Gå til innhold

Religionskritikere med formidlingsevne - axiom spesial


Anbefalte innlegg

Du har gjennomgående her tatt til ordet for at "noe bare ér", og at det ikke kan bevises.

 

Det har du også i alle innleggene du har skrevet. Du har bare ikke lagt merke til det selv.

 

Objektivister er like mye "troende" som religiøse er.

 

Nei. Aksiomene må aksepteres uansett. Sansene må stoles på.

 

Min teori om hvorfor det er så forbanna mange Randere: folka blir først introdusert til politikk (alt fra Høyre til DLF) og gjennom politikken filosofien. Stemmer det i ditt tilfelle?

 

Hvordan vet du at det finnes så forbanna mange randere? Vet du i det hele tatt at det finnes noen? Er du ikke en brain in a vat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The law of causality is the law of identity applied to action. All actions are caused by entities. The nature of an action is caused and determined by the nature of the entities that act; a thing cannot act in contradiction to its nature . . . . The law of identity does not permit you to have your cake and eat it, too. The law of causality does not permit you to eat your cake before you have it.

Lenke til kommentar

Det har du også i alle innleggene du har skrevet. Du har bare ikke lagt merke til det selv.

Nei, jeg har tatt til ordet for en iboende usikkerhet.

 

Nei. Aksiomene må aksepteres uansett. Sansene må stoles på.

Gud må aksepteres uansett. Jesus må stoles på.

 

Vi er like langt, vennen min...

 

Hvordan vet du at det finnes så forbanna mange randere? Vet du i det hele tatt at det finnes noen? Er du ikke en brain in a vat?

Ah, vi er på dette stadiet (diskusjon med objektivister har stadier). Det er her dette med "praktiske premisser og rammer" kommer inn. Når vi ikke snakker om hva vi kan vite med sikkerhet, er det av praktiske årsaker grunn til å holde ting til empirien/rasjonalismen. Dette går på troverdighet og premissene for denne.

 

For å sette dette opp i et språk du kanskje forstå (som jeg tviler på at du faktisk kan døyten om, men det er en annen sak):

P1: det finnes ikke beviser som ekskluderer muligheten for muligheter og falske beviser (det ville vært en selvmotsigelse på ditt språk)

P2: dette gjelder disse premissene og implikasjonen også

K: ingen bevis er sikre

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Reason is the ultimate authority of what is true and what is not true. I take this position because its denial involves a self-contradiction.

 

If you reject this principle, then, since the original claim does not involve a self-contradiction, you would have to argue (reason) for your denial. Which puts anyone who disagrees with the original claim in the position of using reason to deny the efficacy of reason. And thus the self-contradiction.

Lenke til kommentar

jeg har tatt til ordet for en iboende usikkerhet.

 

Er du sikker?

 

Når vi ikke snakker om hva vi kan vite med sikkerhet, er det av praktiske årsaker grunn til å holde ting til empirien/rasjonalismen.

 

Hvordan vet du hva som er empirien? A kan jo like godt være B.

 

ingen bevis er sikre

 

Dette er ditt aksiom. Mitt aksiom er at A = A.

Truths about reality can be known. That is undeniable for any person who is wedded to reason, since to claim that truths about reality cannot be known is to make a truth claim about reality.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Er du sikker?

I praktisk forstand, så.

 

Hvordan vet du hva som er empirien? A kan jo like godt være B.

Indisier (som er hva man forholder seg til i praksis).

 

ingen bevis er sikre

Dette er ditt aksiom. Mitt aksiom er at A = A.

Du forstår ikke en gang hvilken ende du skal begynne i. Er du uenig i konklusjonen, så må du peke på premissene.

 

 

Jeg antar at du har innsett hvor feil du tar, nå som du tyr til slik argumentasjon?

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Opposing truth claims cannot both be true. It is impossible for it to be true that God exists and does not exist. He either does or does not.

 

I praktisk forstand, så.

 

You can't have your cake an eat it too.

 

Er du uenig i konklusjonen, så må du peke på premissene.

 

Det holder å peke på aksiomet. A = A.

Lenke til kommentar

RICHARD DAWKINS

Er du ute etter vitenskapens motpol til religiøse læresetninger, vil du sannsynligvis ha stor sans for Richard Dawkins. I likhet med Hitchens, fremstår han som en erketypisk akademisk brite, men er atskillig høfligere og mer forsiktig. Dette gjør at han ofte (dessverre) ikke får nok tyngde og ”punch” til å rasere motstanderens argumentrekker, der dette kanskje ville ha vært fullt ut fortjent.

 

Dawkins bør også lære seg at A = A.

 

Law of excluded middle er heller ikke nødvendigvis sann.

 

Jo.

Lenke til kommentar

Du kan ikke vite om det er et aksiom før du sitter med absolutt kunnskap om at det er et aksiom, noe som forutsetter et aksiom som sier at du kan ha absolutt kunnskap som forutsetter et aksiom som bekrefter aksiomet osv.

 

Om du ikke kan underbygge, argumentere for eller rasjonalisere din overbevisning om tautologien, så har du ingenting å lene deg på.

 

Jeg kritiserer det påståtte "aksiomet" jo, og spesielt hvordan du forholder deg til det. Jeg har gang på gang demonstrert hvorfor det er tull og tøys, men du ser ut til å ha endt opp med "det er bare sånn". En slik religiøs posisjon kan jeg forstå og forøvrig akseptere at du holder (det finnes mange religiøse). Men det er så mange andre religiøse å gå løs på her, at du bare blir en annen i mengden. Får følelsen av at dette er bortkastet tid.

 

Om en religiøs sa det samme om gud, hadde du vært like langt/kort. :)

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Ikke med sikkerhet. Ikke før du beviser det. :)

 

Hvordan vet du at jeg ikke har bevist det?

 

You can't have your cake and eat i too. Either you accept reason as a means of knowledge, or you don't. An intellectual commitment is something you don’t get to change when you think it’s inconvenient or it’s leading you down a path you’d rather not walk.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt en mulighet for at du har gjort det, det vet jeg ikke med sikkerhet (selvsagt er usikkerheten usikker), men hvordan er det at du kan ha bevist A=A et argument for at du vet at A=A er sant? Det kan hende du ikke har det?

 

Du tar i bruk logikk for å angripe logikk. Det er selvmotsigende. You can't have your cake and eat it too.

Det er du som tar i bruk logikk for å forsøke å bevise "kunnskap" (og da logikk). Jeg sier at logikk ikke er sikkert og derfor ikke kan brukes til å bevise sikkerhet.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...