janerikw Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Casio exilim Z3(=ca Pentax optioS?) eller Minolta dimage xt? Virker som om Casio er et bra valg. Det som kanskje trekker ned litt på dette er nok maks ISO-200, og at det ikke har noe video utgang for tilkobling til TV :-( Regner med at mange har vært gjennom disse valgene. Noe gode tips? har også vurdert Olympus Mju300, men dette blir litt større. -- Jan Erik Lenke til kommentar
petrus34 Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Jeg harakkurat samme dilemma, men har falt ned på Minolta Xt som jeg synes har mange fordeler og som er på tilbud hos XD.no nå Lenke til kommentar
janerikw Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Er enig med deg. Minolta kamera har et par fordeler som ikke Casio har. F.eks full video opptak kun begrenset av minnekortet. Også for lydopptak. i tillegg så er TV utgang greit om man skal vise bilder på en TV, og at man kan bruke det som WEB-kamera ved at man bruker USB kabel direkte i kamera istedenfor docking. Virker som om Pentax er litt bedre enn Casio med at det har TV-utgang. Vanskelig valg, spesielt når alle kameraene ligger på 4000,- . Men skjermen til Casio er jo nokså rå på 2".. vanskelig dette :-( Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Blir sikkert ikke galt uansett hva du velger. Selv har jeg Pentax Optio S, og er storfornøyd med det. Litt mindre skjerm enn på Casio, men den er fin og skarp. Det er jo en del mindre enn Casio Exilim, men ingen av dem kan vel kalles direkte store. Lenke til kommentar
janerikw Skrevet 10. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2003 Takk for kommentarene :-) Da ser det muligens ut til av valget er falt på Casio Exilim z3. Generelt så får det bra kritikk for menyer og enkelhet. Samt joystick som er bedre enn Pentax Optio S. Vet ikke om jeg vil savne TV utgangen? Eller det at Pentax vel kan lade batteri uten og ha med dockingen. Usikker på om batteri på Pentax må stå i kamera for og lades eller om det kan lades separat (helt klart en fordel) Største grunnen til at valget heller mot Casio er vel at de selger dette til 3998 på Lefdal. Dermed er det enkelt og kjøpe dette til en god pris på vanlig butikk. Pentax koster fort 4998 på fotosjappa. hmmm, fremdeles et valg og ta. Men som sagt her så blir jeg vel fornøyd uansett valg blant disse. -- Jan Erik Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Da ser det muligens ut til av valget er falt på Casio Exilim z3. Sikkert et godt kamera. Samt joystick som er bedre enn Pentax Optio S. Mye mulig, uten at jeg synes joysticken på Optio S er dårlig. Vet ikke om jeg vil savne TV utgangen? Jeg bruker ikke den noe særlig i alle fall, men det er selvsagt individuelt. Eller det at Pentax vel kan lade batteri uten og ha med dockingen.Usikker på om batteri på Pentax må stå i kamera for og lades eller om det kan lades separat (helt klart en fordel) Pentax Optio S har ikke dockingstasjon. Batteriet lades ikke i kameraet, men i en separat lader. Største grunnen til at valget heller mot Casio er vel at de selger dette til 3998 på Lefdal. Dermed er det enkelt og kjøpe dette til en god pris på vanlig butikk. Pentax koster fort 4998 på fotosjappa. Pris er nok ikke så dumt å ta hensyn til når du skal velge mellom disse, det er snakk om to svært like kameraer tross alt. Lenke til kommentar
janerikw Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Lefdal Trondheim utsolgt for Casio Exilim Z3, det gir meg mere tid til og vurdere Pentax Optio S koster 3787,- på: http://www.databutikken.com/no/ det er en god pris. Usikker på om dette er en bra plass og handle. uansett så står jeg igjen med vurderingen: Pentax VS casio. Billedkvalitet er lik, funksjonalitet også. Skjermen er større på Casio, men den er vel god nok også på Pentax? De plassene jeg har funnet tester så kommer disse likt ut :-( vanskelig nok en gang :-( Noen som kan tippe vektskålen for meg? -- Jan Erik Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Pentax Optio S koster 3787,- på:http://www.databutikken.com/no/ det er en god pris. Usikker på om dette er en bra plass og handle. Har ingen personlige erfaringer med den butikken, men de har fått litt pepper i forumet her, spesielt når det gjelder retur.. Skjermen er større på Casio, men den er vel god nok også på Pentax? Jeg savner ikke større skjerm for å si det slik. Skjermen er kanskje ikke så stor, men den er god. De plassene jeg har funnet tester så kommer disse likt ut :-(vanskelig nok en gang :-( Da går du i en fotobutikk og ber om å få se på kameraene. Jeg falt for Pentax Optio S når jeg fikk det i hendene, men kanskje du liker Casio bedre. Blir jo en ganske subjektiv sak når det er snakk om så like kameraer. Noen som kan tippe vektskålen for meg? Tja, Pentax Optio S er så lite at det passer ned i mobilveska til min Ericsson T68. Høy "gadgetfaktor" over det. Du blir nok fornøyd uansett hva du velger, men du bør kanskje ta en titt på dem "reallife" før du bestemmer deg (hvis du ikke allerede har gjort det). Lenke til kommentar
Or|0N Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 kult med fri lengde på video hos Minolta, men det ser ut som den mangler zoom... stemmer det? ellers, hva slags størrelse er det på Minolta sitt kamera i forhold til pentax og casio? noen som veit om andre ulemper Minolta har? jeg har igrunnen aldri hørt om det før... Av Exilim Z3 og Pentax Optio S tar pentax prisen i mine øyne.. noen her som kan si mer om det har noen klare ulemper i forhold til Exilim? skjermstørrelsen er ikke så farlig. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Av Exilim Z3 og Pentax Optio S tar pentax prisen i mine øyne.. noen her som kan si mer om det har noen klare ulemper i forhold til Exilim? skjermstørrelsen er ikke så farlig. Jeg har ingen erfaring med Exilim i bruk, men det er i allefall ingenting jeg savner på Pentax Optio S. Virker som et kamera av gjennomført høy kvalitet.. Det eneste bittelille minuset jeg kan komme på er at folk som ikke har brukt det før lett trykker på power istedet for "tabildeknappen". Det er imidlertid innlært etter høyst to bilder. Noen mener at "joysticken" på Pentax Optio S er for liten og knotete, men jeg har ikke noen problemer med den (har normalt store hender). Lenke til kommentar
Or|0N Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 mm, noen skal alltid pirke på joysticken på ting.. jeg la også merke til litt uheldig plassering av power-knapp på et bilde av kameraet... men litt må man jo klare sjøl! forresten så leste jeg nettop at Minolta DiMAGE Xt har 3x zoomlinse , så da ser den jo veldig fristende ut, med "ubegrensa" videoopptakstid og greier Har noen noe å si om dette kameraet i forhold til Optio S? Exilim Z3 er igrunnen ikke interessant for meg lengre, så da gjelder det altså: "Minolta DiMAGE Xt" vs "Pentax Optio S" Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Usikker på om dette er en bra plass og handle. Det er ikke noe å si på Databutikken. Jeg har kjøpt litt av hvert der. Varene kommer raskt uten tull. Har ingen personlige erfaringer med den butikken, men de har fått litt pepper i forumet her, spesielt når det gjelder retur.. Jeg kan jo ha vært heldig, men da jeg skulle returnere et skjermkort jeg hadde kjøpt der (det måtte returneres fordi jeg var så inderlig dum å ikke sjekke om jeg faktisk hadde AGP slot i PC'en min (la oss også nevne at det er lenge siden :oops:). Etter en forklarende mail og forståeles sendte jeg kortet og fikk pengene 2 uker etter (litt tregt, men jeg fikk de). En annen god erfaring jeg kan nevne er en gang jeg mailte de og spurte om de hadde en ny front til kabinettet mitt jeg kunne kjøpe av de. Jeg fikk mail tilbake og han sa at han hadde funnet emailadressen min i "arkivet" og sett at jeg hadde kjøpte nesten en hel PC der så han sa jeg skulle få fronten gratis. Bra service! Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 forresten så leste jeg nettop at Minolta DiMAGE Xt har 3x zoomlinse Det har Pentax også, og hvis jeg ikke tar helt feil har Casio også det. Jeg vurderte Pentax og Casio, Det ble Pentax. Virket ikke som de hadde noen store ulemper/fordeler i forhold til hverandre, så da ble det Pentax pga størrelsen. Er veldig fornøyd med det. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Jeg også syntes det var vanskelig å velge... For meg stod valget mellom Pentax Optio S og Casio Exilim EX-Z3. Jeg valgte Exilim'en, mest pga. av den store lcd skjermen, og dockingstasjonen. Jeg har brukt kameraet på fest og på ferie i syden bl.a. Er kjempefornøyd med bildene! Autofokusen er veldig rask, som nevnt i akamera.no's test, og det er så lite et jeg får plass i det i bukselomma. Ikke si at den store skjermen ikke betyr noe for deg! Jeg tror jeg aldri klarer å gå tilbake til en knøttliten 1,5 " etter å ha kjøpt exilim! Den er ekstremt bra å bruke! Ellers så er "Coupling Shot" modusen veldig morsom på fest! (Det vil si at du tar halve bildet først, så den andre halvdelen etterpå) 8) Jeg har ikke noe å utsette på EX-Z3. Men det er ditt valg! Lenke til kommentar
Or|0N Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 forresten så leste jeg nettop at Minolta DiMAGE Xt har 3x zoomlinse Det har Pentax også, og hvis jeg ikke tar helt feil har Casio også det. veit at de andre har det, men jeg lurte først på om DiMAGE Xt hadde det, siden objektivet ikke stikker ut fra kameraet på noen bilder jeg har sett så langt (jeg har ikke all verdens peil på kameraer generelt, kunn litt om dig.kam... ) EX-Z3 falt (som sagt) bort siden det var så mye snakk om begrensede innstillingsmuligheter, og siden det har maks 1sek lukkertid. Krybba vil også være upraktisk å ta med seg på tur hvis man har lite baggasje, sjøl om den vil være praktisk hjemme. Som sagt så falt jeg for videomodusen til Minolta, siden den kan ta opp så langt minnet rekker det er et absolutt pluss. Xt kan også ta bilder i svarthvitt og Sepia, noe jeg synes er knalltøft. I bildekvalitet vinner det dessuten over Optio S, men såvidt jeg ser har Optio S litt bedre innstillingsmuligheter, og det er en anelse mindre.. Så spørsmålet mitt var: Har noen en grunn for å velge Optio S foran DiMAGE Xt? Forresten, noen som veit noe om Minolta og kvalitet? har igrunnen aldri hørt om produsenten.. Lenke til kommentar
petrus34 Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 MInolta Xt har innebygget 3xzom pluss 4xdigital zom. Det er derfor du ikke kan se noe utstikkende objektiv. Kameraet har et utall av manuelle innstillinger og tar brilliante bilder. Det ble kåret til det beste av de små kompaktkameraene i Sverige nylig. Her på hjemmet hører vi ikke noe om det, da Minolta ikke har egene forhandlere i Norge. Men det kan kjøpesd på nettbutikkene. Minolta er forøvrig en av de helt store Japanske produsenter av fotografisk utstyr! Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Xt har etter det jeg ser, noen svakheter: - dårligere vidvinkel: 37mm (omregnet) - mindre lyssterk opptikk på vidvinkel (tar igjen dette på tele) - noe tyngre - mindre bildebrikke: 1/2.7" (det betyr sikkert ikke mye) Dpreview har en mulighet for å sammenligne kameraer (men dessverre med noen småfeil). Denne muligheten kommer kanksje på A-kamera etterhvert også... Lenke til kommentar
Or|0N Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 hmm... ser at det har lukker-lag på ca 1.2 sek (!!) er ikke det i overkant av hva man kan leve med? leste at snittet ligger på 0.8 - 1sek. her er jo optio s rask da, med kun ca 0.5sek, og 0.037sek med prefocus! men optio s har pina dø 8sek cycle-tid mellom hvert bilde på beste kvalitet.. og det er jo også litt mye på dette området scorer igjen minolta Xt gode poeng med bare 2,5sek. jeg står med følgende: -ulemper på minolta Xt: høy lukker-lag vil dette ha dårligere zoom p.g.a. det lille objektivet? -ulemper på optio s: høy cycle-tid, max 30sek video. noen som har tips om hva som vil irritere meg mest? jeg skal bruke det til normal amatørfotografering, bilder på ferier, konsertbilder. har aldri hatt dig.kam. før, noen som veit hvor god lyden på video blir? kan man gjøre opptak med akseptabel lyd på en konsert med høyt lydnivå f.eks? (regner igrunnen ikke med dette...) Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Har gjort noen video-opptak med mitt C5050Z under forhold med høyt lydnivå og lyden ble kraftig forvrengt. Under normale forhold blir det greit nok. Vet ikke om kameraene er utstyrt med automatisk kontroll av innspillingsnivå, men tviler sterkt på det. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Xt kan også ta bilder i svarthvitt og Sepia, noe jeg synes er knalltøft. Pentax Optio S har også mange valgmuligheter, svart/hvit er en av dem. Du kan også ta farger med blåskjær, grønnskjær, whatever. Det har i det hele tatt en del forskjellige moduser slik som f.eks. panorama og 3D. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå