Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot - kortautomaten funket ikke!

Bandidos-Pelle

Anbefalte innlegg

Heisann,

Parkerte på en Europark-parkeringsplass på Nydalen for et par uker siden. Var helt alene på parkeringsplassen så valgte meg ut et bra sted og gikk bort til automaten for å betale. Jeg hadde ingen cash på meg og forsøkte å bruke kortet. Intet hell, fikk bare "Feil på lesing av kort, prøv igjen" hele tiden, prøvde sikkert 30 ganger. Javel, tenkte jeg, og forsøkte å bruke kompisen min sitt kort (en annen bank) - samme melding om "feil på lesing av kort, prøv igjen". Vi sto der i sikkert 10 min og forsøkte ulike varianter, men maskinen nektet å ta imot kortene.

Vi gikk da utifra at vi bare kunne parkere der iom. at maskinen ikke tok imot betalingsmidlet de tilbyr. Jeg kommer tilbake et par timer senere og har fått bot på 700. Har video av at vi forsøker å bruke ulike kort på automaten uten hell - har jeg en god sjanse her for å få kansellert boten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vist en maskin ikke funker så skal du bruke en av de neste(er 4-5 maskiner i området). men om tja du sjekker to og ingen av dem virker, så kan du klage å mest sansynlig få igjen pengene. Men vist det ikke var andre automater i ditt tilfelle en gang, så syntes jeg det er virkelig RART om du ikke slipper å betale boten. Selskapet har jo ansvar for at maskinene er oppe å går.

EDIT: enkelte selskap har maks klagefrist mellom 1-4 uker, så du bør være kjapp

gikk litt fort der oppe, mente at vist det er 4-5 i område og det er flere som ikke virker osv osv

Endret av Høybusk
Lenke til kommentar

Jeg sendte selvsagt inn klage samme dagen som jeg fikk boten med videoen jeg prater om, men jeg har ikke hørt noe fra dem siden - det er nå over 2 uker siden. Det var ingen umiddelbare automater i nærheten som jeg kunne se (er ikke godt kjent på Nydalen), og hovedargumentet mitt i klagen var at jeg har vanskeligheter for å godta en bot som kommer som en følge av at deres betalingstjenester IKKE fungerer. Det bør være et minimum at dersom man ønsker å kreve inn penger (i hvilken som helst sort) så bør iaf det være tilrettelagt for at disse tjeneste fungerer.

Europark har ikke kommet tilbake til meg med klagen selv om de skryter av "ca. 10 dagers svar" på siden deres - nå er det nærmere det dobbelte.

Lenke til kommentar

Ville ringt inn til dem :). Vet ikke hvor stort selskapet europark er, men ialle fall mindre parkerings selskaper så kan man nesten få ordnet opp via telefon, ialle fall når de har motatt skjema ditt. Verdt å prøve.

Er nok forskjelig fra selskap til selskap over hvor "drittsekk" de er. Men er veldig surt om du må betale

EDIT: Omsetning: 650 mill Euro... hmmm var stort selskap det der, spørs om du får noe svar på dagen på telefon nei, men de har vell noe kundeservice per tlf likevell

Jeg sendte selvsagt inn klage samme dagen som jeg fikk boten med videoen jeg prater om, men jeg har ikke hørt noe fra dem siden - det er nå over 2 uker siden. Det var ingen umiddelbare automater i nærheten som jeg kunne se (er ikke godt kjent på Nydalen), og hovedargumentet mitt i klagen var at jeg har vanskeligheter for å godta en bot som kommer som en følge av at deres betalingstjenester IKKE fungerer. Det bør være et minimum at dersom man ønsker å kreve inn penger (i hvilken som helst sort) så bør iaf det være tilrettelagt for at disse tjeneste fungerer.

Europark har ikke kommet tilbake til meg med klagen selv om de skryter av "ca. 10 dagers svar" på siden

deres - nå er det nærmere det dobbelte.

Endret av Høybusk
Lenke til kommentar

Parkeringsklagenemndas "grunnløse klager"-side, pkt. 4:

4. Påstand om automatfeil uten å ha oppfylt førers plikter ved automatfeil

Har du parkert et sted der automaten er ute av drift og du ikke har lagt en lapp i frontruta med beskjed om feilen eller ringt parkeringsoperatøren og varslet slik standardvilkårene § 4 krever, vil du ikke få medhold i klagen din med mindre parkeringsoperatøren har registrert feil på automaten i tidsrommet du parkerte. Du har også plikt til å benytte en annen parkeringsautomat dersom det finnes flere automater på samme område

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da skal de være sta...

Kjøpe senteret jeg er på får folk 99% av gangene medhold vist automater er ut av drift.

Men dette tror dette er et mindre selskap og er tydeligvis litt snillere en regelverket.

Beklager for å uttalt meg feil da på det virkelig regel verket, tok heller ut i fra egen erfaring

Lenke til kommentar

Etterpåklokskap er sjelden nyttig, men de gangene det har hendt meg har jeg ringt parkeringsselskapet som har sagt at jeg kan stå der og at de skal sende noen for å se på automaten.

Ellers var jo å ta video en god idè, men de foretrekker nok å få vite om at det er noe feil. Jeg vet ikke om det står noe på automaten om hva man skal gjøre om den ikke virker?

Ellers er standardvilkårene her:

http://www.parkeringsklagenemnda.no/files/lang.pdf

Står alt dette på de skiltene med liten skrift, eller er det slikt vi forventes å vite?

EDIT: Kortversjon til oppslag på skilt:

http://www.parkeringsklagenemnda.no/files/kort.pdf

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Mener det skal stå et nummer på disse parkeringsautomatene som du bør ringe dersom de ikke fungerer. Da spør de om registreringsnummer, også sier du hvor lenge du ønsker å bli stående. Det er forjævlig vanskelig å bli kvitt en allerede utstedt parkeringsbot, ettersom man har alt for få rettigheter og at det er dyrt å anke en slik sak.

Lykke til, føler med deg.

Lenke til kommentar

Du bør uansett ringe inn en feilmelding når betalingsautomaten ikke virker, slik at parkeringsselskapet har registrert en feil i det aktuelle tidsrommet. I Nydalen er det ganske tett mellom automatene, så der er det ikke akkurat noe problem å prøve en annen automat.

Skjønner likevel at det er surt, fikk selv en p-bot i dag på 800 kr. Hørte jeg god helg, liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...