Sk!ppy Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Hei, Om jeg skal ha et kamera jeg kan ta vanlige bilder med, og i tilleg filme i bra kvalitet, med et budsjett på 4-5000 kr for selve kamera (Objektiv kommer i tillegg), hva er å anbefalle? Har sett på 500D, men 550D er vel bedre? Hilsen en som kan ingenting. For å få bedre svar, og mer forståelsefulle svar for min uvitenhet sier jeg at jeg er en jente på 18 år, som er relativt fin å se på. Det er ikke sant, men forestill dere det. Endret 23. januar 2011 av Sk!ppy Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Om jeg skal ha et kamera jeg kan ta vanlige bilder med, og i tilleg filme i bra kvalitet, med et budsjett på 4-5000 kr for selve kamera (Objektiv kommer i tillegg Når du sier filming er viktig er 550D et bedre alternativ da det støtter full HD (500D gjør også det, men kun med 20 bilder i sekundet). Uansett hvilket speilreflekskamera du velger er filming kronglete med et speilreflekskamera, blant annet med manuell fokus. Videokvaliteten kan bli veldig bra, men du bør være sikker på at det er det du vil før du velger speilrefleks for filming. Det finnes masse artikler på nettet om dette temaet hvis du søker litt. Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Om du har 1000kr ekstra, så ville jeg gått for 550D, da den generelt sett er bedre enn 500D - mer megapixler pluss høyere FPS på filmopptak. Men om budskjettet ditt er begrenset på 5000, så er vel 500D ett godt valg, selv om jeg ville spart opp et tusen til for 550D. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Manuell fokusering skal jeg takle, så det er virkelig verdt tusenlappen ekstra? Er det veldig dumt om jeg kjøper et brukt? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Hvis du skal filme er 550D vært 1000kr ekstra. Den har mikrofoninngang og kan ta opp med 30FPS i 1920x1080p eller hele 60FPS i 1280x720p Jeg filmet hele ferien i fjor sommer med 500D med 1920x1080P med 20FPS ble ganske vanskelig å få redigert for å si det mildt. Du bør også være veldig stødig på hånda eventuelt bruke stativ. Lefdal solgte på nettsiden deres 550D til 4995kr inkludert kit objektivet i romjulen så det kan lønne seg å følge med på prisene. Du får også Magic Lantern til 550D ganske kult egentlig. http://magiclantern.wikia.com/wiki/550D Endret 23. januar 2011 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Det jeg eventuelt skal filme blir filmet på stativ da ja, hadde aldri orket å holde kameraet så lenge uansett. Er snakk om times tid i strekk. Magic Lantern virka ganske kult! Men det er ok å kjøpe brukt? Om jeg tester det, og det er ok? Endret 23. januar 2011 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Det jeg eventuelt skal filme blir filmet på stativ da ja, hadde aldri orket å holde kameraet så lenge uansett. Er snakk om times tid i strekk. Magic Lantern virka ganske kult! Men det er ok å kjøpe brukt? Om jeg tester det, og det er ok? Du får ikke filmet timer i strekk,i full oppløsning snakker vi om maks 4gb eller maks 30 minutter med lavere oppløsning Edit.Og kjøpe brukt kamera er ingen problem,bare se etter utvendige fallskader og at det virker,se i batterilommen at det ikke er fuktskader/irring,kontroller at minnekortet går greit inn og ut samt at du kan ta bilder med kortet på plass,sjekk også pop up blitsen,se også inne i huset at sensoren/speilet ikke har riper. Du må få med original cd-platen,har du ikke den er det straks vanskeligere og få tilgang til Canon sine oppgradering/firmvare. Endret 23. januar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Ah.. Mulig å koble det direkte til pcen min, og lagre fortløpende? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Ah.. Mulig å koble det direkte til pcen min, og lagre fortløpende? Det hadde ikke hjulpet noe særlig,er pga av varmegang i kameraet samt noe byråkratisk lovverk,gjelder forresten alle systemkameraer. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Ah.. Mulig å koble det direkte til pcen min, og lagre fortløpende? Det hadde ikke hjulpet noe særlig,er pga av varmegang i kameraet samt noe byråkratisk lovverk,gjelder forresten alle systemkameraer. Ville det gått med rundt 30 min filming, 20 min pause, 30 min filming? Det er forsåvidt nok for meg. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Du kan kjøre i gang med en gang,så lenge bufferminne er klar. Da kan du ikke filme i full oppløsning,det er en grense på 4gb, i full oppløsning snakker vi vel om en 12 minutter kontinuerlig filming,men du kan starte igjen med en gang. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Så det er ikke mulig å kjøre rett på pcen åltså. Men jeg kan vel kjøpe et 32gb minnekort? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Så det er ikke mulig å kjøre rett på pcen åltså. Men jeg kan vel kjøpe et 32gb minnekort? Du kan bruke pc'en til og justere/se "eos-utility",men ikke overføre/operere kameraet samtidlig. 32gb er ingen problem,men du får ikke brukt mer en 4gb av gangen.Du må kort bedre en class6 og jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe billigkort. Her har du manualen til 550D "side 123". Edit;550D skal klare ca halvannen time før det trenger en lengere pause. Endret 23. januar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Så det er ikke mulig å kjøre rett på pcen åltså. Men jeg kan vel kjøpe et 32gb minnekort? Det Nautica referer til er ekstra toll på videoprodukter som kan ta opp mer enn 29 minutter og 59 sekunder, så alle systemkameraer som selges i Europa har den grensen. På en 550D med full HD støter du imidlertid på en annen grense først, og den er knyttet til filstørrelsen for en fil med filsystemet som brukes i de fleste kameraer. Med 550D kan du ta opp ca 12 minutter før du når den grensen, men du kan ta opp så mange 12-minutters sekvenser på rad som du har bruk for. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Okei, men det tror jeg skal gå. Men takk for svar da tror jeg har bestemt meg. Hvilket objektiv er å anbefalle? Kunne tenkt meg 18-200mm. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Okei, men det tror jeg skal gå. Men takk for svar da tror jeg har bestemt meg. Hvilket objektiv er å anbefalle? Kunne tenkt meg 18-200mm. Dette objektivet er langt fra første valget for og si det sånt Hvis du skal kjøpe et objektiv i tillegg,hvorfor ikke sjekke tilbudet som Elkjøp har på 60D inkludert et relativt godt objektiv.Samme spesifikasjonene som 550D, bedre brukergrensesnitt samt utvippbar skjerm. Det er litt større en 550D så det passer dårligere i jente-hender Endret 23. januar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 8000 er kanskje litt overkill når budsjettet i utgangspunktet var 5000 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 8000 er kanskje litt overkill når budsjettet i utgangspunktet var 5000 Blir fort det - her på huset Det som de fleste glemmer når de skal kjøpe speilrefleks, er at det er like mye glasset som gir de gode bildene som huset. Og godt glass er desverre ikke gratis. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) 8000 er kanskje litt overkill når budsjettet i utgangspunktet var 5000 med et budsjett på 4-5000 kr for selve kamera (Objektiv kommer i tillegg) Hvilket objektiv er å anbefalle? Kunne tenkt meg 18-200mm. Er jo egentelig et enkelt regnestykke som lå bakom anbefaling. Canon 550D rimeligste hus 5314.- Canon 18-200 rimeligst pris 3799.- Vel dette skulle bli sånn ca. 9113.- Endret 23. januar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Ah, Såpass ja. Planen var først å kjøpe et rimelig hus, "låne" objektivet til pappa til jeg får råd til et ordentlig ett selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå