runegang2 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hei! Jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men jeg forsøker her. Jeg har satt i gang med planleggingen av et prosjekt. Jeg skal på sikt lage meg en bilpc. I den anledning har jeg begynt å finne diverse deler jeg trenger. Så har jeg da støtt på et lite problem, og jeg vet ikke om dette lar seg gjøre, men jeg ønsker likevel å spørre dere om litt assistanse her Jeg tenker å ha en fysisk knapp på dashbordet som kan styre volumet. Da tenker jeg meg en knapp/hjul som kan snurres helt rundt. Altså en knapp som ikke stopper når den har gått nesten en runde rundt. Jeg har nå forsøkt å søke litt rundt på internett, men det er ikke så lett å søke etter noe når en ikke vet hva det en søker etter heter, og ikke klarer å finne på en god beskrivelse som kan passe på det. Tanken min med denne knappen, og det er dette jeg er usikker på om lar seg gjøre, er at jeg skal kunne koble denne knappen opp mot en tastatursnarvei slik at når jeg skrur hjulet/knappen den ene veien øker volumet (tastaturets volum opp knapp) mens når jeg skrur hjulet andre veien skal volumet senkes. Dette er bare slik jeg skulle ønske at det kunne gjøres. Jeg håper det er noen som kan gi meg et spark i rett retning eller komme med noen ideer som kanskje er en enda bedre løsning på mitt problem. Prosjektet kommer ikke til å finne sted før en tid senere på året likevel, kanskje ikke før til høsten, men jeg ønsker å få planleggingsfasen tidlig i gang. Tusen takk for all hjelp :-) Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Det du leter heter rotary encoder. Du trenger litt elektronikk for å bruke den. Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Tusen takk. Tror det var det jeg var på jakt etter. Jeg har nå videre lett litt rundt på google og funnet ut at det ser ut til at det er akkurat dette jeg er på jakt etter. Et eksempel er denne videoen på youtube: Det jeg nå leter etter er jo en form for "how to" eller noen tegninger av hvordan dette kan gjøres. Da tenker jeg med en liste over komponenter og en tegning av hvordan det skal loddes. Jeg må jo si at jeg er en amatør når det gjelder lodding og elektroniske komponenter, men jeg har noen som antagelig kan hjelpe meg litt med den delen. Jeg vet fremdeles ikke helt hva jeg leter etter på google for å finne dette. En litt videre beskrivelse etter hva jeg faktisk kan tenke meg å få til: En volumkontroll (da antageligvis en slik rotary encoder) eventuelt med støtte for å kunne trykkes inn for å mute lyden. Jeg kunne også tenkt meg på samme kontroll, mulighet for å ha knapper for "neste spor", "forrige spor", "spill/pause". Det er egentlig ikke hovedsak det med de andre multimedia knappene, men det hadde vært kjekt å ha. Tusen takk for innspill og takk for hjelp så langt, jeg tror jeg er kommet et stykke på vei allerede. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Høres ut som et tøft prosjekt. Anbefaler deg å lage en worklogg til prosjektet når det er kommet skikkelig i gang. Man får en god del nyttig hjelp når folk forstår akkurat hva du holder på med. Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Ja, jeg har tenkt på å lage worklogg, men det er enda en stund før jeg starter på prosjektet, egentlig først i sommer. Det vil si, jeg kommer antageligvis til å begynne å kjøpe inn deler for å teste litt hvilke muligheter som finnes, teste litt med hvordan jeg skal lage oppsettet og slikt. Derfor ønsker jeg jo å finne ut hva som er mulig å lage for en amatør som meg Dersom det er noen som vet om en god side med litt info på hvordan en kan lage en usb HID (tror jeg det heter) rotary encoder som kan styre volum på en datamaskin, så takker jeg for linker og litt hjelp på det ;-) Tusen takk :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå