Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva og Hvor er formaningene i paulusbrevene?

Anbefalte innlegg

Hei,

Altså, jeg skal skrive en ca 10 min. langt foredrag om formanigene i Paulusbrevene. Problemet er at jeg ikke helt nøyaktig vet hva en formaning er og hvordan jeg i det hele tatt kan skrive en oppgave om det.

I læreboka mi "Under samme himmel" står det ikke så mye om det. Bare kort om at det finnes formaninger i brevene og noen takster fra bibelen. Dette tar mindre enn en kvart side av læreboka så det står ikke så mye om det der.

Kan noen være så kjempesnill med å hjelpe meg å finne plasser jeg kan bruke til oppgaven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei interessant vinkling kan jo vere å spør kva rolle vi skal tillegge formaningane i dagens samfunn. Fann ein interessant artikkel her du kanskje kan ha nytte av:

http://www.mannogkvinne.info/dok/artikler/014apostlene.htm

Elles er det jo alltid lurt å begynne litt generelt. Kven var det Paulus skreiv til? Korleis var samfunnsforholda for dei første kristne kyrkjelydane? Med kva intensjon skreiv Paulus breva?

Eg fann forresten ein betre definisjon av formaning; "to express warning or disapproval to especially in a gentle, earnest, or solicitous manner". Formaningane kan tolkast som Paulus si oppfølgjing av dei menighetene han tidlegare har besøkt, der han gir hjelp til rett levesett i samsvar med sitt ansvar som hyrde. Dette vert gjort på ein mild, men samtidig inderleg måte, som karakteriserer måten Paulus formidlar på.

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...