mercefreak Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hei godtfolk! Det jeg lurer på er som tittelen på tråden sier, hvor man bør studere økonomi og administrasjon. Jeg skal straks begynne å søke skole for høsten 2011 Har tenkt ut følgende: BI (oslo) UMB (Ås) Gateway college - Bali Krav: Det sosiale og festfaktor ikke minst !!! Økonomiske Men tingen er at jeg ikke ønsker å studere i oslo, jeg ønsker å komme meg litt lenger ut, har ikke godt nok snitt for å komme inn på NHH, har ca 46-47 poeng. Kunne gjerne tenkt meg å studere i trondheim eller andre fete studentbyer. Grunnen til at jeg ikke vil studere på bi er fordi jeg har kamerater som går der nå som mener at det er store grupperinger og "like barn leker best" miljø der. I tilegg koster det 210k for en bachelor. Pengene går forsovet greit, men det er det sosiale som er viktigst for meg. Har fått intrykk av at det er lettere å danne kontakter og knytte med nye folk dersom alle er fra forskjellige steder. Har bodd i oslo hele mitt liv, og vet at det er lite imøtekommende og nysgjerrige mennesker her, de fleste holder med sine egne. Utlander med gateway college er selvfølgelig et option og egentlig det jeg vil mest. Men det er veldig få utdanningsinstitusjoner i norge som lar deg fortsette på studiet hos dem dersom du har studert med gateway. Gateway sitt program går gjennom høyskolen i telemark. En annen grunn er at det kan være en fordel å bli kjent med studie først og lære seg opbbygningen, tempoet og vanskelighetsgraden før man begir seg til utlandet, da er man bedre forberedt, så kan være lurere å dra 2 året. Er det da flere høyskoler/universiteter i norge som tilbyr øk ad? og som i tilegg tilfredstiller de kravene jeg har satt i stor grad? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Tromsø er jo ikke akkurat kjent for et dårlig festmiljø, men jeg tror jeg ville revurdere motivasjonen min hvis jeg var deg... Lenke til kommentar
Cie Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Er det da flere høyskoler/universiteter i norge som tilbyr øk ad? og som i tilegg tilfredstiller de kravene jeg har satt i stor grad? TØH i Trondheim skal være en god skole for økonomistudier. Lenke til kommentar
vbo Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Se side 43-44 i studiekatalogen (s 22-23 i pdf-fila): http://www.hin.no/neted/modules/archive/front/file.php?data=9e90fc8808266ac494f4cbd4bc598722 Mer om øk/ad: http://www.hin.no/index.php?ID=4450&lang=nor&displayitem=106&module=studieinfo&type=studie&subtype=2 Mer om livet i Narvik: http://issuu.com/bobhund/docs/magasin_narvik_01_2011 Høgskolen i Narvik Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 TØH skal være bra, har flere venner som går der. Og ellers er Høgskolen i Gjøvik bra, tilbyr også doktorgrad i et fag. Foreløpig kun Bachelor i Økonomi og Ledelse, men Master vil ifølge programansvarlig forhåpentlig være på plass om to år. Da er sannsynligvis høgskolen en del av et universitet og (se http://www.innlandsuniversitetet.com/ ). Bare Høgskolen i Hedmark som mangler å få godkjent universitetsstatus, men de jobber med å få den godkjent innen året. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg kan bekrefte at det sosiale miljøet og festfaktoren i Ås er veldig god. Iallefall det første året. Da bor du sammen med alle de andre førsteåringene. I tillegg har du ganske unikt studentmiljø. Og ja, jeg vet at alle andre universitet skryter at de har et unikt studentmiljø, men ingenting kan måle seg med Ås. Økonomisk er det vel det beste. Nu vet jeg ikke hvordan gateway-greia funker, men jeg tipper du må betale skolepenger til vertsuniversitetet? Prestisjemessig er det vel ingen tvil om at BI er det beste ... Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Har hørt at universitetet i Ås er ganske bra, sosialt sett. Siden det ligger utenfor Oslo, blir det ofte slik at mange bor på samme sted, fester sammen og det hele oppleves som en treårig folkehøgskole. Lenke til kommentar
mercefreak Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 en kamerat av meg studerer jo på ås nå, men dersom jeg ønsker å bytte studiested/skole, kan det bli et problem ? hvis jeg f.eks starter på ås første året, går i grimstad andre året og siste året et annet sted ? eller er det anbefalt å gjøre alt på et og samme sted ? dropper nok gateway og går utveksling andre året i stedet Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det blir nok ikke et problem å bytte studiested. Du søker bare gjennom samordna opptak og får godkjent fagene senere. Det er dog mulig at du må ta ekstra fag. Det er ikke sikkert at de forskjellige studiestedene har helt lik fagsammensetning med likt ant. poeng osv. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Er vel sjelden noen fordel på bytte fra år til år. For å komme med noen eksempler; HiG, markedsføring- 5 sp TØH, markedsføring- 10 sp HiG, matematikk og statistikk- 10 sp TØH, matematikk 10 sp. Statistikk, 10 sp. Blir fort litt knotete med sånne forskjeller, så du kan vel risikere å måtte ta opp et helg fag på nytt ved ny skole. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det er da ikke noe problem å ta et/to ekstra fag i semesteret. Spesielt ikke hvis du har hatt mye av det fra før. Men du må være klar over det og motivert til å jobbe litt ekstra. Lenke til kommentar
mercefreak Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 takk for meget opplysende svar...ser vel ut som det er lurest å holde seg til en skole...utfordringen blir jo å finne et sted som passer meg bra ! men ellers takk for hjelpen Lenke til kommentar
_student Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Grunnen til at jeg ikke vil studere på bi er fordi jeg har kamerater som går der nå som mener at det er store grupperinger og "like barn leker best" miljø der. I tilegg koster det 210k for en bachelor. Pengene går forsovet greit, men det er det sosiale som er viktigst for meg. Har fått intrykk av at det er lettere å danne kontakter og knytte med nye folk dersom alle er fra forskjellige steder. Har bodd i oslo hele mitt liv, og vet at det er lite imøtekommende og nysgjerrige mennesker her, de fleste holder med sine egne. Heisann! Jeg studerer ved BI og synes det er et godt sosialt miljø der. I ti dager fra skolestart arrangeres Fadderullan, som er BIs fadderopplegg med forskjellige arrangementer der man blir kjent med klassen og andre studenter. Det er også mange utvalg ved studentforeningen, og der vil du helt sikkert finne noen med de samme interessene som deg. Du kan jo ta en tur innom BI 10. mars, da er det Åpen Dag der du får møte studenter, som representerer linjene og de forskjellige utvalgene man kan bli med i. Lenke til kommentar
_student Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) dobbel Endret 9. februar 2011 av _student Lenke til kommentar
mercefreak Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Grunnen til at jeg ikke vil studere på bi er fordi jeg har kamerater som går der nå som mener at det er store grupperinger og "like barn leker best" miljø der. I tilegg koster det 210k for en bachelor. Pengene går forsovet greit, men det er det sosiale som er viktigst for meg. Har fått intrykk av at det er lettere å danne kontakter og knytte med nye folk dersom alle er fra forskjellige steder. Har bodd i oslo hele mitt liv, og vet at det er lite imøtekommende og nysgjerrige mennesker her, de fleste holder med sine egne. Heisann! Jeg studerer ved BI og synes det er et godt sosialt miljø der. I ti dager fra skolestart arrangeres Fadderullan, som er BIs fadderopplegg med forskjellige arrangementer der man blir kjent med klassen og andre studenter. Det er også mange utvalg ved studentforeningen, og der vil du helt sikkert finne noen med de samme interessene som deg. Du kan jo ta en tur innom BI 10. mars, da er det Åpen Dag der du får møte studenter, som representerer linjene og de forskjellige utvalgene man kan bli med i. høres ut som en god ide, studerer du i oslo eller trondheim ? vet du noe om bi trondheim ? Lenke til kommentar
Bananpott Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) BI Trondheim er en veldig bra skole det. Synes lærerne er veldig bra, og studiet er krevende nok. Trondheim er en bra festplass også, så det sosiale og faglige tilbudet er veldig bra. Mange trivelige mennesker også. Jeg trives i alle fall. Du kan jo også lese dette. http://www.adressa.no/student/article1298728.ece BI Trondheim gjorde det også best på eksamen i fjor viss jeg ikke tar feil Endret 10. februar 2011 av Bananpott Lenke til kommentar
_student Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 høres ut som en god ide, studerer du i oslo eller trondheim ? vet du noe om bi trondheim ? Jeg studerer på BI Nydalen (Oslo), men vet at på BI Trondheim er det også fadderuker og utvalg man kan være med i. Lenke til kommentar
mercefreak Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2011 høres ut som en god ide, studerer du i oslo eller trondheim ? vet du noe om bi trondheim ? Jeg studerer på BI Nydalen (Oslo), men vet at på BI Trondheim er det også fadderuker og utvalg man kan være med i. hvordan synes du folkene der er? er det et skikkelig like barn leker best opplegg? er det lett å bli kjent med folk ? Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Har du ikke tenkt Sankt - Petersburg? ;-) Jeg forstår, det høres vanvittigt ut og det koster. Men skoler der er virkelig gode. Lenke til kommentar
_student Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 høres ut som en god ide, studerer du i oslo eller trondheim ? vet du noe om bi trondheim ? Jeg studerer på BI Nydalen (Oslo), men vet at på BI Trondheim er det også fadderuker og utvalg man kan være med i. hvordan synes du folkene der er? er det et skikkelig like barn leker best opplegg? er det lett å bli kjent med folk ? Hei, Jeg synes det er et godt og inkluderende miljø på BI. Selv kjente jeg ingen da jeg begynte, men ble fort kjent med klassen og personer ved andre linjer. Vil absolutt si at det er lett å bli kjent med folk. Delta på arrangementer i Fadderullan, sitt med klassen i forelesninger, delta og engasjer deg i klassemiljøet, og eventuelt ved utvalg. Da får du venner for livet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå