Gå til innhold

Ny PC - 13"-14", programmering og beregninger, skal brukes som stasjonær. Max. 6000,-


haarod

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny pc som skal brukes til skolearbeid, og med det tenker jeg først og fremst på programmering og numeriske beregninger så jeg må ha litt kraft. Jeg vil også ha muligheten til å drive de gode gamle LAN-spillene som WC3, CS, WoW o.l. Den må kunne kjøre mange programmer samtidig, så jeg må ha minst 4GB RAM og to-kjerne prosessor.

 

PC'en kommer til å tas med på skolen en gang i blant, men ellers kommer den til å brukes som stasjonær med alt utstyr koblet til.

 

Max-prisen er ikke absolutt, og kan tøyes litt. Jeg har sett litt på Asus UL30A, og den virker som et godt og rimelig valg. Jeg er bare litt usikker på om den klarer å dra de nevnte spillene? Jeg har også sett på Acer TimelineX.

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan Windows-installasjon foregår hvis man ikke har CD-rom? Kommer sannsynligvis til å kjøre dualboot med en eller annen linux-distro og Windows 7 (som stort sett følger med).

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

13-14'' (med ok/god hardware) er mangelvare for øyeblikket. Asus UL30VT har forsvunnet fra markedet, igjen står Acer med sine TimelineX maskiner, og Apple/HP/Sony med litt dyrere alternativer.

 

Vil ikke anbefale Acer, rett og slett fordi jeg har hørt alt for mye dritt om Acer.

 

Når det gjelder mangel på optisk stasjon er ikke det noe problem. Windows 7 kan fint installeres fra en ekstern harddisk eller en minnepinne.

Lenke til kommentar

13-14'' (med ok/god hardware) er mangelvare for øyeblikket. Asus UL30VT har forsvunnet fra markedet, igjen står Acer med sine TimelineX maskiner, og Apple/HP/Sony med litt dyrere alternativer.

 

Vil ikke anbefale Acer, rett og slett fordi jeg har hørt alt for mye dritt om Acer.

 

Når det gjelder mangel på optisk stasjon er ikke det noe problem. Windows 7 kan fint installeres fra en ekstern harddisk eller en minnepinne.

 

Bare fordi du har hørt mye om Acer betyr ikke at de er direkte dårlige. Her må man komme meg erfaringer..

 

Selv sitter jeg på en Acer Aspire 5930g, den er nå 2,5 år gammel og holder enda koken. batteritapet mitt er ca 20% og den er daglig i drift ca 10timer, og har blir daglig fraktet rundt, samt gamet på. Chassiset har fått litt slitasje men hva kan man forvente.

 

Selv er jeg rimelig fornøyd.

 

Timeline serien har fått mye skryt, og de virker rimelig solide.

 

 

Men ja 13-14" er det vert dårlig marked på LENGE

Lenke til kommentar

Sandy bridge-laptoper er på vei ut på markedet nå med bedre ytelse og bedre batteritid. Verd å vente på om du kan, men Aceren du satte opp vil nok fungere fint til ditt bruksområde.

 

Til å installere OS på maskin uten optisk drev er det enkleste å bruke minnepinne. Temmelig enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...