Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sliter på skolen :|

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ar 3,6 i snitt. Problemet er at jeg sliter som faen. Fagene som trekker meg ned er Norsk, Norsk muntlig, Engelsk, ENG muntlig, og matte.

I disse fagene får jeg 3. Jeg skjønner faen meg ikke hvordan dere klarer å skrive en stil som er en 4er, får alltid 3er å ikke noe annet. Jeg pleier heller ikke å lese bøker, har ikke lest bøker på 3år. :ohmy: , men på tentamen skrev jeg med spesielle uttrykk.

Det samme med Engelsk, leser ikke bøker på engelsk. Syns de bare blir kjedelige når jeg ikke forstår en shit.

Og muntlig engelsk, er værst , jeg blir jævlig nervøs når jeg snakker mun muntlig engelsk, ærlig stemmen min er :ph34r:

Og resten av fagene , Samfunnsfag, RLE, Naturfag..osv..osv

Får jeg 4 Skulle så gjerne hatt 5 , noe jeg ikke klarer :(

Vær så snill, noen hjelp :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På sett og vis skriver du selv hva problemet er. Hvordan forventer du å få et bedre skriftlig språk (både på engelsk og norsk) når du ikke leser bøker? (og antakelig ei heller skriver på fritiden). Det samme gjelder engelsk muntlig; hvordan kan du snakke et språk du stort sett aldri praktiserer? (og ei heller forstår skriftlig).

Det er også slik at karakteren man får i samfunnsfagene henger endel sammen med karakteren man får i norsk, da det er en svært stor fordel å være god til å uttrykke seg.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Og muntlig engelsk, er værst , jeg blir jævlig nervøs når jeg snakker mun muntlig engelsk, ærlig stemmen min er ph34r.gif

Her må du bare rett og slett drite i hvordan stemmen din høres ut, om noen kanskje fniser litt etc. Bare la være og tenke på det og prøv så godt du kan!

Når det gjelder resten av fagene, må du rett og slett bare jobbe så godt du kan.

Jobber du mye/godt med de til vanlig?

Men alt dette synes jeg du burde snakke om med læreren(e) dine. De kan nok få hjulpet deg :)

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

Og muntlig engelsk, er værst , jeg blir jævlig nervøs når jeg snakker mun muntlig engelsk, ærlig stemmen min er ph34r.gif

Her må du bare rett og slett drite i hvordan stemmen din høres ut, om noen kanskje fniser litt etc. Bare la være og tenke på det og prøv så godt du kan!

Når det gjelder resten av fagene, må du rett og slett bare jobbe så godt du kan.

Jobber du mye/godt med de til vanlig?

Men alt dette synes jeg du burde snakke om med læreren(e) dine. De kan nok få hjulpet deg :)

Lol ? det er veldig pinlig å snakke med lærer..Da vil de liksom tenke at jeg er på en måte tilbakestående..om du skjønner hva jeg mener..

Jeg jobber ganske mye med matte om dagen..Det er det faget jeg vil ha best karaketer i men nå som vi har konstruksjon syns jeg det er litt vannskelig med hvordan jeg skal vite at det skal være en parallel fra punket..på konstruksjonen..Sånne parallel greier syns jeg er vannskelig uansett hvor hardt jeg jobber med det.

Lenke til kommentar

Lol ? det er veldig pinlig å snakke med lærer..Da vil de liksom tenke at jeg er på en måte tilbakestående..om du skjønner hva jeg mener..

Jeg jobber ganske mye med matte om dagen..Det er det faget jeg vil ha best karaketer i men nå som vi har konstruksjon syns jeg det er litt vannskelig med hvordan jeg skal vite at det skal være en parallel fra punket..på konstruksjonen..Sånne parallel greier syns jeg er vannskelig uansett hvor hardt jeg jobber med det.

Sånn for ordens skyld, hvor gammel er du egentlig?

Tror du virkelig at lærerne tenker slikt?

Slik jeg ser det, så kan du hente deg inn ved å lese mye. Dette tar tid, og krever mye innsats, men det vil til slutt alltid gi bedre karakterer. Det vil også gi deg et godt språk. Det er en grunn til at norsklærere leser mye.

Jeg tenker også at du kan høre om du kan få tilpasset undervisning (dette har du krav på, men det er skolen som i stor grad bestemmer hvordan dette gjennomføres). Det kan være litt vanskelig å få ekstra timer så sent i skoleåret, rett og slett fordi pengene blir delt ut om høsten.

Hva kan du av lesestrategier? Leser du fagstoffet en gang, eller tar du notater/nøkkelord underveis? Evt lager en tegnehistorie.

Som en konklusjon, snakk med dine lærere. Deres jobb er å lære deg ting på best mulig måte. Kanskje de bruker feil læringsstil overfor deg?

Lykke til!

Endret av Scannor
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle de tenke du er tilbakestående? Det er jo helt naturlig at noen sliter mer med læring enn andre.

Dersom du jobber mye med det viser jo bare at akkurat det å spørre om hjelp/snakke med lærerne er noe du trenger..Muligens du trenger ekstra timer(?) Eller tilpasset undervisning som Scannor nevnte over.

Selv hadde jeg endel problemer med konstruksjon på ungdomsskolen, men spurte aldri særlig om hjelp, og idag kan jeg ingenting om det :p

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

Sånn for ordens skyld, hvor gammel er du egentlig?

Tror du virkelig at lærerne tenker slikt?

Slik jeg ser det, så kan du hente deg inn ved å lese mye. Dette tar tid, og krever mye innsats, men det vil til slutt alltid gi bedre karakterer. Det vil også gi deg et godt språk. Det er en grunn til at norsklærere leser mye.

Jeg tenker også at du kan høre om du kan få tilpasset undervisning (dette har du krav på, men det er skolen som i stor grad bestemmer hvordan dette gjennomføres). Det kan være litt vanskelig å få ekstra timer så sent i skoleåret, rett og slett fordi pengene blir delt ut om høsten.

Hva kan du av lesestrategier? Leser du fagstoffet en gang, eller tar du notater/nøkkelord underveis? Evt lager en tegnehistorie.

Som en konklusjon, snakk med dine lærere. Deres jobb er å lære deg ting på best mulig måte. Kanskje de bruker feil læringsstil overfor deg?

Lykke til!

er 14år..går i 9.klasse.

Jeg vet ikke helt jeg...

Jeg pleier å lese det en gang.

Men jeg syns det er driiit vannskelig å pugge ting. tar flere timer å bare pugge f.eks 9 fisk og hvilke gruppe de er i..

F.eks

Laks Fet fisk

Torsk magerfisk

..osv de er jo bare delt inn i grupper..Jeg skjønner ikke engang hvorfor jeg ikke klarer å pugge på 1-2-3..

Lenke til kommentar

Hvordan har det gått da, OP?

Har du prøvd å følge noen av forslagene her i tråden :) ?

Når det gjelder puggingen holder det ikke med å lese 1 gang.. Jeg pleier å lese det, ta notater av alt som er relativt/viktig og deretter lese gjennom det igjen, du får på en måte en bedre forståelse dersom du skriver det, det synes hvertfall jeg.

Hvorfor synes du det er drit vanskelig å pugge? Er det det at du ikke klarer å konsentrere deg, konsentrerer du deg bra forresten?

Lenke til kommentar

Hvordan har det gått da, OP?

Har du prøvd å følge noen av forslagene her i tråden :) ?

Når det gjelder puggingen holder det ikke med å lese 1 gang.. Jeg pleier å lese det, ta notater av alt som er relativt/viktig og deretter lese gjennom det igjen, du får på en måte en bedre forståelse dersom du skriver det, det synes hvertfall jeg.

Hvorfor synes du det er drit vanskelig å pugge? Er det det at du ikke klarer å konsentrere deg, konsentrerer du deg bra forresten?

Skal snakke med lærern om matte idag..skal se hva han sier

Lenke til kommentar

For min del er det fint å virre rundt på internett, engelske forumer f.eks.. Det jeg ble flinkere i engelsk av. Jeg ligger på 5-6 skriftlig og muntlig.

Muntlig forstår jeg at du blir nervøs i, jeg blir også det, selvom jeg aldri har fått under 5 i muntlig. Er vel rimlig naturlig å bli nervøs vil jeg tro? :)

Norsk virrer jeg fram og tilbake mellom sterk 4 og 5, men det hjelper faktisk å lese litt bøker, man får så mye bedre ordforråd.

Ang de fagene du vil ha opp til femmere; Samf og RLE handler ofte ganske mye om refleksjon og trekke tråder. Det har det hvertfall gjort for meg i alle år på prøver. RLE er jeg ikke nevneverdig god i selv, med en 4, hvor jeg for første gang fikk en 5 for noen uker siden.

Naturfag er et fag du må forstå for å huske, hvertfall noen av temaene, men det er ikke et enormt vanskelig fag på u.skole. basis hvertfall.

Håper dette hjalp litt! ;) Går selv i 10. og burde jobbe med karakterene selv. 2 i tysk :cool:

EDIT: Ser du sliter med at du må pugge lenge for å huske noe.. akkurat her kan jeg faktisk ikke gi noe råd eller lignende, har vært en heldiggris å få klisterhjerne. Men jeg ville tro at det hjelper med notater. Det gjør nesten alle i klassen min hvertfall. :w00t:

Endret av GENTorly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder matematikken er det om å gjøre å regne flest mulig oppgaver. Sett av tid og sørg for at det ikke er noen forstyrrelser. Regn flere oppgaver av samme art, innenfor samme emne slik at du er sikker på at du får det til. Ikke gi deg! Det er på den måten du får øving, det er på den måten du lærer deg ting. Med tiden vil faget bli både lettere og morsommere etterhvert som du får det til.

I norsk og engelsk er det som folk allerede har nevnt at du ikke får bedre karakter om du ikke gjør en innsats (slik som matematikken også egentlig). Les bøker, slå opp ord du ikke forstår. Om du ikke finner boken du leser interessant, finn en annen en. Det finnes millioner av bøker, sannsynligheten for at det ikke finnes NOEN du liker er ekstremt liten, tilnærmet lik null.

Fokuser på rettskriving ikke bare på skolen, men også hjemme når du snakker med venner osv.

Som blured nevnte så henger karakterene i sammfunnsfaglie fag sammen med dine ferdigheter i norsk. Jobb med norsken!

Alt blir morsommere og mer interessant når du får det til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...