Gå til innhold

Hvorfor i all verden scorer FrP så bra på meningsmålingene?

Anbefalte innlegg

Da får du veie opp med hvordan det er i dag og se selv hva som er best, om det virkelig er slik du tror det er.

Jeg tror ikke, jeg vet. Forøvrig har vel de fleste private sykehus i Norge allerede avtaler med helseregionene der de behandler pasienter for offentlige satser.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vet, så kunne du jo slengt begrunnelsen inn i diskusjonen også.

De fleste private klinikker har spesialisert seg på noen felt som ikke det offentlige har. Det er en grunn til at de MÅ bruke de.

http://www.lhl.no/feiringklinikken/

Vår visjon: Feiringklinikken skal gi enhver pasient opplevelsen av å bli individuelt og godt ivaretatt både medisinsk og menneskelig.

Klinikken eies av LHL, Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke, og er en del av fritt sykehusvalg - det vil si at pasienter fra hele landet kan velge å komme til Feiringklinikken hvis de ønsker det og behandlingen betales av det offentlige.

Husker ikke hvor jeg fikk denne teksten fra:

"At den sittende regjeringen ikke er spesielt begeistret for private innslag innen helse- og omsorgstjenester er ingen nyhet. Men noen ganger blir denne motstanden mot private innslag så irrasjonell og så skadelig for tilbudet til pasientene at det fremstår som temmelig absurd.

Dagsrevyen hadde tirsdag kveld en svært instruktiv reportasje om hvordan staten nå betaler for operasjoner på et privat sykehus i Danmark fordi den er imot å la et privat sykehus i Norge som står klar til å ta imot pasienter ta ansvaret.

Det saken gjelder er hjerteflimmer, noe 65 000 mennesker i Norge har. 2500 av disse trenger en såkalt ablasjonsbehandling, et inngrep i hjertet som stiller en del krav til både kompetanse og utstyr ved sykehuset som skal gjøre jobben. Den årlige tilveksten er på 600-800 nye personer. Men det er bare kapasitet til å behandle 280 pasienter i året ved norske sykehus, og derfor ventetiden i dag på 2-3 år. Helsedirektoratet har sett på saken og anbefaler at en bygger opp ny behandlingskapasitet slik at en kan behandle 1000 pasienter (1400 prosedyrer) pr år. Det virker jo lurt.

Men så begynner det å bli interessant. For den private Feiringklinikken sier at de kan dekke dette behovet hvis de får lov av staten. Og de kan komme i gang i løpet av noen måneder. Noe av bakgrunnen for dette er at medisinsk teknologi gjør fremskritt og tradisjonell hjertekirurgi slik Feiringklinikken har drevet med tidligere er på vei ned. Men de har kompetansen og fasilitetene som skal til. Men det vil ikke regjeringen. Den vil heller bygge ut kapasiteten på de statlige sykehusene. Det tar flere år og i mellomtiden bruker staten 150 000 kroner pr pasient på å kjøpe behandlingstilbud på det private HjerteCenter Varde i Danmark. Helt sikkert et bra sykehus, men hvorfor er den rødgrønne regjeringen i Norge for å bruke private tilbud i Danmark, men mot at samme tjeneste kan kjøpes hos private tilbydere her i Norge?

Nå er det vanskelig å hevede at Feiringklinikken er spesielt kommersiell, den er drevet at LHL, en frivillig organisasjon for hjerte- og lungesyke. Den er dessuten svært populær blant pasienter og pårørende, noe som gjør at politikere fra alle partier alltid lover å støtte Feiringklinikken hver gang det er valgkamp. De tør vel ikke annet. Men ellers i året er det betydelig mindre å hente, selv om det virker helt innlysende at det nettopp på dette området ville være riktig å bruke en privat aktør. Men i stedet for å gi et privat norsk kompetansemiljø mulighet til å bygge opp et behandlingstilbud i Norge som samfunnet har stort behov for, velger regjeringen å kjøpe private sykehustjenester i Danmark. Det er vanskelig å forstå."

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

og du kan forklare hvordan dette henger sammen formoder jeg?

i tillegg tror man vel ikke heller at Hitler forsto Nietzsches intensjoner, uten at jeg vet hva de var...

Nietzsches intensjoner var å destruere Tyskland, men Hitler forstod dette.

"Bygg eders byer på Vesuv! Vær røvere og erobrere – så lenge dere ikke kan være herskere og besittere – dere erkjennende!" Dette er Nietzsches oppskrift på selvrealisering a-la Kant. Dette er ikke rasjonell egoisme. Übermenschen skulle opphøye seg selv til herskere på bekostning av undermenneskene.

Å være "egoist" oppfattes i dag som nærmest synonymt med "hensynsløs bølle", og det kan være mange grunner til det. En av dem er å finne i Nietzsches filosofi. Nietzsche forfekter egoisme, og hevder at dette betyr at man skal leve et voldsomt liv hvor man forsøker å tilfredsstille sin "vilje til makt", og at det ikke er nødvendig å ta hensyn til andre mennesker. Dette er i samsvar med hans irrasjonelle filosofi; Nietzsche var en av filosofihistoriens største irrasjonalister. Irrasjonalisme innebærer at man handler kortsiktig og på basis av innfall og følelser.

Igjen, ikke rasjonell egoisme som Rand forfekter. Ingen på venstresiden som tør å ta i en av hennes bøker engang..

Så Casey; det er typisk det at Ayn Rand sies å beundre Nietzche, det har jeg ikke hørt før og det tror jeg ikke er sant heller, men derimot så er det mange som sammenligner disse to filosofene (Og Lycantrophe; han er en filosof, mange som skriver som "skjønnlitteratur" noen ganger, det gjør Rand også, kanskje for å beskrive en verden hvor denne filosofien er gjeldende hvor man dermed kan leve seg mer inn i den).

«The total character of the world, however, is in all eternity chaos - in the sense not of lack of necessity but of a lack of order, arrangement, form, beauty, wisdom, and whatever other names there are for esthetic anthropomorphisms» sier Nietzsche (The Gay Science, 3,109). Om mennesker: ««the doer» is merely a fiction added to the deed» (Geneaology of Morals, 1,13). «What is basic is not that which acts, but activity itself» (sitert i The Objectivist Forum, feb 86, s 12).

Det går tydelig frem av dette at Nietzsche er heraklitianer: det primære som eksisterer er prosesser, ikke objekter eller entiteter. Nietzsche hevder at virkeligheten er «a monster of energy...a sea of forces flowing and rushing together, eternally changing, a becoming that knows no satiety, no disgust, no weariness ... [an] eternally self-creating, self-destroying world...» (fra Will to Power, sitert i TOF, feb 86, s 13.)

Denne metafysikken finner man bekreftet flere andre steder, f.eks i The Gay Science: «We have arranged for ourselves a world in which we can live - by positing bodies, lines, planes, causes end effects, motion and rest, form and content, without these articles of faith nobody can endure life. But that does not prove them» (3,121). Fakta er altså ifølge Nietzsche trosartikler. Og han sier også at fysikkens lover ikke er fakta, de er kun tolkninger (Beyond Good and Evil, 22).

Dette viser tydelig at Nietzsches metafysikk er heraklitiansk: det primære er prosesser, kaotiske prosesser. Dette er selvsagt det helt motsatte syn av det Ayn Rand har- det Objektivistiske syn er at virkeligheten primært består av gjenstander, objekter, og at disse eksisterer uavhengig av noens bevissthet. Videre er disse objektene bestemte, de har identitet. Det Objektivistiske syn innebærer at årsaksloven gjelder, og den gjelder selvsagt uten unntak. Den fysiske virklighet er derfor harmonisk og i prinsippet forutsigbar. Dette er stikk i strid med Nietzsches metafysikk.

Les følgende sitat:

"Other people do not exist for him, and he does not see why they should"

Er dette et sitat fra Nietzsche? Det høres utvilsomt slik ut, men det er faktisk et sitat fra Ayn Rand. Høres ut som Ayn Rand mener at idealmennesket er identisk med idealmennesket til Nietzsche! Jeg har sett objektivister forsøke å bortforklare likhetene mellom mellom Ayn Rand og Frierich Nietzsche, men forsøkene strander på rasjonelisering og formaliteter. I realiteten er Rand og Nietzsche idelogiske søsken.

http://michaelprescott.freeservers.com/shrugging.htm

Lenke til kommentar

Jeg har lest både Rand, Nietzche og Kant, det du sier er feil. De har likheter, men de kan ikke sammenlignes på den måten. Jeg kan ikke se at han forfekter rasjonell egoisme på den måten Rand gjør. De er helt forskjellige også. Rand snakker ikke om übermench som er født slik og "der Wille zur Macht" og alle som er de svake er født slik, og denne lykken/ulykken de er født i er en evig sirkel, at livet gjentar seg i det evige og at skjebnen deres ikke kan forandres. Derfor sammenligner jeg noe av det han sier med Kant. Jeg er enig i mye av det Nietzche sier når han snakker om religion f.eks og en del andre ting, og spesielt når han i sin bok "Der Antichrist" t.o.m kalles Kant for en idiot.

Lenke til kommentar

Ser her TS, en med MØRK hud i FpU! Er det mulig det da, de som er så rasistiske?

Ja, dette er en kjent politisk tatikk som i USA går under navnet tokenism.

"Tokenism refers to a policy or practice of limited inclusion of members of a minority group, usually creating a false appearance of inclusive practices, intentional or not."

At Fpu stort sett bruker den mørkhudede Himanshu Gulati som talsmann i betente innvandrersaker er ikke en tilfeldighet. De gjør det for å skaffe seg et alibi.

(Endring: Rettet URL)

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Da får du tro på det og glemme det du måtte ha sett i videoklippet av AUF medlemmer som har en fast åpningsreplikk hver gang de skal si noe på skolene omkring "Du kan velge å stemme for et parti som er mot rasisme eller du kan stemme på et parti som skaper rasisme", det er ikke annet enn deres strategi for å sverte FrP for hadde ikke FrP blitt tatt for å være rasistiske så hadde de sittet i regjering, noe de egentlig hadde gjort fra 2009. Det er urettferdig at en stemme ikke er en stemme lengre. Så hadde det i tillegg vært en fordel at de forklarte hvorfor FrP er rasistiske annet enn å bare si det, og de blir konfrontert så kommer det kun løgner som ikke henger på grep.

Det som er mest fasinerende med den faste replikken er at han hver gang må titte ned på arket for å se hva som står der. Det er bra gjort.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

"Tokenism refers to a policy or practice of limited inclusion of members of a minority group, usually creating a false appearance of inclusive practices, intentional or not."

Åja, du mener sånn som AP's Hadia Tajik?

Eller er det kun FRP's medlemmer du mener faller inn under dette?

Lenke til kommentar

Den listen du har referert til tre ganger nå.

Nei, det er det ikke.

Mitt svar kommer rett under en post hvor du skriver om en fantastisk liste laget av AP. Jeg skriver at jeg ikke har lest denne listen, men jeg antar de DLD blant annet er på denne listen.Om du er representativ for en AP-velger (noe jeg velger å tro for å gjøre denne diskusjonen litt artig), så er det ikke rart at AP vinner valget hver gang. AP-velgerne har ikke hukommelse nok til å huske at samtlige valgløfter brytes hver gang av AP.Watch out for that moon landing - it might just hit you in the face..

Det du skrev om hadde ingenting med den listen det var snakk om. Det var jo den listen med tiltak om forskjellige ting med norskopplæring for innvandrere og annet som omfatter innvandrere.

Det står greit tydelig i tråden at det er det listen omfatter.

Og vær litt saklig da. Samtlige valgløfter brytes hver gang? :roll: Og alle andre partier bryter og samtlige valgløfter :roll:

Her kan du lese litt mer om hva regjeringen har gjort:

Vi bygger framtidas Norge!

Lenke til kommentar
De kjører neppe landet i dass med sin asyl og innvandringspolitikk.
-At Muhammed i flere år har vært det mest brukte navnet for nyfødte i oslo er ikke noe problem?

-At det kun er 1 eller 2 nordmenn per klasse i flere skoler i Oslo er ikke noe problem?

-At nordmenn flykter fra muslimske strøk i Oslo er ikke noe problem?

-At hele Oslo vil få muslimsk flertall om noen tiår er ikke noe problem?

-At politiet allerede avdvarer mot å gå ute om kvelden i deler av Oslo er ikke noe problem?

-Overfallsvoldtekter som kun utføres av innvandrere er ikke noe problem?

-Ran og drap hvor innvandrere er overrepresentert er ikke noe problem?

-Mafiavirksomhet og slavehandel styrt kun av innvandrere er ikke noe problem?

-Skattesvindel hvor innvandrere er overrepresentert er ikke noe problem?

-At nesten alle fremmedkulturelle som prøver seg slippes rett inn i Norge og får bli er ikke noe problem?

-At de fleste av disse ender opp som passive trygdemottakere er ikke noe problem?

-At de får langt flere barn enn snittet og at disse også blir overrepresentert som kriminelle og trygdemottakere er ikke noe problem?

-At det er kaos i NAV pga alle innvandrerne som krever og truer til seg penger der er ikke noe problem?

Stadig flere får opp øynene og er uenig med deg i dette.

Mye løgn og skremselspropaganda om innvandere fra ende til annen, ikke ulikt FrP. Du er godt opplært av Siv.

Lenke til kommentar

Åja, du mener sånn som AP's Hadia Tajik?

Eller er det kun FRP's medlemmer du mener faller inn under dette?

Det er litt forskjell på at ett parti som bruker skremselspropaganda som snikislamisering har minoriteter i partiet, enn at Ap som mener innvandring er en berikelse har det...

Lenke til kommentar

Da får du tro på det og glemme det du måtte ha sett i videoklippet av AUF medlemmer som har en fast åpningsreplikk hver gang de skal si noe på skolene omkring "Du kan velge å stemme for et parti som er mot rasisme eller du kan stemme på et parti som skaper rasisme", det er ikke annet enn deres strategi for å sverte FrP for hadde ikke FrP blitt tatt for å være rasistiske så hadde de sittet i regjering, noe de egentlig hadde gjort fra 2009. Det er urettferdig at en stemme ikke er en stemme lengre. Så hadde det i tillegg vært en fordel at de forklarte hvorfor FrP er rasistiske annet enn å bare si det, og de blir konfrontert så kommer det kun løgner som ikke henger på grep.

Det som er mest fasinerende med den faste replikken er at han hver gang må titte ned på arket for å se hva som står der. Det er bra gjort.

litt merkelig at en som forsvarer politikken til FrP mener at andre politikere lyver...

Lenke til kommentar
De kjører neppe landet i dass med sin asyl og innvandringspolitikk.
-At Muhammed i flere år har vært det mest brukte navnet for nyfødte i oslo er ikke noe problem?

-At det kun er 1 eller 2 nordmenn per klasse i flere skoler i Oslo er ikke noe problem?

-At nordmenn flykter fra muslimske strøk i Oslo er ikke noe problem?

-At hele Oslo vil få muslimsk flertall om noen tiår er ikke noe problem?

-At politiet allerede avdvarer mot å gå ute om kvelden i deler av Oslo er ikke noe problem?

-Overfallsvoldtekter som kun utføres av innvandrere er ikke noe problem?

-Ran og drap hvor innvandrere er overrepresentert er ikke noe problem?

-Mafiavirksomhet og slavehandel styrt kun av innvandrere er ikke noe problem?

-Skattesvindel hvor innvandrere er overrepresentert er ikke noe problem?

-At nesten alle fremmedkulturelle som prøver seg slippes rett inn i Norge og får bli er ikke noe problem?

-At de fleste av disse ender opp som passive trygdemottakere er ikke noe problem?

-At de får langt flere barn enn snittet og at disse også blir overrepresentert som kriminelle og trygdemottakere er ikke noe problem?

-At det er kaos i NAV pga alle innvandrerne som krever og truer til seg penger der er ikke noe problem?

Stadig flere får opp øynene og er uenig med deg i dette.

Mye løgn og skremselspropaganda om innvandere fra ende til annen, ikke ulikt FrP. Du er godt opplært av Siv.
Alle disse punktene burde være velkjente for de som følger med og de er veldokumenterte fra tidligere tråder på forumet. Er det noen av punktene over du ikke har fått med seg eller nekter du bare generelt å forholde deg til virkelighetens verden?
Lenke til kommentar

Nå ønsker jeg et ærlig svar: Hva gjør innvandring til berikelse?

Før du sier noe dumt: Du kjenner ikke mitt standpunkt og mine meninger rundt dette, så du kan spare beskyldninger etc. til en annen gang.

Hvorfor i all verden skulle jeg beskylde deg for noe? Men jeg får jo en viss pekepinn hvis du føler at du faktisk må spørre om det, med mindre du ikke vet så mye om teamaet. Man får tilført litt annen kultur, man kan i mange tilfeller bli ett bedre menneske på mange forskjellige måter ved omgang av disse, en del av de har f.eks bedre arb.moral eller andre personlige egenskaper som er bedre eller som en viss andel mangler i landet...I tillegg kan man lære seg mer om andre land og man kan lære andre verdier. Sånn dette var litt av hvordan det beriker.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skulle jeg beskylde deg for noe?

Det har vært retorikken din frem til nå.

Men jeg får jo en viss pekepinn hvis du føler at du faktisk må spørre om det, med mindre du ikke vet så mye om teamaet.

Det er ikke noe absolutt svar på dette spørsmålet.

Man får tilført litt annen kultur, man kan i mange tilfeller bli ett bedre menneske på mange forskjellige måter ved omgang av disse,

Det kan vi vel få uten innvandring, hva?

en del av de har f.eks bedre arb.moral eller andre personlige egenskaper som er bedre eller som en viss andel mangler i landet...

Hvordan forklarer du da NAV-tallene?

I tillegg kan man lære seg mer om andre land og man kan lære andre verdier. Sånn dette var litt av hvordan det beriker.

Det kan man også ved å reise. Ingenting du her har vist beriker verken landet som helhet, næringslivet eller samfunnet generelt. Dokumentasjon på dine konkrete berikelser ser jeg gjerne også.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...