13375k1133z Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Går rett på sak jeg. Blir kanskje litt forvirrende post, beklager dette. 1. Hva er formalisiering? Ha brukes det til og når brukes deT? 2. En oppgave jeg holder på med skal jeg lage en funksjonalitetsbeskrivelse av en PC. Det er noen punkter her jeg sliter med å skrive noe på. Beskrivelse av grensesnittet: vet at vi skal nevne tastatur, skjem osv, men hva med GUI? Spesielle begrensninger til grensesnittet på PC? Oversikt over hva systemet brukes til? Evaluering / beskrivelse av problemer med produktet? Effektivitetsproblemer? Hadde vært flott om jeg kunne fått litt hjelp her. Takker på forhånd for hjelp! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Beskrivelse av grensesnittet: vet at vi skal nevne tastatur, skjem osv, men hva med GUI? GUI = Graphic User Interface. Det er ikke en nødvendig bestandel av PC. I mange år var det tekstbasert User Interface og før det hullkort/bånd. Grensesnitt går også mot andre ting som: Minne, Harddisk(er), Skjermkort, seriell port (RS232), Paralell Port (Centronics), USB, Firewire, DVI, HDMI, Audio (både inn og ut), Bios etc. Effektivitet. Eks 1. Minne må oppdateres (refeshes) hele tiden for at man ikke skal miste det som ligger i minnet. Derfor er minnet låst for endring en kort periode mens det refreshes. Tiden det tar å refreshe påvirker minnets effektivitet. Eks 2: Les/skriv av harddisker. Hardiskplater roterer. Lese/skrivehodene kan bare flytte seg innover/utover på platen. En datafil vil plasseres på forskjellige områder på harddisken slik at når den leses vil en del av filen bli lest inn. Mens denen delen håndteres av maskinen har lesehodet havnet (forhåpentligvis) over neste del av filen og kan lese denen (forutsatt at første del er håndtert videre). Filen ligger ikke på områder som fysyik ligger etter hverandre på harddisken - men logsik sett frarotasjon/plassering av lese/skrivehoder. En harddisk cache kan gjøre denne operasjonen mer effektiv. CPU. Også CPÅU forsøker å forutse hav neste operasjon vil være og gjøre seg klar til denne (prefetche data etc). Timing er vesentlig i alt dette. Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Hva skal være med i en beskrivelse om en PC? Og hva kan skrives under følgende punkt: Evaluering / beskrivelse av problemer med produktet? Spesielle begrensninger til grensesnittet på PC? Takker for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå