Gå til innhold

Vi endrer språkprofilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To phone = å ringe. I will phone you in the morning... jegRinge gir mer mening og er mer riktig (Da meg = me og I = jeg) :-P

 

Men jeg synes helt ærlig ikke det er så utrolig stor forskjell på Iphone og iPhone. Jeg ser den med Iad og iAd, men dette er jo svært sjelden fenomen, og ikke akkurat noe noen i Tek skriver så utrolig mye om at det gjør noe.

 

At så mange folk irriterer seg over det, synes jeg er helt utrolig! :-)

Jeg synes det ser mer "rent" og "profesjonelt" ut med Iphone enn med iPhone, i forhold til å ha en lang tekst som plutselig inneholder dette. Eller et bedre eksempel: Fatality istedetfor F4ta1ty og andre tall og slike ting i navnene.

 

Problemet med å skrive det slik, er at det blir fordelaktig å kalle noe for |p0n3 fordi det skiller seg ut i teksten og alle får det med seg. Selv om det ikke er like lesbart, er det allikevel noe alle legger merke til...

Lenke til kommentar

nVidia Hurra!

Det heter nVIDIA. :p

 

HuFF, SelV lIKte JEG deN FøRingeN tEk HadDe. SyNTes DEt vaR MyE eNkleRe Å leSe...

 

Respekt for varenavnet synes jeg faktisk ikke er et argument, man bør sette lesbarhet øverst, og ikke hjelpe til med varemerkebyggingen.

 

Jeg kommer ALLTID til å kalle produktet for en Iphone, og produsenten for Nvidia.

Det er ikke lett å lese hvis du ikke vet riktig hva det er. Assosierer du iPhone eller f.eks. nVIDIA med telefon og skjermkort er det like enkelt å lese. Hjernen assosierer ordet med hva du vet det er. Da vil jeg si det er enklere å lese nVIDIA isteden for Nvidia. Jeg assosierer raskere skjermkort med nVIDIA enn Nvidia. Men synes ikke det er problem å lese noen av dem.

Lenke til kommentar

Har ikke kommentert denne merkelige avgjørelsen tidligere, ettersom jeg ikke tok den veldig seriøst.

 

Egennavn bør selvsagt skrives slik navnet er registrert, og eneste gangen jeg mener det er behov for omskriving, er om egennavnet kun er registrert med japanske kråketegn eller kinesiske mandariner.

Lenke til kommentar

Jeg driter da vell om folk skriver iPad eller Ipad...jeg har jo intelligent nok til å forstå hvilket produkt det er snakk om her uansett.

Ja, la oss drite i forskjellen på kb og kB også, siden man skjønner hva det er snakk om sant, ved hjelp av sammenhengen? Da kan man like godt drite i forskjellen på "og" og "å", samt attpåtil droppe dette i skolen. Man har jo "intelligent" nok til å skjønne det uansett... Korrekt språk er unødvengig...

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor jeg bryr meg men jeg gjør det og jeg syntes det er bra at dere nå skal skrive som produsenten skriver.

 

Det er nok enklere å lese ord om det er skrivd på den måten mann er vandt til. Derfor syntes jeg også alle skal bruke ord som folk flest bruker i sin dagligtale. Bedre med stream enn strøm.

Lenke til kommentar

LOOOL!!!!

tror ikke sprakradet er de som skal snakke så høyt om rettskriving:P

skal dei vere så pirkete og så forelska i nynorsk så må de jo endre navn til noregs mållag. tør ikke tenke på hvordan web adressa blir... "noregsmallag" kansje... eller mallaget.no....

 

man "kan" jo bruke norske tegn i adresser nå da...

språkrådet.no eller noregs mållag burde funke..

 

men selvsagt... ikke gi de npen flere dumme ideer..

 

med rett burde vi jo skrive og snakke norsk i norge,

ikke en blanding mellom dansk, svensk og ett og annet norsk ord.. og skrive et fabrikert språk laget av en tulling som traska rundt på møre og snekra sammen et språk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...