Lothepuz Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Heisann folkens. Jeg har da et særemne, med temaet "Spillavhengighet" og hvordan et spill er bygd opp. Også har jeg tatt utgangspunkt i WoW og hvordan det får mennesker avhengig. Det jeg trenger deres hjelp til er, å finne ut hvordan et spill (generelt) er sammensatt/bygd opp. Liksom, hvordan bilde,lyd osv er satt sammen for å bli et dataspill. Jeg har prøvd å google, men jeg har insett at jeg og google ikke er venner. Så kort fortalt trenger jeg hjelp til: Hvordan er et dataspill bygd opp Hvordan er et dataspill satt sammen komposisjonen av et dataspill? Hvordan Dataspill er en sammensatt tekst Andre tips tas godt vare på! Takker på forhånd! Endret 23. januar 2011 av decn Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 man blir avhengi av og ha for lite viljestyrke Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Du bør se på narrativ oppbygging ettersom et MMO er en historie du velger selv hvordan skal utspilles så og si. Terminologien for MMO fra et narrativt ståsted er ikke spikret ettersom jeg har forstått det. Sjekk va Abbot sier om saken. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Snakker vi om spill eller MMO her? Man kan ikke si at man har et særemne om spill, og kun snakke om WoW. Jeg må også vite om det er den tekniske oppbyggingen eller handlings-oppbyggingen TS er ute etter. Lenke til kommentar
Lothepuz Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Merker jeg utdypte meg litt dårlig. Gavekort: Jeg tar alt jeg kan få, er spill generelt, men jeg tar for meg Wow i utgangspunkt, altså hvordan det kan evt gjøre folk avhengig. Min problemstilling: Hvordan kan spill være bygd opp for å skape avhengighet hos spilleren, positive og negative konsekvenser. Og hva som får folk interesserte i spill, og hvordan virkning har det. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hvis man skal generalisere, så kan man vel dele opp et spill i tre deler: Brukergrensesnitt (interface) - kort sagt er det denne delen av spillet som kommuniserer med brukeren og bestemmer hvordan innholdet skal presenteres. Spillmekanikk (game mechanics) - den delen av spillet som bestemmer hva som skal skje i en gitt situasjon. Innhold (content) - alle data som skal kunne presenteres i spillet. F.eks. dialog, kart, brett, osv. Mer om spilldesign: http://aytptutfkp.blog.igg.com/ Hva som gjør WoW avhengighetsskapende er et komplekst tema, siden det er mange forskjellige elementer av det i et så stort spill som WoW. Hovedsaklig kan man kanskje dele dem opp i samling, sosial spilling, konkurranse og mestring. I WoW dropper det random loot, dermed får brukeren noe av den samme opplevelsen som når man gambler. Det er alltid spennende å se om man vinner noe bra. Wow har et sterkt sosialt element. Er man for eksempel i et guild, så kan det være like givende og bindende som å spille på et sportslag. Dermed får man både et ønske og en viss plikt til å stille opp. Konkurranseelementet forklarer nær sagt seg selv. Man spiller for å måle seg med andre. Det er like attraktivt i den virtuelle verden som i den virkelige. Mestring appelerer til eventyreren i oss. Vi liker å bli bedre og se hvor langt man klarer å utvikle ting i spillet. Siden WoW tilbyr en enorm mengde utfordringer, så blir appellen tilsvarende. Prøvde å holde dette så kort som mulig. Det er nok en hel del viktige ting jeg ikke har nevnt også. Håper det var til hjelp. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Gjør leksene dine selv, morsommmen. 1 Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Er faktisk laget en del tråder i WOW forumet med samme tema. Søker du litt finner du nok noen av dem og sparer en del tid Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Her er en aktiv tråd om temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1294410&st=0 Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Tenkte jeg kanskje skulle nevne at du må være forsiktig så du ikke stryker på at du vinkler oppgava de feil. Hvist temaet er spilleavhengighet og du velger infallsvinkelen opp mot dataspill så må du ikke bruke så jækla mye plass på hva et dataspill objektivt er, men heller kanskje virkingingen av ulike faktorer skaper spilleavhengighet i en digital setting. masse måter å tilnærme seg dette, men om du ikke dokumenterer at man faktisk kan bli avhengig av dataspill og bare tar det for gitt så kan du få en stygg overaskelse. still deg spørsmål som: Hva er spillavhengighet? (tenk bredt) Hvorfor fokuserer du på dataspill? Kan man i det hele tatt bli avhengig av dataspill? Kan man dra linjer mellom dette og andre typer spillavhengighet? Er det noe spesielt med dataspill som gjør folk avhengige? Hva mulige resultater av dataspillavhengighet? og husk Definere Problematisere Aktualisere Diskutere Dokumentere Konkludere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå