Gå til innhold

SIXPACK til sommeren!

Nani95

Anbefalte innlegg

Før jeg starter innlegget, så vil jeg si at dette ikke er noe "fjortisstull" som handler om å få sixpack så raskt som mulig!

Jeg er en 15 år gammel gutt som er nybegynner når det gjelder vekter, men trene har jeg gjort lenge. Nå har jeg begynt med SL 5x5 og det funker fint så langt!

Men jeg har lest så mye forskjellig at jeg ikke lenger vet hvordan man får sixpack.

Siden jeg driver med Stronglifts, vil jeg åpenbart bli sterkere og en del større, men ikke sånn "svær".

Derfor har jeg hørt at for å bli litt større og sterkere, må man spise mye sunt og gå i kalorioverskudd; men strider ikke dette imot sixpack reglene da?

"A sixpack isn't made at the gym, but in the kitchen", altså man må passe på å ha et godt kosthold og gjøre en god del cardio. Men da vil man vel ikke komme i kalorioverskudd?

Takker for alle svar! Kom gjerne med erfaringer!

Har forresten NESTEN six pack akkurat nå. Når jeg ler og magemusklene strammes ser man dem, men ikke sånn veldig godt! Trenger også muskler på siden av magen for at det skal se bedre ut!

Endret av Nani95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er forskjell på dette og fjortisstull vet jeg ikke men kanskje du kan utdype :-)

Alle som har ett mål føler ihvertfall selv at de er dønn seriøs og da skal man tas seriøst.

Kalorioverskudd kan brukes til flere ting, lagre fett eller bygge muskler.

Etter hva du skriver er du tynn nok, problemet ditt er at magemusklene dine er for små til å vises (antakelser).

For å bygge muskler må du derfor ha ett kalorioverskudd, helst i form av proteinner (unngå for mye karber). Klarer du å kombinere dette med rett trening er du allerede på god vei.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Fjortisstull er for de som skal få seg sixpack på 2 uker for å vise det fram til damene i klassen. + 0 peiling på kosthold =)

Men takk for svar! :-)

Og forresten, du antar feil :p

Magemusklene er ikke for små, trenger nok bare mer cardio =)

Lenke til kommentar

Fjortisstull er for de som skal få seg sixpack på 2 uker for å vise det fram til damene i klassen. + 0 peiling på kosthold =)

Bra at vi fikk oppklart at du ikke er fjortis da, jeg fikk feil inntrykk av deg da du ville ha sixpack fort og i tillegg ikke vet hvordan du skal spise for å få det :whistle:

Hvis du vil ha frem magemusklene må du ned i fettprosent, for å komme ned i fettprosent må du ligge i kcal-underskudd.

Flott at du kjører stronglifts btw.

Endret av JUL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at vi fikk oppklart at du ikke er fjortis da, jeg fikk feil inntrykk av deg da du ville ha sixpack fort og i tillegg ikke vet hvordan du skal spise for å få det :whistle:

Hvis du vil ha frem magemusklene må du ned i fettprosent, for å komme ned i fettprosent må du ligge i kcal-underskudd.

Flott at du kjører stronglifts btw.

Vet jo hva jeg skal spise, alt jeg ville ha oppklart var om jeg måtte ligge i kalorioverskudd eller underskudd! :-)

Men hvis jeg ligger i underskudd, vil jeg kunne utvikle muskler når jeg driver med stronglifts?

Lenke til kommentar

Du vil ikke utvikle noe særlig muskler når du ligger i underskudd og spesielt ikke hvis du har trent en del fra før.

Nybegynner kan greie og få litt større muskelandel selv om de er på underskudd.

Kroppen prioriterer ikke å bygge muskler når den ikke får nok mat.

Lenke til kommentar

Jeg har trent mage i nærmere en måned nå, og jeg har nå en tydelig sixpack når jeg strammer, det nærmer seg 8-pack tror jeg, men jeg må nok trene litt mer lower abs for å få det. Jeg er 187 høy og veier 70 kg, jeg er 17 år. Det er egentlig ikke så vanskelig, om du gidder å bruke et par minutter hver dag.

De to første ukene tok jeg 300 abdominal crunches annenhver dag. Den tredje uken tok jeg 200 abdominal crunches, 50 leg raises og 50 et-eller-annet (legger ved bilde av hva jeg gjør). Den fjerde og siste uken har jeg tatt 200 abdominal crunches, 100 leg raises og 100 et-eller-annet.

Jeg drikker 100 gram proteinpulver daglig, utenom det bryr jeg meg ikke om hva jeg spiser, jeg spiser ikke så veldig mye ettersom jeg ikke gidder, går vanligvis i cultura/yoghurt og frokostblanding om morningen, skiver/yoghurt til lunch, kjeks og annet småsnacks frem til middag, om noe, og så kanskje noen kjeks igjen før jeg spiser cultura/yoghurt + frokostblanding til kveldsmat.

Altså, jeg har sikkert lest 100 artikler om hvordan man skal få sixpack, men du får jo ikke sixpack av å lese artikler. Jeg bare satte i gang, forsatte som vanlig med unntak av at jeg kjøpe proteinpulver, og.. ja.

Men bare sånn at det er sagt, jeg er langt ifra en "skikkelig" sixpack, type denne.

sixpack.jpg

Men det kommer seg, og om jeg fortsetter frem til sommeren så vil jeg sikkert se resultater.

post-219860-0-84097900-1296330727_thumb.jpg

Endret av DandyVers
Lenke til kommentar

Jeg er 187 høy og veier 70 kg

Tror du har litt av forklaringen på magemusklene dine der....ta hundrevis av crunches annenhver dag er helt meningsløst og lettere sinnsykt. Hvis du skal få store brystmuskler, tar du 200 repitisjoner i benken annenhver dag?

Fettprosent og gener er mest utslagsgivende når det kommer til om magemusklene er synlige

• Liker 2
Lenke til kommentar

De to første ukene tok jeg 300 abdominal crunches annenhver dag. Den tredje uken tok jeg 200 abdominal crunches, 50 leg raises og 50 et-eller-annet (legger ved bilde av hva jeg gjør). Den fjerde og siste uken har jeg tatt 200 abdominal crunches, 100 leg raises og 100 et-eller-annet.

Er du seriøs? :p

Du vet at grunnen til at du har en tydelig 6-pack er fordi du har veldig lite fett på kroppen?

til TS: for å få 6-pack, så må du nok ligge i kcal-underskudd ja. På denne måten vil du ikke bygge muskler, du vil bare se ennå tynnere ut..

Om du vil bygge muskler må du ligge i kcal-overskudd, og da vil man mest sansynlig legge på seg litt fett i samme slengen.(nybegynner på en annen side kan både bygge muskler og miste fett i begynnelsen.)

Og når det gjelder kardio, så er ikke nødvendig. Det er ikke noe som trengs for å miste fett, det holder å ligge i kcal-underskudd.

Lenke til kommentar

Jeg har erfart at MINE magemuskler jobber bedre statisk (i ro) enn dynamisk (bevegelse). Jeg trente flere måneder hvor jeg tok sit-ups hver trening, jeg merket ingen forskjell på magemusklene, de ble ikke mer markert. Jeg skiftet deretter til planke-øvelser (sideplanken og planken), og merket tydelig forskjell på bare 2 uker med det samme kostholdet. Så min anbefaling er å trene plankeøvelser for å utvikle magemuskler. Hvis jeg skal komme med en teori om hvorfor det er slik kan jeg jo spørre hva du gjør hvis du skal vise noen bicepsen din, da bøyer man armen, akkurat som i en bicepscurl. MEN skal man vise noen magemusklene så tar man jo ikke en stående sit-ups for å vise de fram. Man strammer jo bare magemusklene når man skal vise de fram. Altså: man må trene på det man skal bli god i.

Endret av benfa
Lenke til kommentar

Magemusklene dine skal jobbe bedre statisk. Stabiliseringsmuskulatur eller kjernemuskulatur, blant annet rectus abdominis, obliquus externus og internus som ligger i mageregionen er alle der for å holde midjen stabil sammen med ryggmuskulaturen og hofte. Egentlig går øvelser som sit-ups og lignende der du trener dynamisk mot kroppens naturlige bevegelsesmønster. Så visst du trener disse er det mye bedre å heller bruke øvelser der du ikke har fleksjon i spesielt nedre del av ryggsøylen.

Men, ja, som sagt av de fleste her. Skal du ha six-pack er det nesten ikke vits å trene mage. Gjelder bare med lav fettprosent og "gode" gener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...