Gå til innhold

Ishockey i Norge, mer populärt med Zucarello-Aasen?

AnyOne

Anbefalte innlegg

(Jag är svensk så säg till om ni inte förstår ett ord, jag ska försöka/pröva att använda/bruka så många ord som möjligt som är lik norskans motsvarighet.)

Jag har en fråga/spörsmål till er Norrmän, hur ser den genomsnittlige norrmannen på hockey i dag?

Min far är norsk och enligt honom så sågs ishockey som en sport för White Trash-människor som inte hade pengar för skidor (Var ligger logiken i det då hockey är en DYR sport?) eller ville/önsket slåss när han var barn.

Mats Zucarello-Aasen är er nya stjärna, han har spelat i Elitserien länge och spelar nu i New York Rangers, har detta gjort att människor har öppnat ögonen för ishockeyn SOM EN UTFYLLNAD till skidor?

Ni har även fått ett okej landslag som nu spelar i A-divisionen under VM och OS, har det fått folk att gå till barer på kvällarna för att heja på Norge eller sitter majoriteten mest hemma och tittar?

Hockeyn är stor redan i Sverige och Finland, den blir mer populär i Danmark, sker samma ökning av popularitet även i Norge? Hade varit kul om ALLA skandinaviska länder om kanske 10 år var minst lika bra som Slovakien är i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har merket med mine venner og klassekamerater er at ishockey er greit nok og litt kult. Men det er ganske får som følger med på det, de holder heller med fotball. Noen få er mer interessert og går både på Viking- (fotballag) og Oilerskamper (ishockeylag). Jeg tror også at her i Stavanger (vestnorge) er det mer populært enn i de fleste andre steder i Norge, publikummet har blitt kåret til det beste i Norge og hallen er nesten alltid ganske full. Spesielt nå som Oilers vant NM (første lag utenfor østlandet som har vunnet på 30 år (?)) og de er i ferd med å bygge tre nye ishaller tror jeg at det blir mer populært. Personlig liker jeg ikke så godt lagspill; ishockey er det eneste jeg er interessert i, men det er nok fordi pappa er finsk.

Lenke til kommentar

Det jeg har merket med mine venner og klassekamerater er at ishockey er greit nok og litt kult. Men det er ganske får som følger med på det, de holder heller med fotball. Noen få er mer interessert og går både på Viking- (fotballag) og Oilerskamper (ishockeylag). Jeg tror også at her i Stavanger (vestnorge) er det mer populært enn i de fleste andre steder i Norge, publikummet har blitt kåret til det beste i Norge og hallen er nesten alltid ganske full. Spesielt nå som Oilers vant NM (første lag utenfor østlandet som har vunnet på 30 år (?)) og de er i ferd med å bygge tre nye ishaller tror jeg at det blir mer populært. Personlig liker jeg ikke så godt lagspill; ishockey er det eneste jeg er interessert i, men det er nok fordi pappa er finsk.

Kul att höra att det går bra för Stavanger, min far är född där och uppväxt nära Bryne.

De tre nya ishallarna, är de i olika städer/byar långt från varandra så att fler kan se på lagens matcher/kamper?

Är det sant att hockey var något som bara white trash-människor spelade för 50-60 år sedan? Hur ser det ut idag med den generella synen på hockey hos Norges "medel-svensson"?

Lenke til kommentar

Den ene hallen er allerede bygd, det var egentlig bare utvidelse av en langdistanse-skøytebane som var, og ennå er gratis for alle å bruke. Den andre er Oilers Arena, som (you guessed it) Oilers spiller på. Den tredje er for publikumsskøyting, noe som gjør at man sammen med de gamle har totalt 4-5-6 (?) baner til fritt bruk og 1-2 (?) til Oilers. Jeg tror det bare vil bli spillt kamper i Oilers Arena, så den blir mer tilgjengelig enn den gamle, men større blir den nok. Det blir veldig trangt når det nærmer seg finalekampene (3000 eller så).

De andre spørsmålene vet jeg ikke svaret på, men "Ola Nordmann," hvertfall på min alder (18) syns ishockey er kult og går kanskje på kamp en gang i blandt, men er ikke veldig interessert.

Velkommen til forumet forresten :D

Lenke til kommentar

Vel, det kommer helt ann på byen du bor i trur jeg, f.eks hjembyen min er veldig fokusert på Tønsberg Vikings, og har en utrolig flott supportergjeng.

Som sagt, kommer helt ann på byen du bor i, bodde noen år i Sandefjord, og der var det null interesse what so ever.

Lenke til kommentar

Hockey er den nest mest besøkte idretten i Norge, blir slått av fotballen.

Mye av grunnen til at folk generelt sett ikke er så interesserte er vel fordi vi aldri har klart å hevde oss internasjonalt. Mye av grunnen her er at det er alt for få ishaller i Norge. Mener å ha lest at Stockholm by har flere ishaller enn hele Norge til sammen.

Det er ingen som bryr seg om den hjemlige håndball serien, men alle er kjempe interesserte når det er VM/EM, fordi vi kan vinne en medalje.

Nå som vi har kommet til OL og VM våkner også journalistene, da er det plutselig noe å skrive om. Men det dekkes veldig lite hjemlig serie dessverre.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

da tror jeg ikke du har fått med deg PatSharp at TV2 har sendinger fra GET-ligaen og at det hver dag er nye oppslag i riksaviser om GET. det er jo en del som prøver å få med seg håndball og, der er det jevne tall. Ellers vil vel mange prøve å få sett på sine lokale lag i begge idretter, så der er vel interessen stor...Og når man er nr.2 når det gjelder antall besøkende så faller ditt utsagn om interesse på egen urimelighet. Blir rart å lese kommentarene dine npr du skriver at vi aldri har klart å hevde oss internasjonalt når vi har kommet til en kvartfinale i VM hvor vi blant annet slo fjorårets fjerdemann Tyskland(som er bedre enn hva vi har klart i fotball i moderne tid, og helt feil hvis man tar deg bokstavelig på aldri og ser tilbake på starten av 50-tallet og i 62.), også har vi en 5.plass fra EM 90'.

Lenke til kommentar

Jeg forsto ikke helt innlegget ditt.

Men at det er den neste mest besøkte idretten i Norge betyr ikke at den er stor.

I en by som Oslo med 600k innbyggere er det 1500 mennesker på hockeykamp, så vil jeg ikke si interessen er veldig stor.

Jeg leser ikke ofte papirutgavene til de riksdekkende avisene, men ser at db.no kommer med kanskje en nyhet om getligaen i uken.

TV2 har sendinger fra Get-ligan, men det er jo kun på TV2sport/sumo. Irriterer med over at de ikke har integrert hockey'en i den livesenteret deres for jeg er ikke mye inne på nettsiden til sumo. Bruker mest livesenteret, så da får jeg ofte ikke med meg hockeykampene.

Aldri var litt langt å dra den når det kom til internasjonalt spill. Nå har vi jo "etablert" oss som en A-nasjon når det kommer til VM. Noe som er veldig positivt og gøy.

TS: Kan jo lese litt her om hvordan det står til med "hockeynorge".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...