Gå til innhold

Problem med Sapphire Radeon 6950

Eriond

Anbefalte innlegg

Har slitt mye med pc'en min i det siste. Mye blåskjerm og andre programfeil som at IE slutter å fungere til støtt og stadighet, samt spontane avsluttninger.

Mistenkte først hovedkortet å være synderen, og har forsåvidt bestillt meg ett nytt oppsett med Sandy Bridge jmfr. annen tråd.

Jeg la merke til at det kom lyder fra selve pc'en når jeg scrollet med musen i dokumenter og nettsider, akkurat som det ble gitt ørsmå impulser til høyttaleren som er tilkoblet hovedkortet. Dette hørte jeg kun med kabinettet åpnet og liggende på gulvet. Tenkte at det har nok vært slik før også, men syns det var litt rart.

Men kom til å tenke på at problemene begynte først etter installasjon av nytt skjermkort.

Nå har jeg satt inn mitt gamle 8800GT kort igjen, og maskinen er stabil igjen. Lydene er også forsvunnet.

Har prøvd med ren installering av Windows, uten at det har hjulpet. Driverene som jeg har brukt til 6950 er de som kommer opp som valg på amd sine sider (10.12)

Alle kontakter er sjekket og sitter som de skal.

Hovedkort er Gigabyte Ep35-DS4, Cpu er Q9550 og PSU er Mist 550W (siste utgave)

Er det feil på mitt kort mon-tro? Eller kan problemene være driver realterte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan oppfører det seg under last? Har du prøvd et annet OS? Evt annen PCI-E?

Du kan laste ned GPU-Z og se litt nærmere på hvordan kortet ditt oppfører seg. Jeg tviler på at det har noe å si, men du kan gå inn i BIOS å sette PCI-E i *16 modus hvis det står på auto.

Du kan jo forsåvidt se etter hvor mange watt systemet trekker. Det er jo uansett merkelig da problemene oppstår der det ikke kreves stort fra kortet ditt.

Høyfrekvent lyd fra skjermkort er normalt. Det kommer fra ørsmå vibrasjoner i spoler på kortet. Dette har jeg i større eller mindre grad opplevd på de fleste kortene jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Har kjørt stresstest av hele systemet med Aida 64 i over 10 timer i strekk uten å kunne fremprovosere feil, og spilling har også stort sett gått greit. Aida 64 stresser vel ikke akkurat skjermkort, men likevel...

Problemene dukker opp helt tilfeldig, uten at systemet nødvendigvis belastes noe særlig.

Har desverre kun en 16X Pci-e port på mitt hovedkort (tror jeg da, mener den andre er 4X)

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se om det dukker opp i et annet OS. Hva bruker du nå? Prøvd eldre drivere?

Hovedkortet ditt har 2 *16 PCI-E. Nr. blir til *4 ved to kort/Crossfire såvidt jeg kan se. Prøv det kun hvis det er uten nevneverdig stress for jeg er 99% sikker på at det ikke har noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Skjermkortet er nå friskmeldt!

Har funnet feilen til slutt :) Det var den ene minnebrikken min som ikke er helt 100%.

Fikk til slutt noen små hic-ups med 8800Gt også, og da var det på tide med full gjennomgang.

Men det som jeg syns er litt rart er at problemet ble så mye mer fremtredende med 6950 montert i maskinen. Har dette noe med hvordan driverene eller kortet jobber sammen med minnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...