Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Urettferdig karakter?


Anbefalte innlegg

Hei :)

Har et spørsmål angående karaktersetting og deres opplevelser.

Jeg har gått helsefagarbeider og går nå påbygg. Har sosiologi og sosialantropologi til valgfag og regnet med å få 6 i faget. Dette fordi jeg er flink i samfunnsfag og har tatt helse og sosial som har litt av det samme pensum. Men der tok jeg feil. Nå får jeg en svak 4'er til 1. terminkarakter fordi læreren mener at jeg er så dårlig i norsk. Læreren har tidligere aldri undervist i dette faget, men i norsk, engelsk, historie. Når hun retter skriveoppgavene mine er kommentarene rent norskfaglig. Hun kommenterer rettskrivningen min, strukturen, innledning, hoveddel og avslutning. Jeg får heller ingen kommentar på innholdet og helhetlig vurdering av tekstene jeg leverer inn er at hun ikke forstår drøftingoppgavene mine. Tidligere når jeg gikk helse og sosial fikk jeg alltid 5/6 på slike oppgaver. Jeg har fått 5 i norsk hele videregående, inkludert dette året. Har aldri fått nå kommentar på at jeg har et så dårlig norskspråk. Så mitt spørsmål er altså, er det lov å vurdere slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At hun reduserer karakteren din grunnet feilskriving og generelt strukturen på teksten høres idiotisk ut for meg.

Foreslår at du får tak i en annen lærer i faget og spør pent om h*n kan vurdere teksten din. Hvis h*n syntes at du er blitt feilvurdert tar du dette opp med læreren din, hvis læreren ikke vil høre på kontakter du kontaktlærer eller rektor...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun gir meg ingen annen grunn en at jeg får 3/4 fordi jeg er så dårlig i norsk. Hun sier ikke noe om innholdet i teksten, faglig forståelse osv. Skjønner at de skal se på de norskspråklige, men ikke at det bare skal være grunnlag for en karakter i sos og sos. Det jeg mente med at tilbakemeldingen er "rettskrivningen min, strukturen, innledning, hoveddel og avslutning" er at hun mener jeg ikke bør bruke ord som feks, samfunnsmessig fordi det ikke passer mitt ordforråd. Hun syntes jeg bør ha lengre innledning, mindre avsnitt osv. Noe som jeg ikke mener har så veldig mye med læreplanmålene i sos og sos.

Lenke til kommentar

En lærer kan trekke deg på karakter dersom din besvarelse har dårlig struktur. Skriving inngår som en del av de fem grunnleggende kompetansene som du skal beherske i hvert enkelt fag. Derfor har læreren full rett til å trekke deg i karakter, dersom du svikter på dette punktet. Se Kunnskapsløftet (LK06), generell del

 

 

hun mener jeg ikke bør bruke ord som feks, samfunnsmessig fordi det ikke passer mitt ordforråd

Når du bruker fremmedord på en feil måte i fagtekster, så vil dette slå negativt ut. Særlig i Sosiologi og sosialantropologi er fagterminologi viktig, men en må kunne vise at en forstår begrepet. Du scorer neppe dersom du snakker om et kulturrelativitsisk syn, dersom du videre ikke viser at du vet hva et slikt syn innebærer. Det kan være dette læreren din mener; du viser ikke god nok forståelse mellom teksten og skrivemåten knyttet opp til begrepsbruken.

 

Dersom dette er et stort problem, vil jeg krevd en mer formell tilpasset opplæring i faget. Da kan du få ekstra timer som blir satt av til å knekke skrivekoden i faget. Husk at du har krav på tilpasset opplæring, men hvordan den blir er opp til skolen.

Endret av Scannor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...