Hypsilofodonten Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Er ganske sikker på at den skal jordes men finner ikke noe konkret om det i fel/nek. Noen som kan henvise til noen side ? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Ja den skal ha jord i tilfelle overledning... husk også på to-polet brudd.. Lenke til kommentar
Turbodyret Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Du trenger ikke jording hvis den er dobbel isolert !!! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Jepp, og tegnet for dobbeltisolering er vel et par firkanter - tror jeg :-? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 ehm, i følge nek så skal alt utstyr som nyinstalleres eller settes opp jordes da... Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 Hmm den er ikke dobbelt isolert iallefall. Men lurte litt på den jordinga, var bare ett rundt hull som en tydeligvis skal legge en kabelsko nedi og under der var det ett hull som sikkert skal stå en skrue nedi. Sikkert litt vannskelig og skjønne :-? Men det som er rart er at det ikke er gjenger inne i det hullet og jeg har seff. mistet den skruen som skal vere der. Synst det var rart at det ikke var gjenger nedi hullet når lampa skal jordes. Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 hmm glem det men hva er forskjellen på en 12V sukkerbit og en 230V sukkerbit? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 218v! Spøk tilside. Det er i praksis ingen forskjell på slike "sukkerbiter", eller lysterklemmer som de egentlig heter. Bare sørg for å bruke klemmer med god kvalitet! De dårligste klemmene "utmerker" seg ved at klemskruen går over gjenge når du trekker til. Styr unna dem! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 ehm, i følge nek så skal alt utstyr som nyinstalleres eller settes opp jordes da... Ok, du har peiling, da spør jeg! :smile: Hvor går grensen for nyinstallering og reparasjon av gammel anlegg? Nå nevnte du riktignok ting som settes opp da. Men en tenkt situasjon ville være bytte av en utelampe,(siden vi snakker om det) Den gamle lampa er ikke jordet. Ikke si at jeg skal bytte ut kanskje 5 meter kabel hvis jeg bare bytter ut lampa med en ny som er dobbeltisolert? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Arctic : det du snakker om da er utstyrsbytte, og ikke nyinstallasjon. Uansett hvilken lampe du setter opp, så er det bare utstyrendring og denne trenger da ikke jording siden det ikke er det på det eksisterende anlegget. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Ja, det var det jeg og tenkte. Mao, du kan skifte ut alt av el opplegg i et hus uten og forandre på noe. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 kommer an på hva det gjelder, enkelte gamle kabler f.ex er ikke lov å ha lengre og de må da byttes ved utstyrsbytte... andre ting er kontakter jordet og ujordet, nå skal bare jordet brukes, men hvis du har en stue full av ujordete kontakter og skal ha en ekstra kontakt skal den nye også være ujordet, ellers bør de andre også byttes... dette fordi det vil oppstå spenninger mellom jordet og ujordet utstyr hvis det blir overledning på det ujordete utstyret... Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 kommer an på hva det gjelder, enkelte gamle kabler f.ex er ikke lov å ha lengre og de må da byttes ved utstyrsbytte... andre ting er kontakter jordet og ujordet, nå skal bare jordet brukes, men hvis du har en stue full av ujordete kontakter og skal ha en ekstra kontakt skal den nye også være ujordet, ellers bør de andre også byttes... dette fordi det vil oppstå spenninger mellom jordet og ujordet utstyr hvis det blir overledning på det ujordete utstyret... Kunne ikke sagt det bedre sjøl jeg ass... Det er helt riktig som du skriver. Og så lenge det bare er utstyrsendring, har du faktisk lov til å gjøre det meste selv... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 kommer an på hva det gjelder, enkelte gamle kabler f.ex er ikke lov å ha lengre og de må da byttes ved utstyrsbytte... Gammel kulo f-eks... Det ser ikke helt bra ut når man letter på lokket, og isolasjonen ramler av ledningene :oops: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå