone, i forhold til å ha en lang tekst som plutselig inneholder dette. Eller et bedre eksempel: Fatality istedetfor F4ta1ty og andre tall og slike ting i navnene. Problemet med å skrive det slik, er at det blir fordelaktig å kalle noe for |p0n3 fordi det skiller seg ut i teksten og alle får det med seg. Selv om det ikke er like lesbart, er det allikevel noe alle legger merke til... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 nVidia Hurra! Det heter nVIDIA. HuFF, SelV lIKte JEG deN FøRingeN tEk HadDe. SyNTes DEt vaR MyE eNkleRe Å leSe... Respekt for varenavnet synes jeg faktisk ikke er et argument, man bør sette lesbarhet øverst, og ikke hjelpe til med varemerkebyggingen. Jeg kommer ALLTID til å kalle produktet for en Iphone, og produsenten for Nvidia. Det er ikke lett å lese hvis du ikke vet riktig hva det er. Assosierer du iPhone eller f.eks. nVIDIA med telefon og skjermkort er det like enkelt å lese. Hjernen assosierer ordet med hva du vet det er. Da vil jeg si det er enklere å lese nVIDIA isteden for Nvidia. Jeg assosierer raskere skjermkort med nVIDIA enn Nvidia. Men synes ikke det er problem å lese noen av dem. Lenke til kommentar
mobifil Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Endelig Amobil! Dette har jeg kranglet med dere om tidligere å viste den gang også til språkrådet og egennavns regelen. Det tok altså ett års tid og toppledelsens synspunkt før dere fikk vett i skallen. Vell vell, bra dere tok til fornuften til slutt iallefall. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg driter da vell om folk skriver iPad eller Ipad...jeg har jo intelligent nok til å forstå hvilket produkt det er snakk om her uansett. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Oi! Husker godt det helvetes levenet dere lagde da dere bestemte dere for å slutte med nVidia, og den slags. Godt å se at dere endelig har tatt til fornuft! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg driter da vell om folk skriver iPad eller Ipad...jeg har jo intelligent nok til å forstå hvilket produkt det er snakk om her uansett. Så fint for deg. Du har tydelegvis ikkje intelligent nok til å halde deg unna emner du ikkje bryr deg om. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Har ikke kommentert denne merkelige avgjørelsen tidligere, ettersom jeg ikke tok den veldig seriøst. Egennavn bør selvsagt skrives slik navnet er registrert, og eneste gangen jeg mener det er behov for omskriving, er om egennavnet kun er registrert med japanske kråketegn eller kinesiske mandariner. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Det heter nVIDIA Men vi modder den til nVidia SIDEN DET ER STØKT AT LESA CAPS PÅ NETT. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Jeg driter da vell om folk skriver iPad eller Ipad...jeg har jo intelligent nok til å forstå hvilket produkt det er snakk om her uansett. Ja, la oss drite i forskjellen på kb og kB også, siden man skjønner hva det er snakk om sant, ved hjelp av sammenhengen? Da kan man like godt drite i forskjellen på "og" og "å", samt attpåtil droppe dette i skolen. Man har jo "intelligent" nok til å skjønne det uansett... Korrekt språk er unødvengig... Endret 25. januar 2011 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg forstår ikke hvorfor jeg bryr meg men jeg gjør det og jeg syntes det er bra at dere nå skal skrive som produsenten skriver. Det er nok enklere å lese ord om det er skrivd på den måten mann er vandt til. Derfor syntes jeg også alle skal bruke ord som folk flest bruker i sin dagligtale. Bedre med stream enn strøm. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Nja, å skrive engleske ord i teksten blir slang, og gramatisk ukorrekt. Men liker at dem skriver egennavnene riktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hva er riktig ? F.eks; Post nr 34 i denne tråden viser at NVIDIA er det riktige, mange mener at det allikevel bør skrives nVidia, mens hw.no hittil har benyttet Nvidia. Lenke til kommentar
Maztermin Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 LOOOL!!!! tror ikke sprakradet er de som skal snakke så høyt om rettskriving:P skal dei vere så pirkete og så forelska i nynorsk så må de jo endre navn til noregs mållag. tør ikke tenke på hvordan web adressa blir... "noregsmallag" kansje... eller mallaget.no.... man "kan" jo bruke norske tegn i adresser nå da... språkrådet.no eller noregs mållag burde funke.. men selvsagt... ikke gi de npen flere dumme ideer.. med rett burde vi jo skrive og snakke norsk i norge, ikke en blanding mellom dansk, svensk og ett og annet norsk ord.. og skrive et fabrikert språk laget av en tulling som traska rundt på møre og snekra sammen et språk.. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Og der ser man effekten om alle skal skrive med egen form. Skal man gjøre seg forstått på en god måte, er det lurt å bruke samme språk som resten av landet. Lenke til kommentar
andybb Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Bra! Har vært et irritasjonsmoment å lese Iphone, Ipad osv. LOOOL!!!! tror ikke sprakradet er de som skal snakke så høyt om rettskriving:P Hehe, det samme kan vel sies om deg også. Ikke har du noe særlig greie på språk heller. Lenke til kommentar
MogensAlfonse Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Det var på tide at dere begynte å skrive riktig... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hva er riktig ? F.eks; Post nr 34 i denne tråden viser at NVIDIA er det riktige, mange mener at det allikevel bør skrives nVidia, mens hw.no hittil har benyttet Nvidia. Hmm, har alltid trodd det var nVIDIA. Man kan ikke alltid stole på Wikipedia, men her er det nok dette som er rett siden det står at det er offisielt og er ganske troverdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå