Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Korleis får vi betre karakterar på skulen?

Anbefalte innlegg

Alt er trenger for tiden er gode karakterar. Karakterane mine ligger mest på 4 og 4 +. Det eg vil, er å komme opp på ein 5'ar på prøvene. Det eg gjer før ein prøve, er at eg først tar notat av alle sidene vi har prøve i, så leser eg gjennom alle notane min, men når eg får tilbake prøvene så ender det opp med 4 eller 4+. Nokon tips til å få 5'ara? (6'ara hadde ikkje vert dumt)? :)?

Takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk opp en karakter i gjennomsnitt fra ungdomsskole til videregående allmenn og har alle de vanskelige realfagene. Legger inn akkurat like mye arbeid som jeg gjorde på ungdomskolen.

Lærere på ungdomskolen kan i stor grad ikke å sette karakterer. Ungdomskole lærerne mine i alle fag bortsett fra engelsk, gym og delvis norsk mente at seksere skulle gis ut en gang hvert tredje årskull eller sjeldnere.

Det jeg mener med delvis norsk er at alle jenter som skriver om tabu ting som f.eks seksualitet, voldtekt osv fikk sekser uansett hvor dårlig teksten var.

Lå på 4/5 jeg også. Når jeg ser tilbake ville jeg ha gjort ingenting annerledes for å forbedre dette mtp at det ville ha krevd en arbeidsmengde som ikke hadde vært proposjonal med kunnskapen jeg ville fått ut av den. Jeg brukte heller den tiden på andre intelektuelle beskjeftigelser.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hør om du kan få vurderingskriteriene til prøven. Det vil si hva som vil bli vektlagt etc.

Det hjelper også å høre med læreren om hva som er det viktigste stoffet i det dere har gått gjennom. Som det nevnes tidligere, store linjer og tverrfaglighet er alltid en sikker vinner. Husk å hekt på litt detaljer i linjene, dette krydrer teksten.

Lenke til kommentar

Tensai: Du har riktig! EIn av lærarane mine er den som berre gjer 3'ara og 4'ara. På Norsk tentamen skriving forcentar ho at vi skal skrive like bra som ein forfattar gjer! Og om vi ikkje gjer det, så er det karakter, 3 eller 4!

Lenke til kommentar

Struktur, struktur, struktur.

Ingenting har hjulpet meg mer. Del inn stoffet ditt i diverse overordnende kategorier. Deretter deler du stoffet i disse kategoriene i flere underemner med sine egne selvforklarende titler. Etter hvert - hvis du leser mye - vil informasjonen ligge på rett plass, og da er alt du behøver å hente frem disse undertitlene du har laget deg, og bruke dem til å huske selve fagstoffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...