solsvik2 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hei. Jeg var på sesjon for to uker siden, men fikk ikke vite om jeg var tjenestedyktig eller ikke. Grunnen var at jeg har refluks, noe som gjør at jeg i ny og ne får halsbrann. Ikke ille i det hele tatt, og har aldri vært noe stort problem. Jeg har en medisin som jeg egentlig skal ta hver dag. På den medisinske dokumentasjonen jeg ble pålagt å sende inn har legen min skrevet at jeg "ikke kan leve uten medisinene", noe som er helt feil. Jeg har flere ganger gått mange uker uten medisiner uten å ha kjent det minste til refluksen. Legen skrev tilogmed selv senere i dokumentet at jeg hadde "vært uten medisiner over en lang periode", uten at hun nevnte noe til symptomer eller liknende. Har også fått vite at jeg kan få en operasjon som fjerner sykdommen, og gjør meg 100% frisk, men at jeg ikke kan få den før til sommeren/høsten. Sammen med dokumentasjonen la jeg også til ett skriv der jeg skrev det jeg siterte ovenfor, i tillegg til at jeg skrev litt om at jeg alltid har vært aktiv i flere typer idretter uten at sykdommen har vært til noe besvær, og at jeg er svært motivert for tjenesten. Fikk også 9/9 på både syn og hørsel, og alt annet fysisk var akkurat som det skulle. I tillegg fikk jeg 8/9 på den teoretiske testen. Ringte VPV, og de sa at om jeg søkte befalsskole ville jeg fortere få vite om jeg var tjenestedyktig eller ikke, og jeg har utrolig lyst til å gå befalsskolen, så gjorde selvfølgelig det. Så har noen spørsmål ang. dette; - Vil medisinene mine være ett stort problem? - Selv om det skulle vise seg at jeg er tjenestedyktig, ville sykdommen kunne sette en stopper for befalsutdanningen min? - Dersom jeg ikke er tjenestedyktig, vil jeg kunne bli erklært tjenestedyktig senere dersom jeg får operasjonen og blir kvitt sykdommen? Kommer fra en familie med stor bakgrunn i forsvaret, og har selv vært med faren min til utlandet på internasjonale oppdrag over lengre tid, så er ekstremt motivert og har utrolig lyst på en karriere innen forsvaret. Går rundt og bare venter, og aner ikke hva jeg gjør dersom jeg ikke kommer inn. /Solsvik2 Lenke til kommentar
Major Pettersen Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hei. Jeg var på sesjon for to uker siden, men fikk ikke vite om jeg var tjenestedyktig eller ikke. Grunnen var at jeg har refluks, noe som gjør at jeg i ny og ne får halsbrann. Ikke ille i det hele tatt, og har aldri vært noe stort problem. Jeg har en medisin som jeg egentlig skal ta hver dag. På den medisinske dokumentasjonen jeg ble pålagt å sende inn har legen min skrevet at jeg "ikke kan leve uten medisinene", noe som er helt feil. Jeg har flere ganger gått mange uker uten medisiner uten å ha kjent det minste til refluksen. Legen skrev tilogmed selv senere i dokumentet at jeg hadde "vært uten medisiner over en lang periode", uten at hun nevnte noe til symptomer eller liknende. Har også fått vite at jeg kan få en operasjon som fjerner sykdommen, og gjør meg 100% frisk, men at jeg ikke kan få den før til sommeren/høsten. Sammen med dokumentasjonen la jeg også til ett skriv der jeg skrev det jeg siterte ovenfor, i tillegg til at jeg skrev litt om at jeg alltid har vært aktiv i flere typer idretter uten at sykdommen har vært til noe besvær, og at jeg er svært motivert for tjenesten. Fikk også 9/9 på både syn og hørsel, og alt annet fysisk var akkurat som det skulle. I tillegg fikk jeg 8/9 på den teoretiske testen. Ringte VPV, og de sa at om jeg søkte befalsskole ville jeg fortere få vite om jeg var tjenestedyktig eller ikke, og jeg har utrolig lyst til å gå befalsskolen, så gjorde selvfølgelig det. Så har noen spørsmål ang. dette; - Vil medisinene mine være ett stort problem? - Selv om det skulle vise seg at jeg er tjenestedyktig, ville sykdommen kunne sette en stopper for befalsutdanningen min? - Dersom jeg ikke er tjenestedyktig, vil jeg kunne bli erklært tjenestedyktig senere dersom jeg får operasjonen og blir kvitt sykdommen? Kommer fra en familie med stor bakgrunn i forsvaret, og har selv vært med faren min til utlandet på internasjonale oppdrag over lengre tid, så er ekstremt motivert og har utrolig lyst på en karriere innen forsvaret. Går rundt og bare venter, og aner ikke hva jeg gjør dersom jeg ikke kommer inn. /Solsvik2 VPV er din beste venn. Ingen vet dette bedre enn de, men dette krever dokumentasjon. Kan du dokumentere at du er uavhengig av medikamenter i felten skulle dette gå smertefritt. Forsvaret tar nemlig ikke stilling til dette. Personlig, ut i fra det du skriver, tror jeg dette går fint. Stå på og snakk med VPV! Lykke til! Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 VPV er din beste venn. Ingen vet dette bedre enn de, men dette krever dokumentasjon. Kan du dokumentere at du er uavhengig av medikamenter i felten skulle dette gå smertefritt. Forsvaret tar nemlig ikke stilling til dette. Personlig, ut i fra det du skriver, tror jeg dette går fint. Stå på og snakk med VPV! Lykke til! Tusen takk for svar. Men det er det at legen skrev at jeg er avhengig av medisinene jeg er redd for. At de ser seg blind på det, og ikke hører på at jeg sier jeg ikke er avhengig av dem. Men dersom jeg ikke skulle være tjenestedyktig nå, ville jeg kunne få en annen sjangse dersom jeg skulle bli kvitt sykdommen gjennom en operasjon? Lenke til kommentar
Major Pettersen Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Ja, det er fullt mulig. Denne operasjonen gir deg dokumentasjon på at du er uavhengi av medikamenter. Skulle dette skje tar du så kontakt med vpv og de får deg tjenestedyktig. Har selv en kompis som ble ærklert tjenestedyktig etter han sendte inn dokumentasjon angående dårlig hørsel. Så slapp helt av, dette går bra. Mtp 8 på psykisk er du jo også ettertraktet. Om du ikke kommer inn nå i første omgang ( som jeg ikke ser noen grunn til at det ikke skulle gå) kommer du hvertfall inn etter en eventuell operasjon. Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Ja, det er fullt mulig. Denne operasjonen gir deg dokumentasjon på at du er uavhengi av medikamenter. Skulle dette skje tar du så kontakt med vpv og de får deg tjenestedyktig. Har selv en kompis som ble ærklert tjenestedyktig etter han sendte inn dokumentasjon angående dårlig hørsel. Så slapp helt av, dette går bra. Mtp 8 på psykisk er du jo også ettertraktet. Om du ikke kommer inn nå i første omgang ( som jeg ikke ser noen grunn til at det ikke skulle gå) kommer du hvertfall inn etter en eventuell operasjon. Takk igjen for svar, er dette jeg har tenkt også, men er bare så godt å få høre noen andre si det samme. Ønsker meg så inderlig inn. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Men det er det at legen skrev at jeg er avhengig av medisinene jeg er redd for. At de ser seg blind på det, og ikke hører på at jeg sier jeg ikke er avhengig av dem. Om de ser seg blinde på det kan du alltids anke med begrunnelse i at opplysningene er feil. Jeg ble erklært ikke tjenestedyktig for intops pga vepseallergi siden legen min hadde skrevet at jeg hadde anafylaksi. Dette stemte ikke ettersom det jeg hadde var en middels kraftig allergisk reaksjon, og jeg anket derfor vedtaket. Har svarbrevet fortsatt: "Konklusjon: Anken taes til følge. ... er skikket til tjeneste i Norges internasjonale styrker." Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 "Konklusjon: Anken taes til følge. ... er skikket til tjeneste i Norges internasjonale styrker." For noen vakre ord! Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hmm, litt off-topic, men jeg fikk feilet på sesjon 2 pga av at jeg er utsatt for beinhinnebetennelse, regnbuehinnebetennelse og at jeg trenger linser . Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Hmm, litt off-topic, men jeg fikk feilet på sesjon 2 pga av at jeg er utsatt for beinhinnebetennelse, regnbuehinnebetennelse og at jeg trenger linser . Æsj, det suger... Du ville inn eller? Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Var innstilt på det ja, men tar det ikke veldig tungt. Jeg hadde selvsagt drømmer om å få bli vervet inn i flyvåpenet som pilot, fallskermjeger, spesialstyrke osv. som de fleste på vår alder vel drømmer om. Var innstilt på at det kom til å bli vanskelig uansett, så var vel litt forberedt, men jeg bedriver aktiv iderett på et høyt nivå to ganger om dagen, så man skulle tro jeg var brukbart materiale, menmen.... Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Åja, men da er det ikke såå ille da Men var litt merkelig, men de er ekstremt forsiktige når det gjelder sykdommer med tanke på forsikring og ytterlige skader. Endret 24. januar 2011 av solsvik2 Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Fikk svar idag... Ikke tjenestedyktig.. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Fikk svar idag... Ikke tjenestedyktig.. De er faktisk stivbente på dette her. Forsvaret ønsker faktisk helt A4 mennesker uten noen problemer med medisiner. Ble også erklært ikke tjenestedyktig i 2008 av en annen årsak som jeg mener var feil, men har gitt opp å få forandret på det. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Det er jo klart at når Forsvaret så og si kan velge og vrake i hvem som skal innkalles, at de velger folk som ikke går på faste medisiner eller har andre skavanker. De tjener jo mer på å ha friske soldater. Til trådstarter: Hva med å anke avgjørelsen? Hvis jeg ikke tar helt feil skal dette være mulig. Samt at legene i Forsvaret er veldig forskjellige på en del punkter, så du kan faktisk være heldig å treffe på en som ikke er så streng. Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Det er jo klart at når Forsvaret så og si kan velge og vrake i hvem som skal innkalles, at de velger folk som ikke går på faste medisiner eller har andre skavanker. De tjener jo mer på å ha friske soldater. Til trådstarter: Hva med å anke avgjørelsen? Hvis jeg ikke tar helt feil skal dette være mulig. Samt at legene i Forsvaret er veldig forskjellige på en del punkter, så du kan faktisk være heldig å treffe på en som ikke er så streng. Sendte inn en anke, der jeg i tillegg sa at jeg skal få operasjon som fjerner problemet. Var på sykehuset for noen uker siden der det ble tatt tester o.l. for operasjonen. Venter på svar fra både forsvaret og sykehuset ATM. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Da skal du nok se at det løser seg. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Bare så det er nevnt: du har også mulighet for å anke ankeavgjørelsen dersom du mener opplysningene de baserer avgjørelsen på er uriktige eller du har nye opplysninger Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) . Endret 16. november 2013 av daim911 Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 Fikk også 9/9 på både syn og hørsel, og alt annet fysisk var akkurat som det skulle. I tillegg fikk jeg 8/9 på den teoretiske testen. /Solsvik2 Merkelig at du fikk 8/9 på den teoretiske prøven, vi fikk nemlig vite av sesjonsoffiseren at karakteren 8 var fjernet av en eller annen grunn. Det vet jeg ingenting om :S Fikk ikke vite karakteren på sesjon, så ringte inn senere for å høre(mtp. BS), og da sa de jeg fikk 8. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Vel, du bør ikke ta dette så tungt, det er da bare å gå videre i livet. En karriere i forsvaret er neppe noe å satse på uansett, det meste innen norsk forsvar blir jo lagt ned og nedskjært uansett. Kanskje dette er en velsignelse for deg. Finn noe annet å satse på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå