Gå til innhold

Siviløkonom - Skolevalg


Nickkk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Studer i utlandet! mye bedre. Hvis du er fast bestemt på å studere økonomi i Norge er vel de beste skolene for det etter rekke NHH, BI og NTNU.

 

NB: De av dere som sier at man betaler seg inn i BI har riktig, men dere kan ikke betale for gode karakterer, det må jobbes for! Eneste grunnen for at jeg satt NHH øverst er at sivøklinjen (og bare den) har blitt kåret til Norges beste.

 

En annen ting som skal sies er at sivøk ikke tilsvarer MBA!!!

Lenke til kommentar

Utlandet er et rart land, der har de mye suspekt.

 

Noe er selvsagt bedre, annet er ikke allverden. Det tekniske nivået på en del økonomi- og finansfag er på en del norske institusjoner (nærmere bestemt NHH) langt høyere enn de fleste Ivy League-universiteter holder seg med, samtidig som killer instinct-faktoren er høyere enn i teknokratiets høyborger i Tyskland. På andre fronter finnes det selvsagt gode grunner til å flykte landet.

Lenke til kommentar

Jeg drar opp igjen denne tråden, jeg.

 

Da jeg gikk ut fra VGS hadde jeg et snitt på 4,0. Nå går jeg et årstudium samtidig som jeg tar opp matte. Dersom jeg får 4 eller bedre i de to mattefagene, sitter jeg igjen med 47 poeng. Kan dra opp snittet til 48,33 poeng hvis jeg får 6-er i begge mattefagene. Dersom jeg tar opp religion og etikk i tillegg (går kristendom årsstudium inkl. faget religion og livssyn nå), og får 6-er der også, kan jeg dra snittet opp til 48,9 poeng. Dette forutsetter vanvittig mye jobb (i tillegg til min deltidsstilling på Statoil), og er vel heller lite sannsynlig at jeg får til.

 

Hvilke skoler kan dere anbefale meg, som jeg har muligheten til å komme inn på? Har veldig lyst til å bo i Oslo (pga vennesituasjonen og relativt kort vei hjem). Det er ikke aktuelt å gå 5 år på BI, men vurderer å ta masteren der (eventuelt bachelor og så master på NHH/TØH).

Har tenkt litt på UMB i Ås. Hvordan er kvaliteten på økonomi på den skolen? HiO kommer jeg ikke inn på dessverre. Er det eventuelt mulig å hoppe over på andreåret på HiO?

 

Hvis man ser bort ifra alt ovenfor. Hvilke skoler er på topp 5 på bachelor i Økonomi og administrasjon?

 

NHH

BI

UiA

TØH

HHB

 

er de jeg ville sett på ved planer om øk.ad. UMB er et godt stykke bak disse når det gjelder øk.ad. Siden NHH og BI er uaktuelt ville jeg sett nøyere på de tre sistnevnte. Vet at UiA har skilt ut en egen Handelshøyskole, noe TØH er i ferd med å få på plass også. Bodø har gjort det før.

 

Jeg er ikke sikker på snittet på de tre skolene, men det ligger nok en plass mellom 45-50 poeng.

Har du planer om samfunnsøkonomi bør også Oslo vurderes.

Lenke til kommentar

Jeg drar opp igjen denne tråden, jeg.

 

Da jeg gikk ut fra VGS hadde jeg et snitt på 4,0. Nå går jeg et årstudium samtidig som jeg tar opp matte. Dersom jeg får 4 eller bedre i de to mattefagene, sitter jeg igjen med 47 poeng. Kan dra opp snittet til 48,33 poeng hvis jeg får 6-er i begge mattefagene. Dersom jeg tar opp religion og etikk i tillegg (går kristendom årsstudium inkl. faget religion og livssyn nå), og får 6-er der også, kan jeg dra snittet opp til 48,9 poeng. Dette forutsetter vanvittig mye jobb (i tillegg til min deltidsstilling på Statoil), og er vel heller lite sannsynlig at jeg får til.

 

Hvilke skoler kan dere anbefale meg, som jeg har muligheten til å komme inn på? Har veldig lyst til å bo i Oslo (pga vennesituasjonen og relativt kort vei hjem). Det er ikke aktuelt å gå 5 år på BI, men vurderer å ta masteren der (eventuelt bachelor og så master på NHH/TØH).

Har tenkt litt på UMB i Ås. Hvordan er kvaliteten på økonomi på den skolen? HiO kommer jeg ikke inn på dessverre. Er det eventuelt mulig å hoppe over på andreåret på HiO?

 

Hvis man ser bort ifra alt ovenfor. Hvilke skoler er på topp 5 på bachelor i Økonomi og administrasjon?

 

NHH

BI

UiA

TØH

HHB

 

er de jeg ville sett på ved planer om øk.ad. UMB er et godt stykke bak disse når det gjelder øk.ad. Siden NHH og BI er uaktuelt ville jeg sett nøyere på de tre sistnevnte. Vet at UiA har skilt ut en egen Handelshøyskole, noe TØH er i ferd med å få på plass også. Bodø har gjort det før.

 

Jeg er ikke sikker på snittet på de tre skolene, men det ligger nok en plass mellom 45-50 poeng.

Har du planer om samfunnsøkonomi bør også Oslo vurderes.

NHH er i en helt annen liga, og BI ligger langt framfor de andre høyskolene. Hvilken av de andre skolene man velger har nesten ingenting å si med tanke på når man skal søke jobb. Men hvilken av de som uten tvil har det største faglige miljøet er HHB. De har hatt Siv.øk-studiet siden 1985 og PhD. i bedriftsøkonomi siden 2001. De andre høyskolene har ikke sjangs om å måle seg opp mot det faglige miljøet.

 

Bodø har gjort det før? Ja, det er 10 år siden de fikk handelshøyskolestatus. Men nå skal jo alle søke om å være handelshøyskole nowdays.... så hvor mye betyr det egentlig...

 

UIT har nettopp fått det, og i følge deg så har UIA også fått det... og så har til og med Bondegården nettopp fått det, og TØH er i ferd med å få det, og det siste skrik er at høyskolen i Telemark driver å søker om å få det - hvis jeg ikke husket feil.

Endret av bonaquasilver
Lenke til kommentar

Det er tydligvis populært å bli handelshøyskole, men som du sier, har dette ingenting med kvaliteten å gjøre.

 

Kommer man ikke inn på NHH eller ikke vil betale for BI, gå på en av de andre skolene, jobb hardt for å få gode karakterer for å komme inn på f.eks NHH på masteren. Utlandet er jo også et alternativ.

Lenke til kommentar

Har du vurdert å ta industriell økonomi? Altså sivilingeniør.

Er en mye mer attraktiv utdanning fremfor siviløkonom utdanning.

Javel? Det er en helt annen utdannelse. Hvis man vil studere samfunns- og bedriftsøkonomi i kombinasjon blir man siviløkonom. Hvis man vil bli ingeniør med litt omtrentlig økonomikunnskap på siden er indøk et glitrende alternativ.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en annen utdannelse, det var derfor jeg nevnte den.

Kunne jo være interessant med tanke på at den retningen er mer teknisk og veldig etterspurt(god lønn).

Det er jo på en måte en blanding mellom siviløkonom og sivilingeniør, og du blir prioritert fremfor siviløkonomer innen industrien.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Du kommer med veldig, veldig sterke påstander her Dotten. "Mye mer ettertraktet utdanning" og "du blir prioritert foran siviløkonomer", dette er ting du har null belegg for å si. Innen industrien er det nok ingen tvil om at de som har gått indøk nok er mer ettertraktet enn siviløkonomer, men det sier jo seg selv. Næringslivet er dog ganske mye større enn bare industribedrifter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...