Dahl Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Da politiet skulle hente informasjon om to bloggere, beslagla de like greit info om 7000 personer. Les mer Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Rett skal være rett, de beslagla ikke dataene, de tok kopi av dem. Det er ikke helt det samme. Lenke til kommentar
moft Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Alle sammen, ring Høyre, send mail til høyre's representanter ! Høyre må slutte å tenke på DLD, sammen med AP kan det bety at politiet vil være like idiot med alle overvåkningsdata !! AP hater ytringsfrihet og ønsker overvåkning og censur som IRAN og KINA, de er en trussel for friheten, sammen med sin frie innvandring ødelegger de landet. Høyre må ta til vett ! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Rett skal være rett, de beslagla ikke dataene, de tok kopi av dem. Det er ikke helt det samme. Synes godt de kan bli saksøkt for en diger haug med penger per info. Når de stjeler 6998 info-er. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Rett skal være rett, de beslagla ikke dataene, de tok kopi av dem. Det er ikke helt det samme. Synes godt de kan bli saksøkt for en diger haug med penger per info. Når de stjeler 6998 info-er. Ja, jeg mener ikke at det de gjorde var lovlig. Men rett skal være rett uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) "Som var kritiske til høyreekstremistiske grupper" Dette er jo hele GRUNNEN til at vi har en lov for ytringsfrihet.. så dette IKKE skal skje.. Hva tuller politiet med? Endret 23. januar 2011 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 "Rett skal være rett, de beslagla ikke dataene, de tok kopi av dem. Det er ikke helt det samme." Prøv å fortell platebransjen det samme. "jeg stjal ikke musikken, jeg lastet bare ned en kopi". DLD er dessverre en god grunn til at må innføres, men faren for missbruk er ikke bare teoretisk som vi ser, det er garantert at det blir missbrukt så lenge man sier, "Værsågod, forsyn dere. Vi regner med dere ikke tar mere enn dere har fått rettens godkjenning for." Det må lages ordninger der et det ikke er politiet som kan hente ut dataene selv, men at de kun blir tildelt kopi av det de har rett til i forhold til rettsgodkjenningen. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 DLD er dessverre en god grunn til at må innføres Men de dårlige er flere av enn de gode. I et perfekt samfunn, selvfølgelig. Men ikke på Jorden. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Prøv å fortell platebransjen det samme. "jeg stjal ikke musikken, jeg lastet bare ned en kopi". Prøv å bli dømt for tyveri i en norsk rettssal dersom du piratkopierer! Jeg skjønner godt at politiet ikke gidder å bruke ressurser på å lete gjennom en masse data når de bare kan ta alt i samme slengen! Men det er jo dette som er problematisk også. Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 DLD er dessverre en god grunn til at må innføres Enlighten me. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hvorfor skal det være en forbrytelse å ytre seg kritisk mot høyreekstreme grupper? Og hvorfor er det vår jobb å hjelpe til med å stoppe det? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Det er vel rundt 4 år siden Mexico innførte et slags personverndirektiv i "kampen mot terror". Det skulle lages en liste over innbyggere med personnummer og en del sensitive data om bosted, arbeidsplass, kontakter osv. Allerede samme dag som dette ble satt i verk hadde en politistasjon behov for informasjon om noen personer fra denne listen. Det viste seg å være en såpass byråkratisk prosess å få tak i listen på offisiell måte at et lurt hode fant ut at han skulle søke etter det på Internett. En torrent og en liten stund senere hadde de hele listen for sitt "fylke" på maskina. Jeg har selvsagt/dessverre ikke den avisa jeg leste dette i for fire år siden og fant ikke noe via Google det første minuttet så jeg får la det stå uten kilder. Dere får tror meg eller ikke, evt hjelpe meg å finne en god kilde. Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hvorfor skal det være en forbrytelse å ytre seg kritisk mot høyreekstreme grupper? Og hvorfor er det vår jobb å hjelpe til med å stoppe det? Jeg skulle til å spørre om det samme, men du kom før meg Er politisk ytringer nok til å bli etterforsket i Norge? Må ikke politi i andre land forholde seg til norsk lov? Og sist men ikke minst, dette er jo virkelig et tankekors når man tar ord dom DLD i munnen.. Hva blir det neste? - jeg stemmer på bondepartiet og må etterforskes, eller min hobby som modelltog entusiast er en fare for rikets sikkerhet. At ikke folk våkner opp skjønner jeg rett og slett ikke Lenke til kommentar
findon Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) ja ja, dette politiet.... er ikke lett å følge disse lovene selv, midt oppi iveren etter å få andre til å følge dem. For oss som jobber med IT er slike artikler om personvern ganske nyttig, vi kommer jo midt oppi det hele tida når folk må ha tilgang på informasjon som tilhører andre :-) Good stuff! Endret 23. januar 2011 av findon Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Som flere andre her har nevnt; Blunderen skjedde da politiet var ute etter informasjon om to bloggere. Italiensk politi etterspurte nemlig personalopplysninger om to bloggere som var kritiske til høyreekstremistiske grupper. Dersom det ikke skal mere til enn ønske fra utenlandsk politi til før en langer over personers personlige data blir jeg skremt. Endret 23. januar 2011 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Dette er jo fredags nyheter. Glad dette ikke var noe varsel om øyeblikkelig evakuering hehe. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Politiet sier at fremgangsmåten ble valgt for å spare tid. Hvordan kan det gå fortere å ta kopi av info om 7000 folk, enn 2? Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Politiet sier at fremgangsmåten ble valgt for å spare tid. Hvordan kan det gå fortere å ta kopi av info om 7000 folk, enn 2? Synes jeg hører purken si. Hvilken 2 er vi skal ta kopi av da? Faen også, ta og kopier hele listen (som er på 7000) hehe Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Og enkelte ser fremdeles ikke noe galt med DLD.. 4 Lenke til kommentar
dagtveit Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Det er helt sjukt skremmende hvor mange personer i norge som må være født på en hard måte, det og i det hele tatt tro at DLD bringer noe godt i det hele tatt er jo galskap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå