Gå til innhold

[Løst] Hva er optimal luftflyt for dette systemet?

Loefthal

Anbefalte innlegg

Sliter litt med kjølingen i kabinettet mitt.

Det er et Fractal Design Define R3 som jo har kommet greit ut i tester for kabinetter i denne prisklassen.

Temperaturene mine er helt OK forsåvidt, men jeg mistenker at de kunne ha vært enda bedre ved å justere litt på luftflyten.

Dette er slik det ser ut idag, minus de to viftene som blåser ut på toppen. Ville 2stk 120mm på toppen gjort susen?

post-180418-0-11844400-1295796846_thumb.jpg

Alle viftene er på 120mm kjørende på ca 1500rpm pr stk og maks2000rpm +-. Den i bunnen er på 140mm og det er også en vifte i side-dekselet som blåser mot midten av GPU, sånn omtrent.

Viftene er av ok kvalitet. Noctua, Coolermaster, Zalman samt medfølgende i kab.

CPU-kjøler.

GPU ligger på 40c idle og 85c 100% load.

CPU 35-42c idle og oppimot 75 ved 100% i Prime95.

Hovedkort ligger jevnt på 25-35c.

Hdd 25-30c.

Dette ved en romtemp. på 23 grader.

Dette er jo langt fra ille egentlig. Jeg mistenker likevel at det kunne ha vært bedre spesielt med tanke på GPU og CPU.

Noen forslag på andre konfigurasjoner av vifter? Blir det rett og slett for mye så alt bare blir rot?

Endret av Komakino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens bytte til en cpu kjøler, lignende denne:

d9f3fead-bdd0-47d7-bdb7-10df0de11120.jpg

Da går ju lufta rett gjennom heatsinken og ut utaksvifta bak. Evt. gjøre slik at viftene på cpu blåser oppover slik at varmlufta går ut gjennom viftene i toppen.

Ellers kan du bytte viftene i toppen og i bunn med 140mm vifter.

Lenke til kommentar

Hadde den kjøleren før, iallefall samme prinsipp og fra Noctua. Dette var på et AMD oppsett og temperaturene var knall.

Kjøleren jeg har nå har fått veldig gode skussmål så jeg er ikke helt sikker på at det nødvendigvis er den som er problemet. Det å skyve luft ned i kjøleren er litt utradisjonelt, men det skal jo ifølge tester fungere godt. Siden luftflyten i kabinettet også føres bak mot exhaust så skulle man tro at varmluften fra CPU forsvinner om ikke like fort som med en standard kjøler, men fort nok til at dette ikke burde påvirke omgivelsene i en alt for stor grad.

Jeg skal uansett prøve med vifter på toppen og se hva som skjer. Må bare manne meg opp da jeg antar jeg må fjerne kjøleren på CPU :thumbdown:

Endret av Komakino
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...