rektorraffen Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hei! Jeg pusler sammen en PC jeg har kjøpt brukt. Har nylig reklamert på hovedkortet og fått et nytt et. Når jeg nå skal sette RAM-brikkene i kortet, oppdager jeg at det ikke vare særlig enkelt. Jeg liner opp hakket i DDR3-kortet med slotten, men det vil likevel ikke gli ned. (se vedlagt bilder nederst, beklager dårlig kvalitet) Jeg har selvsagt frastått fra å bruke makt, da jeg er redd jeg skal ødelegge noe. ASUS M4A89TD PRO/USB3 har kun mulighet til å åpne slot-låsen på den ene siden, og jeg lurer på om det er dette som er opphavet til mitt problem. Minnebrikken min er Corsair Dominator DDR3 1600MHz 2x2GB XMS3,(CMP4GX3M2B1600C8). Jeg har nylig funnet ut at hovedkortet mitt kun støtter 1333MHx, men trodde ikke det skulle ha noe annet å si enn at jeg ikke fikk utnyttet den resterende kapasiteten til kortet. Trodde hvert fall ikke at det skulle ha noe å si for installasjonen. En DDR3 er vel en DDR3, eller..? Er det andre som har vært borte i samme problem eller som har noen tips? Tar imot alle bidrag, jeg har svært beskjedne kunnskaper om PC.. Mvh Jonas Bildeserie av forsøk på å installere RAM-brikken: Lenke til kommentar
War Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Klarer ikke se på bildet, men er hakket i slotten akkuratt der den er på rammen? Eller er den 1 mm bortenfor ol? Har du lenke til ram og hk? / produsent / butikk. Passer de så skal du åpne begge låsene og presse det ned så låsene lukker seg selv. Det kan være hardt, men ikke "passer ikke"-hardt. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Var ute for det samme forrige helg, eg har 4 stk. 4GB Vengeance i mitt M4A89GTD det laget en heftig konsert siden eg ikke fikk minnet skikkelig ned i slot. Eg tok ut alle sammen og prøvde 1 brikke, eg følte eg brukte mer makt enn eg trodde var nødvendig, men de smatt ned og eg fikk alle 4 på plass Kan hende eg var nødt til å montere de litt "skeivt" (lengre ned på siden der den faste låsen er, og sist helt ned i enden med bøylen til å vippe de ut). Gjorde det slik på et annet 89 kort i dag med annen RAM Lenke til kommentar
Overclock Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Som HAG sier du må sette ned den ene siden av rammen der hovedkortet har fast/låst lås og så presse ned den andre siden til den "klikker" på plass. Vær obs på at du setter ramen riktig vei... Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Er tricky på dette kortet ja, men som de andre sider. Ta den øverste siden først, så går de ned. Lenke til kommentar
rektorraffen Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Takk for bidrag. Setter pris på at det er noen der ute som viser medmenneskelighet og bryr seg om min daglige kamp mot teknologien.. Jeg begynner å føle at denne ideen om at det kun skal være mulig å åpne en side på slottet er rimelig idiotisk. Det logiske er selvsagt som dere sier å sette den ned der det ikke er justerbar lås for så å legge press på andre siden. Når jeg har gjort dette spretter den bare opp på andre siden, akkurat som den driver å vipper på noe. Problemet er at jeg ikke får den nok ned på denne siden fordi den jævla låsen ikke tillater det. Jeg skal likevel prøve meg litt frem igjen, med en gang jeg kommer meg hjem. Grunnen til at hovedkortet måtte reklameres på er at et av slottene visstnok var defekt.. Og jeg mistenker at min forgjenger var skyld i dette selv, ved å presse for mye på det.. (kjøpte PC-en brukt) Derfor er jeg litt tilbakeholden med å bare tvinge det ned, for jeg tviler på at en ny reklamasjonssak vil gå gjennom.. Jeg vurderer å skru ut kortet og fjerne låsen på den siden ikke justerbare siden, for så å lage en tape-løsning her.. Noen som har prøvd noe slikt? Er det noen spesielle grunner til at dette er å fraråde, sett bort ifra garanti problemer med hovedkortet... Begynner vel å bli ganske så desperat her. Mvh Jonas Lenke til kommentar
rektorraffen Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Gutsa litt her og kjørte dem ned.. Gled ned med litt kraft ja.. Takk for hjelpa, de tipsa gav meg mot til å bruke litt kraft. Lagde en litt ekkel lyd, men nå sitter de hvert fall i sporet.. Nå er det bare å skru sammen resten, og krysse fingra for at det funker som det skal!! Lenke til kommentar
BAT Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Har samme kortet og minnebrikkene og man må bruke litt makt for å få brikkene ned i sporet. Når det gjelder å få riktig hastighet så må du stille i bios for å få 1600MHz. Du går inn på menyen AI Tweaker, så ned på DRAM frequency og endrer fra auto til 1600. (se rød firkant) Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Var vanskelig å få plassert inn på dette kortet ja. Har det selv. Kan si at jeg slet lenge før jeg fant ut av hvordan jeg gjorde det.. Lenke til kommentar
rektorraffen Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Takker og bukker.. Skal gjøre det.Kommer dessverre ikke lenger i kveld, da jeg mangler kjølepasta.. Kjøpte PC-en i begynnelsen av desember.. Hadde et lite uhell da jeg skulle demontere CPU-en så er rimelig spent på om ting fungerer nå.. Under følger en liten sammenfatning av hvordan dette uhellet utspilte seg. Jeg antar det vil koste meg noen tusenlapper, så jeg håper hvert fall kjeden av dårlige valg vil gi noen en god latter...Manual for hvordan man ikke skal demontering CPUJonas har kjøpt seg brukt PC og må reklamere på hovedkort. Jonas har aldri tatt i et PC-interiør, men det skal ikke stoppe ham. Han finner ingen manual for demontering og velger til slutt å ta utgangspunkt i en youtube manual for PC-bygging. Ukjent ting og tang plukkes gradvis ut av hovedkortet og Jonas har en følelse av at reklamasjonsgrunnlaget øker i takt med antall ting han samler opp i en bunnprispose på sin venstre side.. Vel vel, kortet skal jo uansett erstattes, så det får gå. Ja da var han altså kommet til prosessoren, eller CPU som PC-teknikere kaller det. Utdrag fra manual:"Next we'll be installing the CPU. This is the most expensive and delicate part of the computer. Be very, very careful not to touch the golden contacts on the back of the CPU. Remember the keyword: Zero insertion force..."Utdrag fra Jonas’ opplevelse:Hmmm.. Her må jeg være forsiktig.. Dette er den tingen jeg hvert fall ikke har råd til å erstatte.. Er ikke alle skruene løse på vifta nå..? Jo ser slik ut.. Ja der løsnet den.. Men se der ja! CPU-en sitter vist fast i vifta og har gullkontaktene ut mot meg.. Må vel være denne såkalte kjøle-pastaens feil det.. Ja vel får prøve å lirke den løs uten å berøre gullkontaktene.. Ai ai ai.. Den satt visst godt fast. Hmmm.. Jeg får gå inn på kjøkkenet og finne noe jeg kan jekke den løs med.. Se der, en tresleiv! Det må være perfekt... Javel da er det vel bare å kjøre den inn her og jekke litt forsik.. Nei ser man det.. Der løsnet den plutselig og nå flyr den gjennom luften her. Javel, jeg får prøve å dempe den med foten min da. Jasså ja.. Da sparket jeg den altså inn kjøkkenbenken før den gikk i gulvet.. Det var vel ikke optimalt. Får håpe den landet på riktig side. Nei vel.. Da får vi håpe at kontaktene ikke er blitt skjeve.. Hmm.. Det var litt vanskelig å se i og med at den nå er full av matrester.. Jeg får fjerne dem og.. Ja.. de var visst blitt ganske så deformerte.. Hmmm... Ja vel det er vel slik det skal vær..uuuUUUUAAAAAAHHH!! KLIKKER!!! Endret 20. mars 2014 av rektorraffen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå