iChristian Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Tingen er at det hovedsakelig er en vei utenom. Moren, som er den dårlige personen i dette tilfelle, IKKE faren, kan ta abort og dermed vil ikke ungen få en dårlig barndom uten far, faren kan fortsette på utdannelsen og leve livet slik han vil, og moren kan finne seg en mann hun elsker som vil ha barn frivillig! Hvorfor skal ikke far kunne fortsette livet og utdannelsen. For det første er det slik at det ikke er noen automatikk i at man skal betale barnebidrag om man tjener lite/ingenting og for det andre så er det slik at man får ekstra støtte av lånekassen og andre etater om man har helt eller delvis omsorg/samvær med et barn. (Jeg har ikke bare barn, men jeg er skilt også, slik at jeg har sett dette fra mange sider, særlig støtteordningene) Skjønner virkelig ikke hvordan du kan mene noe annet. Og når jeg skrev at du kunne kalle meg et dårlig menneske om jeg ikke ville ta vare på et barn jeg ble lurt til å ha, så hadde jeg ikke trodd du ville si det, da ALL logikk peker mot at i dette tilfelle er det moren som er fu*ked up! Jeg skal ikke nekte for at jeg også synes at moren i dette tilfellet oppfører seg "uheldig", men det gir ingen god grunn til ansvarsfraskrivelse, det gjør det ikke noe mindre ille at du ville oppført deg som en dust... (Nei, jeg kaller deg ikke dust, det er jo en hypotetisk situasjon...) Skjønner at du har barn selv, og elsker de sikkert over alt på jorden, men barna dine kom nok neppe selvom du ikke var klar og ikke ville ha barn? Jeg var ikke på et sted i livet hvor det virket som det passet å få barn når jeg fikk det nei, men det er derfor at det er så bra man har 9 mnd på å bli klar... Men ja, jeg elsker barna mine over alt på jord og som en bonus kan man si at de hjalp meg med å strukturere studiehverdagen min Så bra at jenta da har mange sjangser til å unngå at det blir et barn da, selv uten abort. Angrepille for eksempel. Om hun med vilje og viten unngår å bruke denne når den andre parten ikke vil ha barn, så er dette hennes problem. Og kanskje barnet da, om hun er dum nok til å få det uten å ha råd til det. Jenta har tatt angrepille, se førsteinnlegget (som trådposter har slettet, men som er sitert). Når det gjelder dette med økonomien så er det som jeg har sagt tidligere, en fordel at vi bor i Norge som stiller med såpass mange og gode støtteordninger som gjør at også mødre i en uheldig økonomisk situasjon får muligheten til å ta utdannelse og arbeid som gjør at også de kan bidra positivt til samfunnet og til familien sin. Vi lever i en tidsalder hvor samleie så absolutt ikke betyr at man har tenkt å bli foreldre. Om noen forsikrer deg om at de har brukt en teknologisk innretning som hindrer de i å bli gravid, og dette viser seg å ha vært en løgn, så er det for meg helt motbydelig at mannen fremdeles blir stilt økonomisk ansvarlig for resultatet. Se hva jeg skrev ovenfor om dette med økonomisk ansvar, men i tillegg til det vil jeg si at jeg synes det er "spesielt" at det eneste fokuset man har er det økonomiske, det at du har skapt et annet individ burde i seg selv telle for at du burde involvere deg emosjonelt, materielt og med tid. Kanskje jeg skal begynne å ta med meg en juridisk bindende kontrakt på one night stands som partnerene kan skrive under på. Det hadde vært kjekt. Ja, men jeg er litt usikker på i hvilken grad noen rettsinstans ville brydd seg om en slik kontrakt ettersom da staten faktisk hadde fått bekreftet farsskapet gjennom den, men du hadde kanskje sluppet å ta en "Julian" om du tilfeldigvis skulle være "ønsket" i USA Endret 29. januar 2011 av iChristian 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Jeg snakket ikke spesifikt om trådstarter sin situasjon her. Det er faktisk slik at en jente kan gjøre det jeg sa og slippe unna med det. Og med norges støtteordninger er det enda mindre grunn til at en mann skal tvinges til å betale. Dersom en slik kontrakt som jeg tenker på (hvor det vil stå i klartekst at begge parter ikke planlegger svangerskap og ved et uhell vil kvinnen ta abort eller forsørge barnet selv, komplett med begge parters underskrift) ikke vil være gyldig, er dette for meg bare bevis for at lovgivningen er riv ruskende gal og urettferdig. Endret 29. januar 2011 av Pseudopod Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Men du snakker igjen bare om økonomi, hva med emosjonell og tidsmessig involvering, det er da langt viktigere...(Særlig på grunn av de nevnte støtteordningene) Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Jeg snakker også på et generelt grunnlag. Og husk at det er ikke bare økonomisk det er snakk om, men et barn skal ha mye omsorg og kjærlighet og det er faktisk ikke slik at "man har jo 9 måneder på å bli klar på" som iChristian sier. Om jeg hadde hatt sex nå og dama hadde lurt meg til å få henne gravid, da hadde jeg neppe vært klar uansett om jeg hadde fått 9 måneder på meg. Når man er 18 er det en million ting man heller vil gjøre enn å sitte hjemme å høre på en unge gråte. --------- Dette er et eksempel på at et barn må planlegges. Det krever så mye at man ikke bare kan plutselig prakke det på et annet menneske... EDIT: Ble slått akkurat der , men ja, den emosjonelle siden er mye vanskeligere.. Endret 29. januar 2011 av vetle666 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Når det gjelder den gråtingen så ville du antagelig ikke hørt mesteparten, ettersom du ikke var sammen med dama, men ville stoppet innom på passende tider, sånn antagelig... Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Hadde jeg blitt lurt til å bli far, er det langt fra sikkert at jeg hadde giddet involvere meg følelsesmessig eller tidsmessig. Det at jeg taper x antall kroner i måneden vil føre til at jeg må jobbe mer for å få råd til det samme som jeg hadde før. Altså taper jeg allerede tid. Endret 29. januar 2011 av Pseudopod Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Men det er fortsatt barnet ditt... Det burde telle for noe.. Lenke til kommentar
luxuslexus Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Blæh! Skal prøve å sitte meg i en annen situasjon nå. Okei, la oss si jeg er sammen med kvinnen i mitt liv, hun vil ha unge, jeg er ikke klar for det, hun lurer meg med angrepille, DA skal jeg heller vurdere ungen. MEN om en venninne, som var litt for pen på fylla, lurer meg på den samme måten, DA ser ikke den ungen meg i sin oppvekst! Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Men det er fortsatt barnet ditt... Det burde telle for noe.. Det er biologisk sett barnet mitt, men har ikke et ord jeg skulle sagt angående om jeg vil ha det eller ikke? Ansvaret skal altså deles likt, men ikke valget om abort eller ikke? Kanskje du synest dette er en grei ordning, jeg gjør ikke det. Det kan godt tenkes at jeg ønsker meg barn en gang i fremtiden, men aldri om jeg har lyst til å påtvinges ansvar for et barn før jeg selv er 100% sikker på det. Jeg ser også for meg at jeg ikke vil elske et barn jeg aldri ville ha like mye, som igjen kan gå ut over barnets oppvekst. Endret 30. januar 2011 av Pseudopod Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Man vil aldri være reelt 100% klar for et barn... Jeg klarer virkelig ikke skjønne hvordan dere, riktignok hypotetisk, kan klare å avskrive barna deres på den måten... 1 Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) På vegne av alle oss som vokste opp uten en far og levde i kontrast og i sjalusi til alle venner som hadde fedre: Se til h**vete å skjerp dere! Om du får en unge, så er det DITT ansvar, UANSETT! Ærlig talt Luxuslexus! Det der er forbanna teit! Er det liksom ungen sin skyld at hun ikke ville hindre fødselen av sitt ufødte barn? Og Ichristian, du har helt rett! Det skjønner ikke jeg heller. Endret 30. januar 2011 av Narsissisten 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Tror folk glemmer en elementær ting her. Mannfolk(og for øvrig kvinnfolk) har det reelle valget om å få barn eller ikke når de velger å ha sex med ei dame. Dvs, valget er egentlig: a) Risikere å bli far b) Unngå å bli far Er man klar til å ha sex, og velger å ha sex, så får man og påta seg ansvaret og risikoen dette medfører. Uheldigvis så blir junior klar før senior. Endret 30. januar 2011 av nomore 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Kondomer er, i hvert fall som regel, en fin ting for å kontrollere dette selv, som mann... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Det er det, allikevel er det overraskende mange som mener kondomer er en uting. Lenke til kommentar
SunnivaKL Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hadde jeg blitt lurt til å bli far, er det langt fra sikkert at jeg hadde giddet involvere meg følelsesmessig eller tidsmessig. Det at jeg taper x antall kroner i måneden vil føre til at jeg må jobbe mer for å få råd til det samme som jeg hadde før. Altså taper jeg allerede tid. Herregud, at du har samvittighet til å skrive og mene dette.. tror du hadde sett helt annerledes på det om du hadde fått en unge. Er faktisk et levende menneske med følelser, og ingen fortjener å vokse opp uten en av sine foreldre. Og om du plutseli "ombestemmer" deg og vil ha kontakt senere i livet, så har du på en måte ødelagt alt.. 2 Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 På vegne av alle oss som vokste opp uten en far og levde i kontrast og i sjalusi til alle venner som hadde fedre: Se til h**vete å skjerp dere! Om du får en unge, så er det DITT ansvar, UANSETT! Ærlig talt Luxuslexus! Det der er forbanna teit! Er det liksom ungen sin skyld at hun ikke ville hindre fødselen av sitt ufødte barn? Og Ichristian, du har helt rett! Det skjønner ikke jeg heller. Det burde også moren ha tenkt på. Når du som gravid får tydelig beskjed fra den andre parten om at han ikke vil ha noe med barnet å gjøre når det blir født. Her handler jo moren helt klart egoistisk. Hun er jo da like mye "drittsekk". Det er noe helt annet om faren fordufter et par år etter fødselen. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Det er det, allikevel er det overraskende mange som mener kondomer er en uting. Jeg også, men jeg vet at det er det som "hjelper", med mindre man skal kjøre brannbil på byen Det burde også moren ha tenkt på. Når du som gravid får tydelig beskjed fra den andre parten om at han ikke vil ha noe med barnet å gjøre når det blir født. Her handler jo moren helt klart egoistisk. Hun er jo da like mye "drittsekk". Det er kanskje ikke spesielt heldig at hun allikevel bestemmer seg for å få beholde barnet, men dette tror jeg er forskjellig hver enkelt sak, for det første er det en del mennesker som er mot abort, kjenner seg selv såpass godt at de vet at de ikke vil ha mentalt godt av en abort, at de har hatt aborter tidligere eller at det er andre grunner som gjør at de ikke kan ta abort i "denne omgangen". Det man også er klar til å få barn selv er også en del av dette. Uansett så kunne faren ha valgt å benytte seg av kondom i utgangspunktet og fjernet muligheten for denne debatten totalt sett... Det er heller ikke noe argument om at "hun sa hun var på pillen", du har jo rett og slett ingen bekreftelse på dette og hvis du er veldig i mot å få barn så kan du bare bruke kondom allikevel, det ville i tillegg være andre positive effekter, du vet jo ikke hva dama har vært "bortpå" tidligere... Det er noe helt annet om faren fordufter et par år etter fødselen. Nåja, så forskjellig er det ikke... Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Forøvrig, det at ei jente kan lyve og si hun ikke vil ha barn, for så å unngå å ta angrepille/P-pille, og deretter tvinge en mann til å betale barnebidrag i 18 år, er direkte avskyelig, og det burde ikke være en lov som tillot slikt. Men kjære vene, har dere ikke hode selv da gutter? Bruk kondom for svarte. Er dere så dumme at dere tror på enhver frøken som proklamerer prevensjonbruk uten at dere vet dette sikkert, så har dere selv satt dere i situasjonen. Kanskje jeg skal begynne å ta med meg en juridisk bindende kontrakt på one night stands som partnerene kan skrive under på. Det hadde vært kjekt. Anbefaler heller at du tar med kondomer, tror det er "litt" sikrere enn en kontrakt. Til dere her inne som tydeligvis tror at de fleste jenter beholder et foster på pur faenskap: Det er forskjell på hva man føler og tenker når man er ikke-gravid og aldri har vært det, kontra å plutselig vite at man har et liv i magen. Følelser kan endre seg i det sekundet man finner ut at man har skapt en liten klump som kommer til å bli en baby. Er dere med på leken får dere tåle steken! Og slutt å tro at alle jenter er klin ærlige hele tiden, beskytt dere selv, det er neimen ikke vanskelig! Og lær dere hvordan man bruker kondomer så slipper man at de sprekker. To kondomer på samtidig kan også hjelpe for å være ekstra sikker. Er dere virkelig så dumme som denne tråden gir inntrykk av? Dere har all mulighet til å unngå dette ved et enkelt grep selv, likevel sitter dere og hisser dere opp av damer som ikke klarer å styre følelsene sine når de er iblandet en haug hormoner? Det skjer fysiske endringer i en kropp når man blir gravid, disse fysiske endringene kan påvirke følelser, tanker og væremåte. Så vær heller føre var, og bruk hodet selv! 2 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 To kondomer på samtidig kan også hjelpe for å være ekstra sikker. Vær litt forsiktig med hva du lærer dem nå Heidi, jeg har også hørt at det kan bidra til at det sprekker på grunn av friksjonen dem i mellom også. Jeg tror jeg ville satset på "ekstra strong" i steden. 1 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 To kondomer på samtidig kan også hjelpe for å være ekstra sikker. Vær litt forsiktig med hva du lærer dem nå Heidi, jeg har også hørt at det kan bidra til at det sprekker på grunn av friksjonen dem i mellom også. Jeg tror jeg ville satset på "ekstra strong" i steden. Hmm, det har jeg aldri hørt. Det viktigste for å unngå at kondomer sprekker er uansett å ta den på riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg