Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

GO or NOGO(ny PC)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser bra ut dette...

Men om du sjekker litt priser så kan du nok fort spare 1000kr kontra komplett

CPU kjøler er jeg ikke sikker på... Mye fordi det ikke er mange som har kommet med feste til 1055, og at jeg ikke er kjent med kabinettet du har valgt, samt at RAM har høye kjøleribber som kan være i veien

Lenke til kommentar

Å oppgradere til 2600k og Ax 850 watt er pengesløsing. Ingen vanlige brukere legger merke til den 2-4 % ytelsesøkningen man får av en 2600k og ingen vanlige brukere merker forskjell på AX og HX serien til Corsair.

En fabrikkoverklokket versjon av GTX 570 med alternativ kjøleløsning på tilbud til 2500 kroner er jo intet annet enn et røverkjøp.

Hvilken CPU-kjøler du burde velge, er jeg litt usikker på, mtp at kabinettet ditt ikke er så veldig bredt. Men jeg skulle tro at Noctua DH14 passer akkurat (det er den beste luftkjøleren på det norske markedet idag).

Men oppsettet er jævla mye kraft for pengene altså.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

Å oppgradere til 2600k og Ax 850 watt er pengesløsing. Ingen vanlige brukere legger merke til den 2-4 % ytelsesøkningen man får av en 2600k og ingen vanlige brukere merker forskjell på AX og HX serien til Corsair.

Du virker ganske så skråsikker i dine utsagn, så hvor har du det for deg at bare er 2-4%?

AX er mere effektiv spes under store belastninger og bruker mye bra komponenter samt 7 års garanti og den er 400 kr dyrer.

Men jeg gidder ikke å krangle med deg om dette, er en grunn til at jeg sa "personling ville valgt" i posten min, du og trådstarter står helt fritt til å velge noe annet.

Lenke til kommentar

Du virker ganske så skråsikker i dine utsagn, så hvor har du det for deg at bare er 2-4%?

AX er mere effektiv spes under store belastninger og bruker mye bra komponenter samt 7 års garanti og den er 400 kr dyrer.

Men jeg gidder ikke å krangle med deg om dette, er en grunn til at jeg sa "personling ville valgt" i posten min, du og trådstarter står helt fritt til å velge noe annet.

2-4% i de fleste tester, basert på benchmarks og sekunder det tar å utføre operasjoner. Ihvertfall sist jeg leste. Hyperthreading og 2MB større Cache er veldig fint i noen situasjoner, men det forsvarer fortsatt ikke en prisøkning på oppimot 800 kroner. Spesielt ikke ettersom en vanlig bruker, og spesielt gamere, ikke legger merke til den forskjellen. Opplevd ytelse og ytelse kontra pris er veldig viktige for vanlige brukere

AX serien er selvfølgelig det ypperste du får av kvalitet omtrent, men jeg tviler på at en normal bruker vil legge like merke til forskjellen på Hx eller Ax. AX serien er selvfølgelig mer effektiv enn HX, men her snakker vi veldig småe prosenter, og om ikke trådstarter kjører Sli/Crossfire, vil han ha store vansker med å trekke mer enn max 400 watt ut av oppsettet sitt. Og med en HX 750 watt da, så blir det også overkill. Hx serien har dessuten fått så gode kritikker, at det ikke er nødvendig med en strømforsyning fra AX serien.

Både 2600k og AX serien til Corsair er i aller øverste hylle på sine respektive områder, men prisøkningen fra den øverste hyllen til den hyllen som er rett under der igjen er litt for stor og den merkbare ytelsesforskjellen litt for liten.

Det var det jeg baserte den posten min på.

Forresten, trådstarter, visst det er gaming du er mest opptatt av, råder jeg til å gjøre følgende:

- Bytt ut 8GB med 4GB av samme type minnebrikke

- Vanlig Asus P8P67 kort til rundt 1200 kroner istedet for Pro versjonen

- Bytt til Samsung Spinpoint F3 1TB lagringsdisk

Og så, med de oppsparte pengene, oppgraderer du til et GTX 580 kort. Dette vil gi mer opplevd ytelse enn 8GB ram, Pro versjonen av Asus P8P67 kortet og WD Black 1TB disken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å gå ifra hx750 til ax750 er det snakk om 100 kr, stiller meg undrende til at det er noe å lure på når pcen dette er snakk om koster over 12000.

ang cpuen klart i tester som er mere gpu orintert blir det ikke store forkjellen men hvis man fokuser på selce cpuen er det som oftest snakk om 20-50 og enkelte ganger helt opp til 70-90% pga hyper threading(eller hva det nå enn kalles)

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

GTX570-kortet var jo på tilbud til 2495,- så steget opp til GTX 580 blir jo 1500 kroner. Er det verdt det?

Nei, GTX580 er utelukkede for entusiaster.

GTX 570 drar pr. dags dato alt vil jeg tør å påstå.

Den tydelige flaskehalsen i det bygget er spillet du skal bruke den til, som er helt rævva koda! :tease:

Ellers har du ikke behov for SSD-bracket og minnebrikkene's kjøleribber må demonteres vist du skal bruke de sammen med Noctua kjøleren.

Lenke til kommentar

GTX570-kortet var jo på tilbud til 2495,- så steget opp til GTX 580 blir jo 1500 kroner. Er det verdt det?

Nei, GTX580 er utelukkede for entusiaster.

GTX 570 drar pr. dags dato alt vil jeg tør å påstå.

Den tydelige flaskehalsen i det bygget er spillet du skal bruke den til, som er helt rævva koda! :tease:

Ellers har du ikke behov for SSD-bracket og minnebrikkene's kjøleribber må demonteres vist du skal bruke de sammen med Noctua kjøleren.

Ahh, så jeg kan like godt gå for disse minnemodulene istedet? Disse er vel uten svære kjøleribber.

Blir nå litt andre spill enn FSX også, men et av målene er jo å kunne kjøre det forholdsvis bra, og det burde denne maskinen klare.

Kommer nok til å legge på hundrelappen og få AX750 istedet.

Tar gjerne imot andre forslag, da mye av det jeg har bestilt ikke er på lager, så har litt tid å endre på!

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som sitter og lurer på HVA han skal bruke PCn til? Er jo veldig vanskelig å komme med seriøse forslag til endringer uten å vite hva man skal legge vekt på...

Kjøper man det dyreste (og kanskje beste?) så får man helt klart et veldig bra alternativ, uten at det dermed sagt er det BESTE for trådstarters bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er det bare jeg som sitter og lurer på HVA han skal bruke PCn til? Er jo veldig vanskelig å komme med seriøse forslag til endringer uten å vite hva man skal legge vekt på...

Kjøper man det dyreste (og kanskje beste?) så får man helt klart et veldig bra alternativ, uten at det dermed sagt er det BESTE for trådstarters bruk.

Vist du ser i handlelisten, så ligger FSX der, som burde være en ganske grei pekepinne. Dessuten kan du også se på tittelen til handlekurven.

Dessuten skrev han også:

Blir nå litt andre spill enn FSX også, men et av målene er jo å kunne kjøre det forholdsvis bra, og det burde denne maskinen klare.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Angående minne, så finner jeg ikke det minne QVL'en til Asus P8P67-serien.

Muligens det er pga. av 1.65v.

Hadde så godt som det lar seg gjøre, og finne noen 1.5v brikker.

Skal du ikke overklokke noe spesielt så holder egentlig det meste av 1333mhz brikker.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg hadde laget en handlekurv og samtidig slengt med SimCity 2 så skal man ta for gitt at det er det maskina skal brukes til?

Hadde jeg vært så klar for å bruke mye penger for å spille ETT spill hadde jeg ihvertfall brukt pengene på f.eks flerskjermoppsett. Hadde jeg vært sååå interessert i flysimulatorer hadde jeg vel også heller brukt pengene på flytimer - men det blir min vurdering :)

Må innrømme at jeg overså linjen med FSX, men mener likevel at det er altfor overkill med en slik PC for å spille det på EN skjerm - men hva vet jeg - kanskje han har 3-4 skjermer stående å vente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så hvis jeg hadde laget en handlekurv og samtidig slengt med SimCity 2 så skal man ta for gitt at det er det maskina skal brukes til?

Hadde jeg vært så klar for å bruke mye penger for å spille ETT spill hadde jeg ihvertfall brukt pengene på f.eks flerskjermoppsett. Hadde jeg vært sååå interessert i flysimulatorer hadde jeg vel også heller brukt pengene på flytimer - men det blir min vurdering :)

Må innrømme at jeg overså linjen med FSX, men mener likevel at det er altfor overkill med en slik PC for å spille det på EN skjerm - men hva vet jeg - kanskje han har 3-4 skjermer stående å vente.

Du demper veldig ned på det faktum at du ikke la merke til det alle andre her inne gjorde. :tease:

Nå ignorert du igjen og at sjansen for at han skal spille andre spill også var til stedet værende, og i den forstanden vil jeg si at PCen ikke er "overkill".

Lenke til kommentar

En stasjonær PC til godt over 10000 kroner er idag overkill mener nok jeg fremdeles, og jeg viker heller ikke fra det faktum at FSX uten flerskjermmodus og flykontroller er waste...

System Requirements

Microsoft® Windows® XP SP2 / Vista / Windows 7

PC with 1 GHz equivalent or higher processor

256 MB of system RAM for Windows XP SP2 / 512 MB Vista

14 GB available hard disk space

DVD-ROM drive

32 MB DirectX 9 compatible video card required

Sound card, speakers or headphones required for audio

Microsoft Mouse or compatible pointing device

56.6 Kbps or better modem for online play

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En stasjonær PC til godt over 10000 kroner er idag overkill mener nok jeg fremdeles, og jeg viker heller ikke fra det faktum at FSX uten flerskjermmodus og flykontroller er waste...

System Requirements

Microsoft® Windows® XP SP2 / Vista / Windows 7

PC with 1 GHz equivalent or higher processor

256 MB of system RAM for Windows XP SP2 / 512 MB Vista

14 GB available hard disk space

DVD-ROM drive

32 MB DirectX 9 compatible video card required

Sound card, speakers or headphones required for audio

Microsoft Mouse or compatible pointing device

56.6 Kbps or better modem for online play

O'rly. Går selvfølgelig utifra at TS skal oppdatere spillet til Service Pack 2, for bedre støtte av flere kjerner.

Ta blir kravene plutselig stilt opp en del:

Supported Operating Systems:Windows Vista;Windows XP

2.0 GHz processor with 1GB of Ram

DX9 Shader model 2.0 graphics card and 256MB of video memory

30GB free hard disk space

Audio card with speakers and/or headphones

Multiplayer requires network connectivity with at least 56.6k bidirectional speeds

Dessuten bør du vite at dette er som regel langt under hva som er realiteten (ofte en minium for i det hele å starte spillet), og at du hele tatt trekker det frem som en "datakyndig" blir fail.

Lenke til kommentar

Så er dine oppdaterte specs også rimelig langt under hva dagens hardware takler, så ser ikke helt at det argumentet forsvarer å bruke 8000 ekstra i forhold til en PC som er mer enn god nok.

Ingen andre som har innsigelser/spørsmål rundt om trådstarter har tenkt å kjøre dette med tastatur på en skjerm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...