simen_gunnar Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hei. Jeg er en fattig student som for noen dager siden fikk 2900 i bot for å ha kjørt i 62 km/t i en 50 sone. Står på boten jeg fikk: "Subsidiær fengselstraff ved bot til og med kr 3000 3 dagers fengsel. Betyr det at jeg hvis jeg ønsker det, og er blakk, kan ta straffen som fengsel isteden? Og et annet spørsmål: Ved forenklet forelegg får man ikke noe på rullebladet. Kommer jeg til å få dette på rullebladet hvis jeg evt. velger å ta straffen i fengsel? Takker for svar Mvh småkriminell Lenke til kommentar
War Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Jeg har ikke fasit, men kjenner en som valgte 5 dager i buret isteden for bot og han kom ikke inn i usa 6 mnd etter det. De finner det ut på flyplassen , så må de selv avgjøre om det er ok med innreise eller ikke. Her var det snakk om å prøve å slå en purk, det likte dem ikke. Lenke til kommentar
simen_gunnar Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Men det ville vel han kanskje fått på rullebladet selv om han bare hadde betalt boten? Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Spm ditt har vært oppe før. Du kan ta en titt i denne tråden. For det første, så får du nok det dobbelte i subsidiær fengselstraff for kr 7000,-. For det andre, så kan du ikke velge. Om du ikke betaler staten det den vil ha, tar den bare å trekker fra lønninger/trygder. Eller tar utleggsforretning i andre verdier du måtte ha. Du kødder ikke med staten... Det er sant som autofil sier. Velger du å ikke betale går de etter alt du har av eiendom, hus, bil, formue, whatever for å få pengene. Fengsel er siste utvei. 8938508[/snapback] Jepp. Har en bekjent som forsøkte seg på fengsel i dette tilfellet, som en ren protest. Vedkommende fikk klar beskjed om at dette ikke var noe alternativ så lenge han hadde midler til å betale boten. Konklusjonen var altså at om du ikke eier nålen i veggen så blir det fengsel, ellers blir det bot. Jupp. Saken er den at dersom du ikke betaler og heller ikke har lønn eller eiendom som staten kan ta, vil saken først gå til inkasso og masse runder med dildall, til slutt vil du da havne i fengsel. Systemet er vell mest for å fange opp narkomane og lignende som ikke har og med sannsynlighet aldri vil få mulighet for å gjøre opp for seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå